Reklama

Kościół

Abp Gądecki o wizycie na Ukrainie: trzeba stanąć po stronie słabszego

Gdy trwa wojna Dawida z Goliatem trzeba stanąć po stronie słabszego – powiedział w sobotę w Poznaniu, po zakończonej wizycie na Ukrainie przewodniczący KEP, metropolita poznański abp Stanisław Gądecki.

[ TEMATY ]

Ukraina

abp Stanisław Gądecki

Episkopat News

Abp Stanisław Gądecki

Abp Stanisław Gądecki

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Wizyta polskich hierarchów Kościoła katolickiego: abp. Stanisława Gądeckiego, prymasa Polski abp. Wojciecha Polaka i metropolity lubelskiego abp. Stanisława Budzika na Ukrainie rozpoczęła się we wtorek, w nocy z piątku na sobotę biskupi wrócili do Polski.

Jak powiedział w sobotę w Poznaniu na wspólnej konferencji prasowej metropolitów poznańskiego, gnieźnieńskiego i lubelskiego abp Stanisław Gądecki, celem wizyty było wyrażenie solidarności Kościoła rzymskokatolickiego w Polsce z Kościołami na Ukrainie. "Trzeba solidaryzować się z tymi Kościołami i tym narodem, który został tak boleśnie uderzony" - zaznaczył.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Przewodniczący KEP wyjaśnił, że "jest naturalne pragnienie bycia z tymi, którzy są słabsi; z tymi, którzy potrzebują więcej aniżeli ci, którzy są mocni". "To jest poniekąd postawa ewangelijna, wynikająca z nakazu Chrystusa. Gdy trwa wojna Dawida z Goliatem, trzeba stanąć po stronie słabszego" – powiedział abp Gądecki.

"Przypatrywaliśmy się temu, jak Ukraińcy się bronią, oni nie mają żadnych wątpliwości, że zwyciężą; to kraj gotowy umierać za wolność" – zapewnił.

Pytany przez PAP o to, czy podczas wizyty na Ukrainie hierarchowie byli pytani o postawę, o wypowiedzi papieża Franciszka przyznał, że postawa papieża Franciszka nie do końca jest na Ukrainie rozumiana.

Reklama

"Trzeba pamiętać, że Stolica Apostolska w swojej działalności dyplomatycznej kieruje się zawsze neutralnością, w podejściu do stron walczących stara się być bezstronna. Dyplomacja watykańska, wiedząc, że często po obu stronach walczą chrześcijanie, nie wskazuje wroga, agresora, stara się natomiast robić wszystko, by poprzez tajne zabiegi doprowadzić do pokojowej konkluzji. To prawdopodobnie było trudno zrozumiałe dla samych Ukraińców, przez tamtejsze społeczeństwo" - powiedział.

Prymas Polski abp Wojciech Polak zaznaczył, że nie ma najmniejszej wątpliwości, iż papież stoi po stronie tych, którzy cierpią.

"Jest oczywistą oczywistością, że papież Franciszek staje po stronie słabszego – nie tylko poprzez to, co mówi, ale i co czyni; przez pomoc, którą czyni od samego początku wojny – tu nie ma żadnego +ale+. Papież Franciszek jest po stronie tych, którzy cierpią" - powiedział.

"Nie spotkałem się na Ukrainie z jakimkolwiek wyrzutem pod adresem Ojca Świętego, że nie staje po stronie słabszych; Ukraińcy są bardzo wdzięczni Ojcu Świętemu" – podkreślił metropolita gnieźnieński. (PAP)

autor: Rafał Pogrzebny

rpo/ mmu/

2022-05-21 18:25

Ocena: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Odbyła się audiencja Przewodniczącego KEP u Ojca Świętego Franciszka

[ TEMATY ]

episkopat

abp Stanisław Gądecki

Konferencja Episkopatu Polski

facebook.com/episkopatpolski

Aktualne kwestie związane z funkcjonowaniem Kościoła w Polsce w czasie trwającej wojny w Ukrainie – były głównym tematem spotkania Przewodniczącego Konferencji Episkopatu Polski z Ojcem Świętym Franciszkiem, który przyjął abp. Stanisława Gądeckiego na prywatnej audiencji 28 marca br. Spotkanie trwało 45 minut.

Abp Gądecki zapoznał Papieża Franciszka z oceną aktualnej sytuacji, jaką dokonało ostatnie Zebranie Plenarne Episkopatu. W komunikacie po nim, a także w specjalnym oświadczeniu, biskupi polscy potępili atak Federacji Rosyjskiej na niezależną i demokratyczną Ukrainę. Przewodniczący Episkopatu podziękował również Ojcu Świętemu za poświęcenie całego świata, a zwłaszcza Rosji i Ukrainy, Niepokalanemu Sercu Maryi.
CZYTAJ DALEJ

Św. Bernard z Clairvaux – człowiek z Jasnej Doliny

[ TEMATY ]

święty

święci

św. Bernard z Clairvaux

wikipedia.org

św. Bernard z Clairvaux

św. Bernard z Clairvaux

Nauczanie i uprawianie teologii w środowisku wspólnoty klasztoru miało w średniowieczu pogłębiać duchowość. W XII wieku wybitnym przedstawicielem teologii monastycznej był Bernard z Clairvaux, opat cystersów, który przysporzył zakonowi ogromną liczbę nowych braci; za jego słowem i postawą poszło wielu, ponadto w ciągu całego życia założył 68 nowych klasztorów i objął swoim kierownictwem 160.

Bernard urodził się k. Dijon – stolicy Burgundii, w roku 1090. Jego rodzice byli pobożni. Ojciec był rycerzem i doradcą księcia Burgundii, matka pochodziła z możnego rodu. Po śmierci matki 17-letni chłopiec oddał się w opiekę Matce Bożej, jednak u progu dorosłości przeżył załamanie wewnętrzne. Trwająca 2 lata walka z pustką duchową przyniosła niezwykłe owoce. 22-letni młody człowiek wrócił do Boga i zapragnął życia w oddaleniu od świata. Uczynił to, pociągając za sobą ojca, kilku krewnych i niemal dwudziestu przyjaciół. Po 3 latach życia w cysterskim opactwie w Citeaux, wybudował i objął klasztor w dzikiej kotlinie Szampanii, a miejscu temu po oswojeniu nadał nazwę Clairvaux – Jasna Dolina. Przez 38 lat był tam opatem, jednak jego działalność nie ograniczyła się ani do tego miejsca, ani do ludzi, którymi przewodził. Zreformował życie klasztorne, brał udział w istotnych wydarzeniach politycznych i kościelnych, wiele podróżował, utrzymywał kontakty z wszystkimi ważniejszymi postaciami swoich czasów. Jego zdanie i poparcie były decydujące m.in. podczas organizowania drugiej wyprawy krzyżowej w 1147 r. Zmarł 20 sierpnia 1153 r. Do chwały świętych wyniósł go Aleksander III w 1174 r. Doktorem Kościoła ogłosił go Pius VIII w 1830 r.
CZYTAJ DALEJ

Przebaczenie „uprzedzające”

2025-08-20 17:30

Vatican Media

Podczas audiencji generalnej Leon XIV rozważał w katechezie sens chrześcijańskiego miłosierdzia - darmowego uścisku, ofiarowanego bez żadnych warunków wstępnych, tak istotnego dla pokoju.

„Prawdziwe przebaczenie nie czeka na nawrócenie, lecz ofiaruje się jako pierwsze, jako darmowy dar, jeszcze zanim zostanie przyjęte”. Tymi słowami Leon XIV skomentował fragment Ewangelii św. Jana, w którym Jezus podaje chleb także zdrajcy Judaszowi. To logika Boża, tak odległa od ludzkiej logiki do ut des. Jezus - wyjaśnił Papież - nie ignoruje tego, co się dzieje, lecz właśnie dlatego, że widzi jasno, wie, iż „wolność drugiego człowieka, nawet gdy gubi się w złu, może jeszcze zostać dosięgnięta światłem łagodnego gestu”. To skandal przebaczenia „uprzedzającego”, które wyprzedza, ofiarowując uścisk miłosierdzia, nie wymagając żadnych warunków wstępnych. Tak jak stało się z celnikiem Zacheuszem, który się nawrócił, ponieważ został wezwany i przyjęty przez Jezusa, samemu zapraszającego się do jego domu, ku wielkiemu zgorszeniu wszystkich wobec tego gestu przełamania tradycji i konwenansów dokonanego przez Nazarejczyka.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję