Reklama

Wiadomości

Wyniki badań CBOS nt. religijności

[ TEMATY ]

badania

Bożena Sztajner/Niedziela

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Według badań CBOS, w ciągu ostatnich ośmiu lat od śmierci Jana Pawła II odsetek osób wierzących i regularnie praktykujących zmniejszył się na wsi z 67,4 proc. do 58,2 proc. Nadal jednak przewaga osób wierzących i regularnie praktykujących, pomimo spadku ich liczby, jest na wsi zdecydowanie większa niż w mieście (w 2013 roku różnica wynosiła 13,3 proc.).

Mieszkańcy wsi zdecydowanie częściej niż osoby mieszkające w miastach wyrażają niezachwianą wiarę w Boga (70 proc. wobec 55 proc.), częściej deklarują codzienną modlitwę (47 proc. wobec 38 proc.), częściej też podtrzymują tradycje bożonarodzeniowe o charakterze religijnym, zwłaszcza zwyczaj udziału w pasterce (84 proc. wobec 61 proc.).

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

W ciągu ostatnich ośmiu lat, które minęły od śmierci Jana Pawła II - odsetek mieszkańców wsi, którzy swoją wiarę określają jako głęboką, zmniejszył się z 13 proc. do niespełna 10 proc., nieznacznie przybyło natomiast wierzących (z 85,7 proc. do 87,5 proc.) oraz niewierzących (z 1,2 proc. do 2,9 proc.).

W deklaracjach dotyczących praktyk religijnych odsetek osób regularnie (przynajmniej raz w tygodniu) uczestniczących w mszach i nabożeństwach zmniejszył się od 2005 roku aż o ponad 9 punktów procentowych (z 67,5 proc. do 58,2 proc.), przybyło zaś w tym czasie praktykujących nieregularnie (kilka lub, co najwyżej, kilkanaście razy w roku – ich odsetek wzrósł z 28,4 proc. do 35,7 proc.) oraz osób w ogóle niepraktykujących (z 4,1 proc. do 6 proc.).

Odsetek osób niewierzących i niepraktykujących, pomimo dość istotnego wzrostu, jest na wsi jednak wciąż kilkakrotne niższy niż w mieście (obecnie różnica ta jest niemal czterokrotna: 1,8 proc. wobec 7,1 proc.).

Mieszkańcy wsi przypisują sobie wyższy poziom religijności niż mieszkańcy miast. Średnia ocena – na dziesięciopunktowej skali – własnej religijności wyniosła (z pominięciem odpowiedzi „trudno powiedzieć”) dla wsi 6,67 pkt., a dla miasta 5,93 pkt., a więc zarówno mieszkańcy miast, a tym bardziej osoby mieszkające na wsi, ciągle wyraźnie częściej oceniają siebie jako religijnych niż jako niereligijnych.

Reklama

Mieszkańcy wsi zdecydowanie częściej niż osoby mieszkające w miastach wyrażają niezachwianą wiarę w Boga (70 proc. wobec 55 proc.). Rzadziej natomiast zdarzają się im w tym względzie chwile zwątpienia, rzadziej też deklarują brak wiary lub wiarę w inną niż osobowy Bóg Siłę Wyższą.

Wskaźnikiem bardziej pogłębionej religijności, który również istotnie różnicuje odpowiedzi osób mieszkających na wsi i w mieście, jest częstość odmawiania modlitwy. Mieszkańcy wsi przykładają do tej formy religijności większą wagę niż osoby mieszkające w miastach. Z deklaracji wynika, że niemal połowa z nich modli się codziennie (47 proc.), a ponad jedna czwarta (27 proc.) przynajmniej raz w tygodniu (w miastach odpowiednio: 38 proc. i 23 proc.). Jednocześnie odsetki osób modlących się tylko sporadycznie oraz w ogóle niepraktykujących tej formy religijności są na wsi dwukrotnie niższe niż w mieście.

CBOS zbadał też przywiązane do tradycji Bożonarodzeniowych. Mieszkańcy wsi większą wagę niż osoby z miasta przykładają przede wszystkim do udziału w Pasterce (różnica 23 proc.), a także do dzielenia się opłatkiem ze zwierzętami (13 proc.), wypatrywania pierwszej gwiazdki (12 proc.), wywieszania świątecznych wianków (12 proc.), odmawiania modlitwy oraz odczytywania fragmentu Pisma Świętego (11 proc.), a także do wkładania siana pod obrus (9 proc.), zapraszania na wieczerzę osób samotnych czy ubogich (9 proc.), odwiedzania grobów bliskich (8 proc.) oraz zachowywania postu w Wigilię (6 proc.). Z kolei mieszkańcy miast z okazji świąt Bożego Narodzenia częściej niż osoby mieszkające na wsi przygotowują prezenty dla bliskich (różnica 8 punktów procentowych).

Reklama

Według badań CBOS, na religijność wsi wpływa zmiana jej struktury - coraz częściej osiedlają się na niej osoby o wysokim statusie społecznym, które pracują w mieście, zmienia się także źródło utrzymania mieszkańców wsi - mniej z pracy na roli a częściej z pracy najemnej (zazwyczaj w mieście), co sprzyja przejmowaniu wielkomiejskich wzorów zachowania i stylów życia.

W pierwszym przypadku: z połączenia wyników dotyczących deklaracji wiary i praktyk religijnych wynika, że trzy piąte spośród rdzennych mieszkańców wsi to osoby wierzące i regularnie praktykujące (60 proc.), podczas gdy wśród mieszkańców wsi, którzy wywodzą się z miasta, do wiary i regularnego uczestnictwa w obrzędach kościelnych przyznaje się dwie piąte (40 proc.). Tak zwani nowi mieszkańcy wsi nieco częściej niż jej rdzenna ludność zaliczają się do wierzących i niepraktykujących (9 proc. wobec 4 proc.), niewierzących i praktykujących (4 proc. wobec 1 proc.) oraz niewierzących i niepraktykujących (4 proc. wobec 1 proc.).

W drugim przypadku: z połączenia wyników dotyczących deklaracji wiary i praktyk religijnych wynika, że niemal dwie trzecie respondentów utrzymujących się z pracy na roli to osoby wierzące i regularnie praktykujące (63 proc.), podczas gdy wśród mieszkańców wsi, których podstawowy dochód pochodzi z pracy poza rolnictwem odsetek ten jest wyraźnie niższy i wynosi dla żyjących z pracy najemnej 57 proc., a dla utrzymujących się z pozarolniczej działalności gospodarczej 53 proc.

2014-01-08 08:10

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

CBOS: zaufanie Polaków do Kościoła jest stabilne

[ TEMATY ]

badania

Adufilms/pixabay.com

Oceny działalności Kościoła katolickiego w Polsce od ponad roku są stabilne. Tak jak w marcu tego i ubiegłego roku, dobrego zdania o funkcjonowaniu Kościoła jest 55% badanych, z kolei 31% ocenia je negatywnie – wynika z najnowszego badania CBOS dotyczącego oceny wybranych instytucji publicznych.

Jak podaje CBOS, oceny działalności Kościoła katolickiego w Polsce od ponad roku są stabilne. Tak jak w marcu tego i ubiegłego roku, dobrego zdania o funkcjonowaniu Kościoła jest 55% badanych, natomiast mniej niż jedna trzecia (31%) ocenia je negatywnie.

CZYTAJ DALEJ

Święta Mama

Niedziela Ogólnopolska 17/2019, str. 12-13

[ TEMATY ]

św. Joanna Beretta Molla

Ewa Mika, Św. Joanna Beretta Molla /Archiwum parafii św. Antoniego w Toruniu

Jest przykładem dla matek, że życie dziecka jest darem. Niezależnie od wszystkiego.

Było to 25 lat temu, 24 kwietnia 1994 r., w piękny niedzielny poranek Plac św. Piotra od wczesnych godzin wypełniał się pielgrzymami, którzy pragnęli uczestniczyć w wyjątkowej uroczystości – ogłoszeniu matki rodziny błogosławioną. Wielu nie wiedziało, że wśród nich znajdował się 82-letni wówczas mąż Joanny Beretty Molli. Był skupiony, rozmodlony, wzruszony. Jego serce biło wdzięcznością wobec Boga, a także wobec Ojca Świętego Jana Pawła II. Zresztą często to podkreślał w prywatnej rozmowie. Twierdził, że wieczności mu nie starczy, by dziękować Panu Bogu za tak wspaniałą żonę. To pierwszy mąż w historii Kościoła, który doczekał wyniesienia do chwały ołtarzy swojej ukochanej małżonki. Dołączył do niej 3 kwietnia 2010 r., po 48 latach życia w samotności. Ten czas bez wspaniałej żony, matki ich dzieci, był dla niego okresem bardzo trudnym. Pozostawiona czwórka pociech wymagała od ojca wielkiej mobilizacji. Nauczony przez małżonkę, że w chwilach trudnych trzeba zwracać się do Bożej Opatrzności, czynił to każdego dnia. Wierząc w świętych obcowanie, prosił Joannę, by przychodziła mu z pomocą. Jak twierdził, wszystkie trudne sprawy zawsze się rozwiązywały.

CZYTAJ DALEJ

Kosowo: Premier zapowiedział legalizację związków partnerskich osób tej samej płci

2024-04-27 17:07

[ TEMATY ]

LGBT

Kosowo

Adobe Stock

Premier Kosowa Albin Kurti zapowiedział legalizację związków partnerskich osób tej samej płci - przekazał w sobotę portal Klix.

"Kosowo dołoży wszelkich starań, aby wkrótce stać się drugim po Czarnogórze krajem Bałkanów Zachodnich, który gwarantuje swoim obywatelom prawo do związków partnerskich osób tej samej płci. Będziemy ciężko pracować, aby osiągnąć (ten cel) w najbliższej przyszłości" - powiedział Kurti, dodając, że do zmiany w kosowskim prawie może dojść już w maju.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję