Reklama

Prosto i jasno

Jeszcze nie na barykady

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

11 listopada Jan Paweł II, przyjmując pielgrzymkę „Solidarności”, powiedział, że jeśli dziś „Solidarność” prawdziwie pragnie służyć narodowi, winna wrócić do swoich korzeni, do ideałów, jakie przyświecały jej jako związkowi zawodowemu, a to oznacza obronę słusznych praw pracowników, bez względu na to, kto sprawuje władzę w kraju. Innymi słowy, nie tak wyobrażał sobie Ojciec Święty Ojczyznę po zwycięskich strajkach w sierpniu 1980 r. Zapewne nie mógł nawet przypuszczać, jak dotkliwe okażą się błędy polityczne i gospodarcze kolejnych rządów w wolnej Polsce, jak zwodnicze okażą się obietnice polityków, do jakiego doprowadzą bezrobocia i zbiednienia życia. Upadek tysięcy zakładów i w konsekwencji najwyższe bezrobocie pośród krajów aspirujących do miana rozwiniętych - jest największą klęską dzisiejszej Polski. Czy coś jest w stanie wynagrodzić bezrobotnym poczucie braku wartości, uśmierzyć lęk o przyszłość, zagwarantować bezpieczeństwo... Co gorsza, w czasie gdy postępuje powszechne zubożenie, rząd nie tylko nie przychodzi społeczeństwu z pomocą, ale coraz bardziej zmniejsza środki na cele społeczne, osłony socjalne, zasiłki, służbę zdrowia, szkolnictwo... Dlatego znowu, jak 23 lata temu, trzeba wracać do siły, jaką mają powszechne protesty w obronie godności człowieka, praw pracowników, miejsc pracy, rodzin, zakładów, jednym słowem: w obronie Polski.
Seria strajków, demonstracji i protestów robotniczych, organizowanych w listopadzie przez związki zawodowe, a głównie „Solidarność”, świadczy wymownie, że wyczerpuje się już nadzieja Polaków, że kolejarze, służba zdrowia, górnicy, hutnicy... nie wierzą już w żadne rządowe obietnice, ale oczekują konkretnych zmian w ustawie budżetowej, w ustawie o dochodach samorządów, w uregulowaniach gospodarczych... Walcząc o pracowniczą godność, chcą przywrócenia zasiłków przedemerytalnych, zajęcia się przez rząd wołającym o pomstę do nieba grzechem niewypłacania wynagrodzeń. Dotyczy to co dziesiątego pracownika w Polsce. Trudno bowiem wierzyć w rzekomy wzrost gospodarczy, o którym mówią dane statystyczne, skoro bezrobocie nie spada, a sytuacja tysięcy zakładów jest katastrofalna. Obecne protesty, nawet w postaci strajku generalnego, są tylko ostrzeżeniem dla rządu: jeśli nie nastąpi przełom w polityce, może dojść do niekontrolowanego wybuchu społecznego, którego skutki trudno będzie przewidzieć.
Czego konkretnie domaga się „Solidarność”? Po pierwsze - bezwzględnej wypłaty wynagrodzeń. Postulat ten skierowany jest zarówno do sprawujących władzę, jak i pracodawców. Rząd powinien wpłynąć na kierownictwa firm, w których skarb państwa ma udziały, a których dyrektorzy zalegają z wypłatą pensji pracownikom. Także organizacje pracodawców prywatnych powinny odciąć się od nieuczciwych właścicieli firm. Według danych Państwowej Inspekcji Pracy, w 2002 r. aż 68% pracodawców naruszało przepisy dotyczące zapłaty za wykonaną pracę. Spośród wszystkich skarg do PIP aż 40% stanowią zażalenia dotyczące tej kwestii. W tej sprawie głos zabrał także Ojciec Święty oraz polscy biskupi, nazywając niewypłacanie należnych wynagrodzeń „grzechem wołającym o pomstę do nieba”.
„Solidarność” domaga się także od rządu skutecznych działań zmierzających do ograniczenia bezrobocia. Wszyscy widzą, że rząd L. Millera nic nie zrobił w tej sprawie. Co więcej, zaplanowana weryfikacja rent i emerytur zakłada, że ponad 400 tys. ludzi może stracić świadczenia. Taką weryfikację na pewno należy przeprowadzić, ale nie ma do tego społecznego przyzwolenia rządząca formacja, ponieważ stracą świadczenia ci, którzy bronić się nie mogą, a nie ci, którzy dostali je dzięki powiązaniom z SLD. Podobnie też dotychczasowe działania restrukturyzacyjne na PKP czy w kopalniach prowadzą w prostej linii do zwiększenia liczby bezrobotnych, a nie do uratowania zakładów.
Trzeci postulat „Solidarności” dotyczy przywrócenia systemów osłonowych dla osób, które tracą zatrudnienie. M.in. Związek przygotował projekt ustawy przywracającej zasiłki i świadczenia przedemerytalne (chodzi o pracowników najsłabszych, najstarszych, z wypracowanym stażem ZUS-owskim, którzy utracili zatrudnienie z winy zakładu pracy, a nie osiągnęli jeszcze wieku emerytalnego). Obywatelski projekt ustawy poparło 650 tys. osób.
Kolejny postulat dotyczy zaniechania szykan za przynależność związkową. Coraz częściej zdarza się, że w prywatnych zakładach zwalnia się pracowników po tym, jak założyli organizację związkową. To tylko te najważniejsze cele na dzisiaj. Kolejarze, górnicy, służba zdrowia, hutnicy... walczą nie o swoje, ale protestują przeciwko rządowym planom sprzedaży, likwidacji, podziału czy komercjalizacji zakładów pracy, służących całemu społeczeństwu. Rząd zamiast poważnych rozmów zarzuca związkowcom, że ich działania są nielegalne, a prowadzone akcje mają charakter polityczny. Jakby nie docierało do niego, że ciężko chora gospodarka, służba zdrowia, oświata funkcjonują jeszcze tylko dlatego, że mamy zaangażowanych i oddanych pracowników, że w wielu przypadkach to związkowcy ratują któryś z zakładów przed dziką prywatyzacją. Listopadowe dni protestu to jeszcze nie budowanie barykad, ale ostatnie ostrzeżenie przed nimi.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2003-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Realizm duchowy św. Teresy od Dzieciątka Jezus

Niedziela Ogólnopolska 28/2005

[ TEMATY ]

święta

pl.wikipedia.org

Wielką zasługą św. Teresy jest powrót do ewangelicznego rozumienia miłości do Boga. Niewłaściwe rozumienie świętości popycha nas w stronę dwóch pokus. Pierwsza - sprowadza się do tego, iż kojarzymy świętość z nadzwyczajnymi przeżyciami. Druga - polega na tym, że pragniemy naśladować jakiegoś świętego, zapominając o tym, kim sami jesteśmy. Można do tego dołączyć jeszcze jedną pokusę - czekanie na szczególną okazję do kochania Boga. Ulegając tym pokusom, często usprawiedliwiamy swój brak dążenia do świętości szczególnie trudnymi okolicznościami, w których przyszło nam żyć, lub zbyt wielkimi - w naszym rozumieniu - normami, jakie należałoby spełnić, sądząc, iż świętość jest czymś innym aniżeli nauką wyrażoną w Ewangelii. Teresa nie znajdowała w sobie dość siły, aby iść drogą wielkich pokutników czy też drogą świętych pełniących wielkie czyny. Teresa odkrywa własną, w pełni ewangeliczną drogę do świętości. Jej pierwsze odkrycie dotyczy czasu: nie powinniśmy odsuwać naszego kochania Boga na jakąś nawet najbliższą przyszłość. Któraś z sióstr w klasztorze w Lisieux „oszczędzała” siły na męczeństwo, które notabene nigdy się nie spełniło. Dla Teresy moment kochania Boga jest tylko teraz. Ona nie zastanawia się nad przyszłością, gdyż może się czasami wydawać zbyt odległa lub zbyt trudna. Teraz jest jej ofiarowane i tylko w tym momencie ma możliwość kochania Boga. Przyszłość może nie nadejść. „Dobry Bóg chce, bym zdała się na Niego jak maleńkie dziecko, które martwi się o to, co z nim będzie jutro”. Czasami myśl o wielu podobnych zmaganiach w przyszłości nie pozwala nam teraz dać całego siebie. Zatem właśnie chwila obecna i tylko ta chwila się liczy. Łaska ofiarowania czegoś Bogu lub przezwyciężenia jakiejś pokusy jest mi dana teraz, na tę chwilę. W chwili wielkiego duchowego cierpienia Teresa pisze: „Cierpię tylko chwilę. Jedynie myśląc o przeszłości i o przyszłości, dochodzi się do zniechęcenia i rozpaczy”. Rozważanie, czy w przyszłości podołam podobnym wyzwaniom, jest brakiem zdania się na Boga, który mnie teraz wspomaga. „By kochać Cię, Panie, tę chwilę mam tylko, ten dzień dzisiejszy jedynie” - pisze Teresa. Jest to pierwsza cecha realizmu jej ducha - realizmu ewangelicznego, gdyż Chrystus mówi nieustannie o gotowości i czuwaniu. Ten, kto zaniedbuje teraźniejszość, nie czuwa, bo nie jest gotowy. Wkłada natomiast energię w marzenia, a nie w to, co teraz jest możliwe do spełnienia. Chrystus przychodzi z miłością teraz. To skoncentrowanie się na teraźniejszości pozwala Teresie dostrzec wszystkie możliwe okazje do kochania oraz wykorzystać je. Do tego jednak potrzebne jest spojrzenie nacechowane wiarą, iż ten moment jest darowany mi przez Boga, aby Go teraz, w tej sytuacji kochać. Nawet gdy sytuacja obecna jawi się w bardzo ciemnych barwach, Teresa nie traci nadziei. „Słowa Hioba: Nawet gdybyś mnie zabił, będę ufał Tobie, zachwycały mnie od dzieciństwa. Trzeba mi jednak było wiele czasu, aby dojść do takiego stopnia zawierzenia. Teraz do niego doszłam” - napisze dopiero pod koniec życia. Teresa poznaje, że wielkość czynu nie zależy od tego, co robimy, ale zależy od tego, ile w nim kochamy. „Nie mając wprawy w praktykowaniu wielkich cnót, przykładałam się w sposób szczególny do tych małych; lubiłam więc składać płaszcze pozostawione przez siostry i oddawać im przeróżne małe usługi, na jakie mnie było stać”. Jeśli spojrzeć na komentarz Chrystusa odnośnie do tych, którzy wrzucali pieniądze do skarbony w świątyni, to właśnie w tym kontekście możemy uchwycić zamysł Teresy. Nie jest ważne, ile wrzucimy do tej skarbony, bo uczynek na zewnątrz może wydawać się wielki, ale cała wartość uczynku zależy od tego, ile on nas kosztuje. Zatem należy przełamywać swoją wolę, gdyż to jest największą ofiarą. Przezwyciężając miłość własną, w całości oddajemy się Bogu. Były chwile, gdy Teresa chciała ofiarować Bogu jakieś fizyczne umartwienia. Taki rodzaj praktyk był w czasach Teresy dość powszechny. Jednak szybko się przekonała, że nie pozwala jej na to zdrowie. Było to dla niej bardzo ważne odkrycie, gdyż utwierdziło ją w przekonaniu, że nie trzeba wiele, aby się Bogu podobać. „Dane mi było również umiłowanie pokuty; nic jednak nie było mi dozwolone, by je zaspokoić. Jedyne umartwienia, na jakie się zgadzano, polegały na umartwianiu mojej miłości własnej, co zresztą było dla mnie bardziej pożyteczne niż umartwienia cielesne”. Teresa nie wymyślała sobie jakichś ofiar. Jej zadaniem było wykorzystanie tego, co życie jej przyniosło. Umiejętność docenienia chwili, odkrycia, że wszystko jest do ofiarowania - tego uczy nas Teresa. My sami albo narzekamy na trudny los i marnujemy okazję do ofiarowania czegoś trudnego Bogu, albo czynimy coś zewnętrznie dobrego, ale tylko z wygody, aby się komuś nie narazić lub dla uniknięcia wyrzutów sumienia. Intencja - to jest cały klucz Teresy do świętości. Jak wyznaje, w swoim życiu niczego Chrystusowi nie odmówiła, tzn. że widziała wszystkie okazje do czynienia dobra jako momenty wyznawania swojej miłości. Inną cechą, która przybliża ją do nas, jest naturalność jej modlitwy. Teresa od Dzieciątka Jezus, która jest córką duchową św. Teresy od Jezusa, jest jej przeciwieństwem odnośnie do szczególnych łask na modlitwie. Złożyła nawet z tych łask ofiarę, bo czuła, że w nich można szukać siebie. Jej życie modlitwy było często bardzo marne, gdyż zdarzało się jej zasypiać na modlitwie. Po przyjęciu Komunii św. zamiast rozmawiać z Bogiem, spała. Nie dlatego, że chciała, ale dlatego, że nie potrafiła inaczej. Ważny jest fakt, iż nie martwiła się za bardzo swoją nieumiejętnością modlenia się. Wierzyła, że i z takiej modlitwy Chrystus jest zadowolony, gdyż ona nie może Mu ofiarować nic więcej poza swoją słabością. Aby się przekonać, jak daleko lub jak blisko jesteśmy przyjmowania Ewangelii w całej jej głębi, zastanówmy się, jak podchodzimy do niechcianych prac, mniej wartościowych funkcji, momentów, gdy nie jesteśmy doceniani, a nawet oskarżani. Czy widzimy w tym okazję, aby to wszystko ofiarować Chrystusowi, czy też walczymy o to, aby postawić na swoim lub zwyczajnie zachować twarz? Jak postępujemy wobec osób, które są dla nas przykre? Czy je obgadujemy, czy też widzimy w tym okazję, aby im pomóc w drodze do Boga? Teresa powie, gdy nie może już przyjmować Komunii św. ze względu na zaawansowaną chorobę, że wszystko jest łaską. Czy każda trudna sytuacja, trudny człowiek jest dla mnie łaską?
CZYTAJ DALEJ

Nawrocki: Nie ma możliwości, żeby pan Schnepf i pan Klich dostali mój podpis jako ambasadorowie

2025-09-30 10:08

[ TEMATY ]

Karol Nawrocki

PAP/Piotr Nowak

Karol Nawrocki

Karol Nawrocki

Prezydent Karol Nawrocki zapowiedział we wtorek, że w pierwszej połowie października spotka się z szefem MSZ Radosławem Sikorskim ws. nominacji ambasadorskich. Podkreślił, że nie ma możliwości, aby Bogdan Klich oraz Ryszard Schnepf otrzymali nominacje ambasadorskie.

Nawrocki był pytany we wtorek rano w Radiu ZET o to, kiedy dojdzie do spotkania z wicepremierem, ministrem spraw zagranicznych Radosławem Sikorskim. Prezydent odparł, że do takiego spotkania dojdzie w październiku. - Będziemy dyskutować o naszych oczekiwaniach względem naprawienia sytuacji w polskiej dyplomacji. To jest niepokojąca sytuacja, że przynajmniej w połowie placówek dyplomatycznych nie mamy swoich ambasadorów. Konstytucyjne prerogatywy prezydenta Polski muszą zostać zachowane i mam nadzieję, że uda nam się jakoś dojść do porozumienia - zaznaczył.
CZYTAJ DALEJ

Ingres abp. Andrzeja Przybylskiego do katedry Chrystusa Króla w Katowicach

2025-10-01 09:24

[ TEMATY ]

ingres

Katowice

abp Andrzej Przybylski

Archiwum Bp. Andrzeja

W sobotę 4 października w katedrze Chrystusa Króla w Katowicach odbędzie się ingres abp. Andrzeja Przybylskiego. Ceremonia poprzedzona będzie kanonicznym objęciem urzędu w kurii metropolitalnej. Mszy świętej podczas ingresu przewodniczyć będzie nuncjusz apostolski w Polsce.

Kanoniczne objęcie urzędu przez abp. Andrzeja Przybylskiego w kurii metropolitalnej w Katowicach zaplanowano na godz. 9.00; nowy metropolita przedstawi kolegium konsultorów bullę nominacyjną podpisaną przez papieża Leona XIV, po czym kanclerz kurii sporządzi i odczyta protokół podpisany przez członków kolegium.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję