Reklama

Nałożenie Paliuszy

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Audiencja generalna, 30 czerwca 2004 r.
Czcigodni Bracia w Biskupstwie,



Drodzy Bracia i Siostry!

1. Wczoraj obchodziliśmy uroczystość Apostołów Piotra i Pawła, czczonych w sposób szczególny tutaj, w Rzymie, gdzie obaj przypieczętowali krwią swoje niezwykłe świadectwo miłości do Pana. Uroczysta Liturgia Eucharystyczna została ubogacona w tym roku przez braterskie uczestnictwo Jego Świątobliwości Patriarchy Ekumenicznego Bartłomieja I, aby upamiętnić 40. rocznicę historycznego spotkania i uścisku w Jerozolimie między moim Czcigodnym Poprzednikiem - Sługą Bożym Pawłem VI a Patriarchą Ekumenicznym Atenagorasem. Znacząca była również Wasza obecność, Drodzy Arcybiskupi Metropolici, wybrani w ciągu ostatniego roku. Miałem radość nałożyć Wam święty paliusz, a dzisiaj znów się z Wami spotykam. Pozdrawiam Was z wielką miłością, wraz z Waszymi krewnymi i przyjaciółmi, swoją myślą zaś obejmuję wspólnoty powierzone Waszej trosce duszpasterskiej.

2. Wasza droga obecność jest dla mnie okazją do refleksji nad znaczeniem starożytnego zwyczaju nałożenia paliuszy. Począwszy od IX wieku, arcybiskupi nominowani na stolice metropolitalne otrzymują od Papieża szczególny znak liturgiczny - właśnie paliusz, jako potwierdzenie komunii z Biskupem Rzymu. Znak ten, który Ojciec Święty nakłada podczas wszystkich uroczystych celebracji, zaś metropolici - w szczególnych okolicznościach, jest wąską stułą z białej wełny, noszoną na szyi. Każdego roku przygotowuje się tyle paliuszy, ilu jest nowych metropolitów. Paliusze, poświęcone przez Papieża podczas pierwszych Nieszporów na uroczystość Świętych Piotra i Pawła, zostają złożone w specjalnej szkatule, umieszczonej w konfesji Bazyliki Watykańskiej, przy grobie Apostoła, aby zostały nałożone następnego dnia arcybiskupom.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

3. Znak paliusza również dziś zachowuje szczególną wymowę. Wyraża podstawową zasadę komunii, która nadaje kształt życiu Kościoła w każdym jego aspekcie; przypomina, że ta wspólnota na charakter organiczny i hierarchiczny; wskazuje, że Kościół, aby być jednym, wymaga jednego Kościoła jako Głowy Kościołów: Kościoła w Rzymie, którego Biskup, Następca Piotra jest Głową Kolegium Biskupów (por. posynodalna adhortacja apostolska Pastores gregis, 56).
Innym aspektem uzupełniającym, który ryt paliusza ukazuje bardzo jasno, jest katolickość Kościoła. Został on bowiem wezwany przez Chrystusa do głoszenia Ewangelii wszystkim narodom i do służby całej ludzkości.

4. Drodzy Bracia i Siostry! Wielu z Was chciało towarzyszyć tym arcybiskupom w tak znaczącej okazji. To są Wasi Pasterze! Zapraszam, abyście pozostali w łączności z nimi i modlili się w intencji misji pasterskiej, do której zostali powołani. Myślę również o ośmiu metropolitach, którzy są nieobecni, zaś otrzymają paliusz w swoich stolicach biskupich.
Chrystus do wszystkich, jak niegdyś do Piotra, mówi z mocą: „Wypłyń na głębię!”. Zaprasza nas do wspaniałomyślności i zanurzenia się z ufnością w morzu życia, ufając w stałą opiekę Maryi, Matki Bożej, oraz we wstawiennictwo Apostołów Piotra i Pawła, którzy swoją krwią użyźnili początki Kościoła.

Z oryginału włoskiego tłumaczył o. Jan Pach OSPPE

2004-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Św. Filip Nereusz, prezbiter

[ TEMATY ]

święci

pl.wikipedia.org

CZYTAJ DALEJ

Bóg jest Trójcą Świętą. Skąd o tym wiemy?

Niedziela Ogólnopolska 24/2019, str. 10-11

[ TEMATY ]

Trójca

©Renta Sedmkov – stock.adobe.com

Giovanni Maria Conti della Camera, „Trójca Święta” – fresk z kościoła Świętego Krzyża w Parmie

Giovanni Maria Conti della Camera, „Trójca Święta” – fresk z kościoła Świętego Krzyża w Parmie

„Drodzy bracia i siostry, obchodzimy dziś uroczystość Trójcy Przenajświętszej. Cóż wam mogę powiedzieć o Trójcy? Hm... Jest Ona tajemnicą, wielką tajemnicą wiary. Amen”. To było najkrótsze kazanie, jakie usłyszałem kiedyś w młodości. Wiernych obecnych w kościele to zaskoczyło. Jednych pozytywnie, bo kazanie było wyjątkowo krótkie, inni byli zirytowani, gdyż nie zdążyli się jeszcze wygodnie usadowić w ławce. Wtedy przyszły mi do głowy pytania: Czy o Trójcy Świętej nie możemy nic powiedzieć? Dlaczego więc wyznajemy, że Bóg jest w Trójcy jedyny? Skąd o tym wiemy?

Mówienie o Trójcy nie jest rzeczą łatwą. Wyrażenie trójjedyności jest zawsze trudne do zrozumienia, gdyż według naszego naturalnego sposobu myślenia, trzy nigdy nie równa się jeden, jak i jeden nie równa się trzy. W przypadku nauki o Bogu nie chodzi jednak o matematyczno-logiczny problem, ale o sformułowanie prawdy wiary, której nie sposób zamknąć w granicach ludzkiej logiki. Chrześcijanie wyznają wiarę w jednego Boga w trzech Osobach. Dla wielu jednak to wyznanie nie ma większego znaczenia w życiowej praktyce. W świecie, w którym jest wiele „pomysłów na Boga”, my, chrześcijanie, powinniśmy pamiętać, że to nie my wymyślamy sobie Boga – my Go tylko odkrywamy i poznajemy, gdyż On sam zechciał do nas przyjść i pokazać nam siebie. Uczynił to zwłaszcza przez fakt wcielenia Syna Bożego. To dzięki Niemu wiemy, że Bóg jest wspólnotą trzech Osób, które żyją ze sobą w doskonałej jedności. „Nie wyznajemy trzech bogów – przypomina Katechizm Kościoła Katolickiego (253) – ale jednego Boga w trzech Osobach: «Trójcę współistotną». Osoby Boskie nie dzielą między siebie jedynej Boskości, ale każda z nich jest całym Bogiem: «Ojciec jest tym samym, co Syn, Syn tym samym, co Ojciec, Duch Święty tym samym, co Ojciec i Syn, to znaczy jednym Bogiem co do natury»”. Człowiek wiary nie wymyśla prawdy, lecz ją przyjmuje. Zastanawia się nad nią, podejmując wielowiekowe doświadczenie Kościoła, który wyjaśniał ją zawsze w świetle objawienia.

CZYTAJ DALEJ

Przygotowania do wakacyjnego Spotkania Młodych Archidiecezji Lubelskiej

2024-05-26 06:58

Archiwum SMAL

W drugiej połowie sierpnia już po raz 12. odbędzie się Spotkanie Młodych Archidiecezji Lubelskiej.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję