Reklama

Tożsamość polska

Niedziela Ogólnopolska 47/2007, str. 12-13

Z inspiracji o. prof. Leona Dyczewskiego OFMConv grono socjologów i antropologów kultury, zgromadzonych na dwudniowej konferencji, podejmowało niezwykle istotne zagadnienie tożsamości narodowej
Katarzyna Link

Z inspiracji o. prof. Leona Dyczewskiego OFMConv grono socjologów i antropologów kultury, zgromadzonych na dwudniowej konferencji, podejmowało niezwykle istotne zagadnienie tożsamości narodowej<br>Katarzyna Link

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W przededniu Święta Niepodległości Katedra Socjologii Kultury Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II zorganizowała konferencję naukową na temat „Tożsamość polska w odmiennych kontekstach i czynnikach ją kształtujących”. Z inspiracji o. prof. Leona Dyczewskiego OFMConv w dniach 8-9 listopada do Lublina przyjechało kilkadziesiąt osób, reprezentujących różne środowiska naukowe (m.in. UJ, UKSW, UŚ, UAM), które w swoich pracach badawczych pochylają się nad szeroko rozumianą problematyką tożsamości. Głównym celem spotkania było poddanie refleksji całej gamy przekształceń zachodzących pod wpływem globalizacji, ustalenie czynników wpływających na zmianę tożsamości i próba określenia konsekwencji.

Osoba - centrum życia społecznego

Reklama

Jak przypomniał ks. prof. Mirosław Kalinowski, prorektor KUL-u, „społeczność” w szerokim sensie oznacza każdą formę trwałego stowarzyszenia między jednostkami, które wspólnie zmierzają do urzeczywistnienia jakiejś wartości czy celu. Tak rozumiana społeczność współgra z pojęciem „wspólnota”. Chrześcijańska nauka społeczna używa tych dwóch terminów jako synonimów i określa nimi każdy organizm społeczny: rodzinę, państwo, ale też korporacje, stowarzyszenia, związki zawodowe, partie polityczne czy instytucje pomocy potrzebującym. Człowiek, będąc bytem społecznym, powołany jest do życia we wspólnocie; w niej przychodzi na świat i w niej umiera. - Życie społeczne nie ma celu samo w sobie, gdyż jego celem i zadaniem jest służba człowiekowi oraz zapewnienie każdemu dóbr, których nie można osiągnąć poza zbiorowością - mówił ks. Kalinowski. - W związku z tym każda osoba znajduje się w centrum życia społecznego jako zasada, podmiot i cel wspólnoty.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Wspólnota działania i życia

Grono socjologów i antropologów kultury podejmowało problematykę narodową w aspekcie tożsamości narodowej. Definiując kluczowe dla konferencji pojęcie „tożsamości narodowej”, prof. Stanisław Wójcik, dyrektor Instytutu Socjologii KUL-u, zwrócił uwagę, że łączy się ono w szczególny sposób z duchowością narodową. Nie może jednak oznaczać tylko sentymentalnej przeszłości, lecz winno stanowić „aktualność i przyszłość”. W obrębie terytorium ludności i państwa rozwija się wspólna świadomość tożsamości narodowej, więź jedności psychicznej, która przejawia się w konturze zależności materialnej i duchowej - mówił. Jednym z ważniejszych czynników składowych jest wspólny język, który ułatwia głęboki kontakt międzyludzki, ale najbardziej jednoczy ludzi ta sama historia oraz wspólnota działania i życia. Pytania, kim jesteśmy jako naród i społeczeństwo polskie i kim chcemy być, często pojawiają się w naszych dziejach.
Tożsamość narodowa należy do wielkich wyzwań współczesności, szczególnie w czasie globalizacji. Narody chcą trwać, ale są siły - postmoderniści, politycznie poprawni, libertyni i ateiści - które chcą je rozproszyć. Walka trwa, ale kto ją wygra? - pytał ks. Wójcik. Naukowa refleksja potrzebna jest więc, by przeciwstawiając się ksenofobii, opisać tożsamość człowieka i narodu, nie naruszając przy tym godności człowieka.

Kim jestem?

Tożsamość, czy to zbiorowa, czy jednostkowa, jest - jak mówił o. prof. Leon Dyczewski - pewnym wyobrażeniem zbiorowości i odpowiada na zasadnicze pytanie: kim jestem? Nie jest jednak czymś danym na zawsze, ale jest zmienna. Jest to także proces dokonywania konstrukcji, który przebiega podczas komunikacji z otoczeniem. Ważną rolę odgrywają tu elementy rzeczowe z kulturą symboliczną, ale i osoby, z którymi się spotykamy. Nasze otoczenie jest dziś szczególnie interesujące, a jednocześnie szybko się zmienia - podkreślał o. Dyczewski - zatem rola człowieka polega na tym, żeby samemu dobierać sobie elementy stanowiące naszą tożsamość. Ten dobór zależy od indywidualnej interpretacji człowieka. Zadanie to jest szczególnie trudne w dobie postmodernizmu, którego głównym hasłem jest relatywizm życia.
O procesie przemian mówił także ks. prof. Stanisław Kowalczyk (KUL). Zwrócił on uwagę na przemiany dokonujące się w Polsce pod wpływem czynników zewnętrznych, które mają charakter polityczno-strukturalny. Nie kwestionując korzyści z wejścia Polski do Unii Europejskiej, Ksiądz Profesor podjął wątek stopniowego przekształcania UE w megapaństwo. - Można zauważyć, że państwa członkowskie rezygnują ze swej suwerenności, np. ekonomicznej, co dotyczy w szczególny sposób państw małych i średnich, do których należy również Polska - mówił. - Pojawiają się też głosy o potrzebie rezygnacji z patriotyzmu polskiego na rzecz europejskiego, co wpływa na zmianę i osłabienie tożsamości narodowej Polaków. Jego zdaniem, proces globalizacji wpływa na osłabienie kultur narodowych i marginalizowanie ich znaczenia; wpływa też na zmianę obyczajowości, zakorzenionej w etyce chrześcijańskiej. Potwierdzeniem są badania socjologiczne, które stwierdzają selektywność wyboru praw moralnych, szczególnie gdy chodzi o etykę seksualną. Postępujący proces sekularyzacji osłabia także przekonania patriotyczne, zwłaszcza w kontekście ośmieszania idei tożsamości narodowej Polaków na rzecz ideologii globalnej. Wśród elementów przedmiotowych i podmiotowych polskiej tożsamości ks. prof. Kowalczyk wymienił również masową migrację Polaków, która stwarza szansę na zamianę patriotyzmu deklaratywnego i emocjonalnego na rzecz patriotyzmu pojmowanego jako organiczna praca dla ojczyzny.
Ks. prof. Henryk Skorowski (UKSW) pytał, jak być obywatelem narodu i Europy. Wskazywał, że dobrze pojęta i rozwinięta idea narodowa nie separuje człowieka od rzeczywistości europejskiej, ale wręcz odwrotnie - zakorzenia. Odwołując się do nauczania Jana Pawła II, mówił: - Samoświadomość narodowa prowadzi do samoświadomości europejskiej. Między kulturą polską a europejską nie zachodzi konflikt, bo one współegzystują. Człowiek może i powinien czuć się członkiem własnego narodu i społeczności europejskiej. W ten sposób zdaje egzamin z własnego człowieczeństwa.
Prof. Andrzej Sękowski, dziekan Wydziału Nauk Społecznych KUL-u, wyraził nadzieję że konferencja podejmująca niezwykle istotne zagadnienie tożsamości narodowej, bogata w wystąpienia o charakterze ogólnym i szczegółowym, z pewnością pozwoli na sformułowanie wniosków istotnych dla wszystkich Polaków. Kilkadziesiąt referatów i głosów w dyskusji zostanie opublikowanych w formie druku zwartego, pozwalającego wszystkim zainteresowanym czerpać z bogactwa refleksji środowiska socjologów i antropologów kultury Polski.

2007-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Co najmniej 36 osób zginęło, a 200 zostało rannych w wyniku zawalenia się rusztowania na kościół

2025-10-02 09:19

[ TEMATY ]

Etiopia

Vatican Media

Co najmniej 36 osób zginęło, a 200 zostało rannych w wyniku zawalenia się prowizorycznego rusztowania na kościół w Etiopii. Do tragedii doszło 1 października, w trakcie nabożeństwa, a informuje o niej francuski dziennik „La Croix”, powołując się na etiopskie media.

Do zawalenia się drewnianego rusztowania w kościele w miejscowości Arerti, ok. 70 km od stolicy Addis Abeby doszło w godzinach porannych, gdy liczna grupa wiernych znajdowała się w świątyni. Zginęło co najmniej 36 osób a 200 zostało rannych, jednak, jak podkreśla szef lokalnej policji Ahmed Gebeyehu, liczba ta może wzrosnąć. Zawalone rusztowanie, służące do prowadzenia prac wykończeniowych, skonstruowane było z grubych drewnianych pali.
CZYTAJ DALEJ

Ile można spóźnić się do kościoła?

2025-10-04 21:04

[ TEMATY ]

Eucharystia

Msza św.

abp Andrzej Przybylski

Karol Porwich/Niedziela

Zwierzał mi się ktoś, że ma kłopoty z punktualnością. W zasadzie wszędzie się spóźnia, w tym również na niedzielne Msze św. Ta osoba, świadoma swojej wady, zapytała mnie, ile można się spóźnić do kościoła, żeby Msza św. niedzielna mogła być zaliczona jako spełniony obowiązek chrześcijański - pisze abp Andrzej Przybylski.

Zwierzał mi się ktoś, że ma kłopoty z punktualnością. W zasadzie wszędzie się spóźnia, w tym również na niedzielne Msze św. Ta osoba, świadoma swojej wady, zapytała mnie, ile można się spóźnić do kościoła, żeby Msza św. niedzielna mogła być zaliczona jako speł niony obowiązek chrześcijański. Dodała zaraz, że po noć wystarczy, jeśli się zdąży na czytanie Ewangelii, a właściwie to nawet tylko na moment Przeistocze nia chleba w Ciało Chrystusa i wina w Krew Pańską. Musiałem jej dopowiedzieć konkretnie i prosto: nie wystarczy!
CZYTAJ DALEJ

Papież: niech Kościół nie służy pieniądzom ani sobie samemu, lecz Królestwu Bożemu

2025-10-04 18:18

[ TEMATY ]

Leon XIV

PAP/EPA/RICCARDO ANTIMIANI

Papież Leon XIV zachęcił do modlitwy o to, by Kościół nie służył pieniądzom ani sobie samemu, lecz Królestwu Bożemu i jego sprawiedliwości. Podczas sobotniej audiencji dla pielgrzymów przybyłych z okazji Roku Świętego mówił, że jest to dla wszystkich czas wyboru, komu służyć: Bogu czy pieniądzowi.

W czasie audiencji na placu Świętego Piotra papież powiedział, że Rok Święty jest czasem konkretnej nadziei, w którym można znaleźć przebaczenie i miłosierdzie, by zacząć wszystko od nowa.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję