Reklama

Stare dowody będą nieważne od 1 stycznia 2008 r.

Niedziela Ogólnopolska 18/2007, str. 27

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

„Niedziela”: - Panie Ministrze, nasi obywatele powinni wymienić do końca tego roku książeczkowe (zielone) dowody osobiste na nowe plastikowe wydawane od 2001 r. Jak przebiega ten proces? Jakie będą konsekwencje dla obywatela, jeżeli nie wymieni starego dowodu osobistego na nowy?

Min. Piotr Piętak: - Dziękuję Redakcji Tygodnika Katolickiego „Niedziela” za zainteresowanie się tematem stricte administracyjnym, który jednak ma ogromne znaczenie społeczne. Obecnie jest następujący stan: dowody osobiste wydane przed 2001 r. tracą definitywnie ważność po 31 grudnia 2007 r., a do wymiany - według ostatnich szacunków - pozostaje ok. 10 mln dokumentów! Oznacza to, że jeżeli ci Polacy, którzy nie wymienili dotychczas dowodu osobistego, nie rozpoczną natychmiast wymiany starego na nowy dowód osobisty, mogą być narażeni od 1 stycznia 2008 r. na ogromne problemy związane z takimi sprawami, jak np. niemożność odebrania listu poleconego, niemożność załatwienia kredytu w banku, sprzedaży mieszkania itd. Apeluję do wszystkich, by składali jak najszybciej wnioski do urzędów gminnych o wymianę dowodu.

- Słyszeliśmy jednak, że przez poprzednią ekipę był zaplanowany harmonogram wydawania nowych dowodów…

- Tak, w 2002 r. MSWiA wprowadziło harmonogram, który zakładał, że np. obywatele posiadający stare dowody wydane w latach 1962-72 powinni je wymienić w 2003 r., ci, którym wydano dowody w latach 1973-80 powinni je wymienić w 2004 r. itd. Niestety, te naiwne - jak się okazało - założenia, kompletnie nie wypaliły. Harmonogram nie jest realizowany, ponieważ nasi obywatele po prostu nie składali i, co gorsza, nie składają nadal wniosków o wymianę dowodu.

- Panie Ministrze, załóżmy, że nasi obywatele wysłuchają Pana apelu i masowo zaczną od jutra składać wnioski. Czy nie obawia się Pan w takiej sytuacji ogromnych kolejek, bałaganu? I drugie pytanie: Czy MSWiA jest w stanie w tak krótkim okresie wydać 10 mln dokumentów?

- MSWiA w porozumieniu z gminami musi przede wszystkim zagwarantować wydanie dowodu tym osobom, które wypełniły wcześniej obowiązek wymiany, a będą musiały wystąpić w najbliższym czasie o nowy dowód osobisty (zmiana miejsca zamieszkania, małżeństwo) oraz osobom przewidzianym w harmonogramie na 2007 r. (stare dowody wydane w latach 1996-2000), aby nie poniosły uszczerbku z powodu przewidywanych w urzędach kolejek tworzonych przez tych obywateli, którzy nie wymienili dowodów w terminach przewidzianych prawem. Dla nich w 1200 gminach będzie oddanych do dyspozycji 1200 okienek. Ci natomiast, którzy nie zgłosili w odpowiednim czasie wniosku, muszą się liczyć z tym, że postoją dłużej w kolejce. Jeżeli chodzi o drugie pytanie - w chwili objęcia przeze mnie urzędu wiceministra MSWiA - 8 maja 2006 r. - podjąłem odpowiednie kroki organizacyjne i finansowe, mające na celu zabezpieczenie możliwości wydania dużej liczby dowodów w stosunkowo krótkim okresie, takie jak zakup nowych maszyn do tzw. personalizacji pustego blankietu dowodu osobistego dostarczanego przez Państwową Wytwórnię Papierów Wartościowych (PWPW), przejście na trzyzmianową organizację produkcji dowodów itd. My jesteśmy gotowi i oczekujemy, że obywatele zrozumieją, iż to do nich należy teraz inicjatywa, a właściwie wypełnienie obowiązku wymiany starego dowodu na nowy.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2007-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Jasna Góra: rozpoczęły się obrady Rady Stałej KEP

2024-05-02 15:05

[ TEMATY ]

Jasna Góra

KEP

Biuro Prasowe Jasnej Góry

Na Jasnej Górze, zgodnie ze zwyczajem, w wigilię uroczystości Najświętszej Maryi Panny Królowej Polski, odbywają się obrady Rady Stałej Konferencji Episkopatu. Podjęte zostały bieżące sprawy Kościoła w Polsce, wśród tematów: lekcje religii w szkołach, standardy ochrony małoletnich oraz inicjatywy związane z jubileuszami kościelnymi 2025 i 2033 roku. Zostaną też poruszone aktualne zagadnienia życia wiernych Kościoła w Polsce i misji duszpasterskiej.

Wśród najważniejszych podejmowanych tematów są kwestie wynikające z relacji Kościół - państwo dotyczące nauczania religii w przedszkolach i szkołach publicznych. W czasie obrad przewodniczący Komisji Wychowania Katolickiego KEP bp Wojciech Osial przedstawi aktualny stan prac Zespołu Roboczego ds. kontaktów z Rządem RP w sprawie lekcji religii w szkole oraz relację ze spotkania 24 kwietnia Zespołu w Ministerstwie Edukacji Narodowej.

CZYTAJ DALEJ

Uroczystość Najświętszej Maryi Panny Królowej Polski – pasjonująca historia

[ TEMATY ]

Maryja

NAjświętsza Maryja Panna

Karol Porwich/Niedziela

Kościół w Polsce 3 maja obchodzi uroczystość Najświętszej Maryi Panny Królowej Polski, która została ustanowiona przez papieża Benedykta XV w 1920 r. na prośbę biskupów polskich po odzyskaniu niepodległości. Uroczystość ta – głęboko zakorzeniona w naszej historii - nawiązuje do Ślubów Lwowskich króla Jana Kazimierza z 1656 r., Konstytucji 3 maja oraz oddania Polski pod opiekę Maryi po uzyskaniu niepodległości.

Geneza, śluby lwowskie króla Jana Kazimierza

CZYTAJ DALEJ

Watykan/ Autorzy książki o rodzinie Ulmów odznaczeni polskim Złotym Krzyżem Zasługi

2024-05-02 20:31

[ TEMATY ]

książka

ks. Paweł Rytel‑Andrianik

rodzina Ulmów

złoty Krzyż Zasługi

Episkopat.news

Ks. Paweł Rytel-Andrianik

Ks. Paweł Rytel-Andrianik

Autorzy książki o błogosławionej rodzinie Ulmów "Zabili także dzieci": watykanistka włoskiej agencji prasowej Ansa Manuela Tulli i szef polskiej redakcji watykańskich mediów Vatican News ks. Paweł Rytel-Andrianik zostali w czwartek odznaczeni Złotym Krzyżem Zasługi, przyznanym przez prezydenta RP Andrzeja Dudę.

Ceremonia wręczenia odznaczeń odbyła się w ambasadzie RP przy Stolicy Apostolskiej, a Krzyże Zasługi wręczył ambasador Adam Kwiatkowski.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję