Reklama

Abp Szewczuk w 48. dniu wojny: Nawet w środku wojny Boże przykazanie "Nie zabijaj!" jest przewodnikiem i światłem na naszych drogach

„Widzimy, że to właśnie podczas wojny zaczynamy rozumieć wartość ludzkiego życia. W końcu będziemy w stanie odbudować, przywrócić i uratować wszystko, z wyjątkiem utraconego ludzkiego życia. Dlatego raz po raz wszyscy razem, jako naród, musimy dołożyć wszelkich starań, aby ratować ludzkie życie, powstrzymać morderczą rękę napastnika, a nawet walczyć, aby uszanować Boże przykazanie "Nie zabijaj!" - stwierdził arcybiskup większy kijowsko-halicki i zwierzchnik Ukraińskiego Kościoła Greckokatolickiego Światosław Sewczuk w wideoprzesłaniu w 48. dniu wojny Rosji z Ukrainą.

[ TEMATY ]

Ukraina

wojna

Abp Szewczuk

PAP/Karina Sało

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

"W tych dniach widzieliśmy wielkie zbrodnie okupanta na naszej ziemi i przez kilka ostatnich godzin to zło nadal niszczy naszą ziemię. Ciężkie walki toczą się wokół Charkowa, w Donbasie, na południu naszej Ojczyzny. Ale naszym największym bólem jest miasto Mariupol. Burmistrz Mariupola powiedział, że według oficjalnych danych zginęło około dziesięciu tysięcy cywilów. I to tylko w jednym mieście na południu Ukrainy. . . To miasto bohaterów, miasto męczenników broni się i jest symbolem niezniszczalności naszej Ojczyzny" – powiedział abp Szewczuk.

Zwrócił uwagę, że w takich okolicznościach wielu pyta: "Jak mamy żyć? Jak znaleźć punkty orientacyjne w środku ciemnej nocy wojny? Odpowiedź na to wołanie duszy zgodnie z sensem życia w warunkach wojny daje nam słowo Boże. Psalmista Dawid, odnoszący sukcesy bojownik, mówi nam: „Twoje słowo jest lampą dla moich stóp i światłem na mojej ścieżce". Dlatego w tych dniach zastanawiamy się nad Dziesięcioma Przykazaniami Bożymi, nad istotą prawa Bożego, które jest z natury regułami przetrwania, sposobem życia pośród pustyni śmierci” – mówił zwierzchnik UKGK.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

„Dzisiaj chciałbym zastanowić się nad istotą Bożego prawa, przykazaniem, które mówi: 'Nie zabijaj'. Wiemy, że teraz w Rosji, jeśli ktoś stoi pod świątynią z napisem tego przykazania, może zostać aresztowany. Jak zachować to przykazanie na wojnie? Wiemy, że prawo Boże jest wieczne, nie ma okoliczności, które mogłyby je znieść. I nawet w środku wojny Boże przykazanie `Nie zabijaj!` jest przewodnikiem, światłem na naszych drogach” – zaznaczył abp Szewczuk.

Podziel się cytatem

Następnie zwierzchnik UKGK przypomniał historię małej czteroletniej dziewczynki z Mariupola, Kiry Czebenko, która wraz z matką uciekła z tego miejsca śmierci na ukraińskiej ziemi. "Dziewczynka opowiada, jak nadepnęła na ładunek wybuchowy, który eksplodował. Dziecko cudem przeżyło i opisuje, że było wokół niej dużo krwi. Dzisiaj modlimy się do naszego Boga, który jest źródłem życia. Boże, pomóż nam zatrzymać wojnę na Ukrainie. Naucz wszystkich ludzi, aby nie zabijali, naucz nas rozumieć to, co mówi nam Twoje prawo: `Patrz! Kładę dziś przed tobą życie i szczęście, śmierć i nieszczęście - wybierz dobro i żyj`. Niech ludzkość dokona dziś wyboru na tym rozdrożu. Niech wszyscy, którzy wybierają życie, czują się w obowiązku wspierać Ukrainę. Niech Bóg błogosławi nasz lud, naszą armię. Uratuj swoje dzieci od śmierci. Niech Bóg błogosławi Ukrainę" – wezwał abp Szewczuk i udzielił błogosławieństwa.

2022-04-12 16:28

Ocena: +2 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Szef watykańskiej dyplomacji nie wyklucza, że papież w sierpniu pojedzie do Kijowa

[ TEMATY ]

Ukraina

Franciszek

Grzegorz Gałązka

Przygotowania podróży do Kijowa rozpoczną się po podróży do Kanady i nie jest wykluczone, że Franciszek uda się na Ukrainę już w sierpniu - powiedział sekretarz ds. relacji Stolicy Apostolskiej z Państwami, abp Paul Richard Gallagher w głównym wydaniu serwisku informacyjnego włoskiej telewizji publicznej, TG 1. Wyraził też ubolewanie z powodu tragicznej śmierci w zamachu byłego premiera Japonii Shinzo Abe.

Szef watykańskiej dyplomacji stwierdził, że Ojciec Święty jest bardzo przekonany, iż gdyby mógł udać się z wizytą do Kijowa, to mogłaby ona przynieść także rezultaty pozytywne. „Powiedział, że pojedzie na Ukrainę i zawsze wykazywał chęć odwiedzenia Moskwy i spotkania się również z władzami rosyjskimi” – podkreślił abp Gallagher. Zapytany, czy podróż do Kijowa mogłaby się odbyć po powrocie z Kanady, gdzie Franciszek będzie przebywał w ostatnim tygodniu lipca, odpowiedział: „Tak, sądzę, wracając z Kanady zaczniemy naprawdę badać możliwości”. A na temat tego, że może to nastąpić już w sierpniu, powiedział: „Możliwe, nie wykluczałbym tego, ale wiele zależy od wyników podróży do Kanady, zobaczmy, jak papież zniesie tę podróż, która też jest bardzo wymagająca, a potem zobaczymy”.

CZYTAJ DALEJ

św. Katarzyna ze Sieny - współpatronka Europy

Niedziela Ogólnopolska 18/2000

W latach, w których żyła Katarzyna (1347-80), Europa, zrodzona na gruzach świętego Imperium Rzymskiego, przeżywała okres swej historii pełen mrocznych cieni. Wspólną cechą całego kontynentu był brak pokoju. Instytucje - na których bazowała poprzednio cywilizacja - Kościół i Cesarstwo przeżywały ciężki kryzys. Konsekwencje tego były wszędzie widoczne.
Katarzyna nie pozostała obojętna wobec zdarzeń swoich czasów. Angażowała się w pełni, nawet jeśli to wydawało się dziedziną działalności obcą kobiecie doby średniowiecza, w dodatku bardzo młodej i niewykształconej.
Życie wewnętrzne Katarzyny, jej żywa wiara, nadzieja i miłość dały jej oczy, aby widzieć, intuicję i inteligencję, aby rozumieć, energię, aby działać. Niepokoiły ją wojny, toczone przez różne państwa europejskie, zarówno te małe, na ziemi włoskiej, jak i inne, większe. Widziała ich przyczynę w osłabieniu wiary chrześcijańskiej i wartości ewangelicznych, zarówno wśród prostych ludzi, jak i wśród panujących. Był nią też brak wierności Kościołowi i wierności samego Kościoła swoim ideałom. Te dwie niewierności występowały wspólnie. Rzeczywiście, Papież, daleko od swojej siedziby rzymskiej - w Awinionie prowadził życie niezgodne z urzędem następcy Piotra; hierarchowie kościelni byli wybierani według kryteriów obcych świętości Kościoła; degradacja rozprzestrzeniała się od najwyższych szczytów na wszystkie poziomy życia.
Obserwując to, Katarzyna cierpiała bardzo i oddała do dyspozycji Kościoła wszystko, co miała i czym była... A kiedy przyszła jej godzina, umarła, potwierdzając, że ofiarowuje swoje życie za Kościół. Krótkie lata jej życia były całkowicie poświęcone tej sprawie.
Wiele podróżowała. Była obecna wszędzie tam, gdzie odczuwała, że Bóg ją posyła: w Awinionie, aby wzywać do pokoju między Papieżem a zbuntowaną przeciw niemu Florencją i aby być narzędziem Opatrzności i spowodować powrót Papieża do Rzymu; w różnych miastach Toskanii i całych Włoch, gdzie rozszerzała się jej sława i gdzie stale była wzywana jako rozjemczyni, ryzykowała nawet swoim życiem; w Rzymie, gdzie papież Urban VI pragnął zreformować Kościół, a spowodował jeszcze większe zło: schizmę zachodnią. A tam gdzie Katarzyna nie była obecna osobiście, przybywała przez swoich wysłanników i przez swoje listy.
Dla tej sienenki Europa była ziemią, gdzie - jak w ogrodzie - Kościół zapuścił swoje korzenie. "W tym ogrodzie żywią się wszyscy wierni chrześcijanie", którzy tam znajdują "przyjemny i smaczny owoc, czyli - słodkiego i dobrego Jezusa, którego Bóg dał świętemu Kościołowi jako Oblubieńca". Dlatego zapraszała chrześcijańskich książąt, aby " wspomóc tę oblubienicę obmytą we krwi Baranka", gdy tymczasem "dręczą ją i zasmucają wszyscy, zarówno chrześcijanie, jak i niewierni" (list nr 145 - do królowej węgierskiej Elżbiety, córki Władysława Łokietka i matki Ludwika Węgierskiego). A ponieważ pisała do kobiety, chciała poruszyć także jej wrażliwość, dodając: "a w takich sytuacjach powinno się okazać miłość". Z tą samą pasją Katarzyna zwracała się do innych głów państw europejskich: do Karola V, króla Francji, do księcia Ludwika Andegaweńskiego, do Ludwika Węgierskiego, króla Węgier i Polski (list 357) i in. Wzywała do zebrania wszystkich sił, aby zwrócić Europie tych czasów duszę chrześcijańską.
Do kondotiera Jana Aguto (list 140) pisała: "Wzajemne prześladowanie chrześcijan jest rzeczą wielce okrutną i nie powinniśmy tak dłużej robić. Trzeba natychmiast zaprzestać tej walki i porzucić nawet myśl o niej".
Szczególnie gorące są jej listy do papieży. Do Grzegorza XI (list 206) pisała, aby "z pomocą Bożej łaski stał się przyczyną i narzędziem uspokojenia całego świata". Zwracała się do niego słowami pełnymi zapału, wzywając go do powrotu do Rzymu: "Mówię ci, przybywaj, przybywaj, przybywaj i nie czekaj na czas, bo czas na ciebie nie czeka". "Ojcze święty, bądź człowiekiem odważnym, a nie bojaźliwym". "Ja też, biedna nędznica, nie mogę już dłużej czekać. Żyję, a wydaje mi się, że umieram, gdyż straszliwie cierpię na widok wielkiej obrazy Boga". "Przybywaj, gdyż mówię ci, że groźne wilki położą głowy na twoich kolanach jak łagodne baranki". Katarzyna nie miała jeszcze 30 lat, kiedy tak pisała!
Powrót Papieża z Awinionu do Rzymu miał oznaczać nowy sposób życia Papieża i jego Kurii, naśladowanie Chrystusa i Piotra, a więc odnowę Kościoła. Czekało też Papieża inne ważne zadanie: "W ogrodzie zaś posadź wonne kwiaty, czyli takich pasterzy i zarządców, którzy są prawdziwymi sługami Jezusa Chrystusa" - pisała. Miał więc "wyrzucić z ogrodu świętego Kościoła cuchnące kwiaty, śmierdzące nieczystością i zgnilizną", czyli usunąć z odpowiedzialnych stanowisk osoby niegodne. Katarzyna całą sobą pragnęła świętości Kościoła.
Apelowała do Papieża, aby pojednał kłócących się władców katolickich i skupił ich wokół jednego wspólnego celu, którym miało być użycie wszystkich sił dla upowszechniania wiary i prawdy. Katarzyna pisała do niego: "Ach, jakże cudownie byłoby ujrzeć lud chrześcijański, dający niewiernym sól wiary" (list 218, do Grzegorza XI). Poprawiwszy się, chrześcijanie mieliby ponieść wiarę niewiernym, jak oddział apostołów pod sztandarem świętego krzyża.
Umarła, nie osiągnąwszy wiele. Papież Grzegorz XI wrócił do Rzymu, ale po kilku miesiącach zmarł. Jego następca - Urban VI starał się o reformę, ale działał zbyt radykalnie. Jego przeciwnicy zbuntowali się i wybrali antypapieża. Zaczęła się schizma, która trwała wiele lat. Chrześcijanie nadal walczyli między sobą. Katarzyna umarła, podobna wiekiem (33 lata) i pozorną klęską do swego ukrzyżowanego Mistrza.

CZYTAJ DALEJ

Redaktor naczelny „Niedzieli”: wiara wymaga od nas odwagi

2024-04-29 15:54

[ TEMATY ]

Jasna Góra

Niedziela

apel

Ks. Jarosław Grabowski

B.M. Sztajner/Niedziela

– Wiara obejmuje zmianę zachowania, a nie tylko powielanie pobożnych praktyk – powiedział ks. Jarosław Grabowski. Redaktor naczelny Tygodnika Katolickiego „Niedziela” poprowadził 28 kwietnia rozważanie podczas Apelu Jasnogórskiego.

– Maryja uczy nas, że wiara to nie tylko ufność, to nie tylko zaufanie Bogu, to nie tylko prosta prośba: Jezu, Ty się tym zajmij. Wiara ogarnia całe życie, by móc je przemienić. To postawa, sposób myślenia i oceniania. Wiara angażuje w sprawy Jezusa i Kościoła – podkreślił ks. Grabowski.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję