Reklama

Katechezy o psalmach z Nieszporów

Gody Baranka

Niedziela Ogólnopolska 39/2004

Podczas audiencji generalnej - obok Ojca Świętego rdzenni mieszkańcy wysp Samoa

Podczas audiencji generalnej - obok Ojca Świętego rdzenni mieszkańcy wysp Samoa

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Ap 19, 1-7 z II Nieszporów na niedzielę II tygodnia
Audiencja generalna, 15 września 2004 r.

1. Księga Apokalipsy pełna jest Kantyków zanoszonych do Boga, Pana wszechświata i historii. Przed chwilą wysłuchaliśmy jednego z nich, który spotykamy stale w każdym z czterech tygodni, zgodnie z podziałem Liturgii Nieszporów.
W hymnie tym pojawia się rytmicznie „Alleluja”, słowo pochodzenia hebrajskiego, które oznacza „chwalcie Pana”, i które - co ciekawe - w Nowym Testamencie pojawia się tylko w tym fragmencie Apokalipsy i powtórzone jest pięć razy. Liturgia zaczerpnęła z tekstu rozdziału 19 tylko niektóre wersety. W narracyjnych ramach opowiadania intonuje je w niebiosach „wielki tłum”: jak gdyby potężny chór, złożony ze wszystkich wybranych, którzy wysławiają Pana uroczystymi okrzykami radości (por. Ap 19, 1).

Reklama

2. Kościół ziemski harmonizuje zatem swą pieśnią uwielbienia z pieśnią sprawiedliwych, którzy już kontemplują chwałę Boga. Tworzy się w ten sposób płaszczyzna porozumienia między historią a wiecznością: ma ona swój punkt wyjścia w liturgii ziemskiej wspólnoty Kościoła, zaś swój szczyt - w liturgii niebiańskiej, gdzie już dotarli nasi bracia i siostry, którzy poprzedzili nas w pielgrzymce wiary.
W tej wspólnocie chwały rozważane są trzy tematy. Przede wszystkim nieograniczone przymioty Boga, Jego „zbawienie, chwała i moc” (w. 1; por. w. 7), to znaczy Jego transcendencja i zbawcza wszechmoc. Modlitwa jest kontemplacją Bożej chwały, niewyrażalnej tajemnicy, oceanu światła i miłości, jakim jest Bóg.
Następnie Kantyk wysławia „królestwo” Pana, to znaczy Boży plan odkupienia wobec rodzaju ludzkiego. Podejmując ulubiony temat tzw. Psalmów Królestwa Bożego (por. Ps 47 [46]; 96 [95] - do 99 [98]), w tym miejscu głosi się, że „zakrólował Pan Bóg nasz, Wszechmogący” (Ap 19, 6), ingerując swą najwyższą władzą w historię. Oczywiście, jest to ingerencja powierzona ludzkiej wolności, która rodzi dobro i zło, jednakże ostatecznym jej przypieczętowaniem jest decyzja Bożej Opatrzności. Księga Apokalipsy podejmuje właśnie ten cel, ku któremu zmierza historia kierowana przez skuteczne działanie Boga, mimo rozlicznych burz, rozdarć i zniszczeń dokonywanych przez zło, człowieka i Szatana.
Na innej stronie Apokalipsy znajdujemy pieśń: „Dzięki czynimy Tobie, Panie, Boże wszechmogący, Który jesteś i Który byłeś, żeś objął wielką Twą władzę i zaczął królować” (Ap 11, 17).

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

3. Trzeci temat hymnu jest typowy dla Księgi Apokalipsy oraz jej obrazów symbolicznych: „...nadeszły Gody Baranka, a Jego Małżonka się przystroiła” (Ap 19, 7). Gdy będziemy mieli okazję zagłębić się w dalsze rozważania na temat tego Kantyku, zauważymy, że ostatecznym celem, do którego prowadzi nas ostatnia księga Biblii, jest spotkanie Baranka, którym jest Chrystus, z oczyszczoną i przemienioną oblubienicą, którą jest odkupiona ludzkość.
Wyrażenie „nadeszły Gody Baranka” odnosi się do szczytowego momentu - jak mówi nasz tekst o „uczcie” - jedności między stworzeniem a Stworzycielem, która będzie celebrowana w radości i pokoju zbawienia.

4. Kończymy słowami jednej z mów św. Augustyna, który w ten sposób naświetla i wysławia śpiew „Alleluja” w jego duchowym znaczeniu: „Śpiewamy jednogłośnie to słowo, zjednoczeni wokół niego w komunii uczuć, zachęcamy się wzajemnie do uwielbiania Boga. Boga jednak może uwielbiać ze spokojem sumienia ten, kto nie popełnił nic, co Jemu nie jest miłe. Dotyczy to obecnego czasu, w którym jesteśmy pielgrzymami na ziemi; śpiewamy «Alleluja» jako pocieszenie, abyśmy byli umocnieni na drodze. «Alleluja», które wypowiadamy teraz, jest pieśnią wędrowca. Przemierzając tę trudną drogę, dążymy do ojczyzny, gdzie znajdziemy odpoczynek, gdzie znikną wszelkie trudności, które nas teraz pochłaniają, i nie pozostanie nic innego, jak «Alleluja»” (nr 255, 1: Discorsi, IV/2, Rzym 1984, s. 597).

Z oryginału włoskiego tłumaczył o. Jan Pach OSPPE

2004-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Watykan: w tym roku choinka z północy, a szopka z południa Włoch

2025-10-03 16:07

[ TEMATY ]

Watykan

szopka

choinka

szopka

Włodzimierz Rędzioch

Z autonomicznej prowincji Bolzano w Górnej Adydze na północy Włoch przybędzie na Święta Bożego Narodzenia około 27-metrowa jodła, która zostanie ustawiona na Placu Świętego Piotra. Natomiast z Kampanii, z diecezji Nocera Inferiore-Sarno pochodzi szopka, która również zostanie ustawiona na Placu św. Piotra - informuje agencja ACI Stampa. Jak zaznaczono, szopka z Kampanii będzie ukazywała bogactwo tradycji regionu Nocera.

Natomiast szopka bożonarodzeniowa w Auli Pawła VI przybędzie z Kostaryki i będzie mówiła o radości Bożego Narodzenia. Jest to dzieło kostarykańskiej artystki Pauli Sáenz Soto, które pragnie nie tylko podkreślić orędzi pokoju Bożego Narodzenia, ale także wezwać świat do ochrony życia od chwili poczęcia.
CZYTAJ DALEJ

Modlitwa św. Jana Pawła II o pokój

Boże ojców naszych, wielki i miłosierny! Panie życia i pokoju, Ojcze wszystkich ludzi. Twoją wolą jest pokój, a nie udręczenie. Potęp wojny i obal pychę gwałtowników. Wysłałeś Syna swego Jezusa Chrystusa, aby głosił pokój bliskim i dalekim i zjednoczył w jedną rodzinę ludzi wszystkich ras i pokoleń.
CZYTAJ DALEJ

Diecezja łowicka w Rzymie – jedność, prośby i umocnienie

2025-10-03 19:57

[ TEMATY ]

bp Wojciech Osial

diecezja łowicka

Papież Leon XIV

ks. Marek Weresa / Vatican Media

Pielgrzymi z diecezji łowickiej.

Pielgrzymi z diecezji łowickiej.

Spotkanie z Papieżem to znak jedności z Kościołem powszechnym oraz umocnienie naszej wiary - wskazał bp Wojciech Osial, który w Rzymie towarzyszy pielgrzymom z diecezji łowickiej. Dziś wierni uczestniczyli w Eucharystii sprawowanej w rzymskim kościele Sant’Agnese in Agone. W sobotę Polacy wezmą udział w audiencji jubileuszowej Ojca Świętego Leona XIV.

Biskup łowicki w rozmowie z Vatican News podkreślił osobisty i duszpasterski wymiar obecności diecezji łowickiej w Rzymie. Wskazał na dwie najważniejsze intencje, które przywiózł ze sobą do grobu Apostołów. „Przybywamy jako pielgrzymka jubileuszowa diecezji łowickiej i zapewne każdy z pielgrzymów przynosi swoje osobiste intencje, ale ja jako biskup, jako pasterz diecezji łowickiej mam w sercu takie dwie intencje” - powiedział. Pierwsza z nich to modlitwa wstawiennicza za tych, którzy znajdują się w szczególnie trudnej sytuacji: „Modlę się za chorych kapłanów i za chorych oraz za kapłanów, którzy przeżywają różnorodne trudności”.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję