Niedziela Świdnicka

Sowiogórskim szlakiem św. Jakuba

Choć wyruszyli ze szczytu Ślęży i podążali szlakami polskich gór, to poczuli się jak w Hiszpanii.

droga św. Jakuba

Camino

archiwum prywatne

Grupa pielgrzymów na szczycie Ślęży, u początku pielgrzymiej drogi

W roku 2004 rozpoczęto w Polsce wytyczanie i znakowanie pierwszych odcinków Drogi św. Jakuba, jako części europejskiej sieci Camino de Santago. Dziś przez nasz kraj prowadzi już blisko 6 tysięcy kilometrów szlaków oznakowanych symbolem muszli. Najbliższe nam to Sudecka, Kłodzka oraz Sowiogórska Droga św. Jakuba.

Właśnie szlakiem tej ostatniej przeszli w dniach 16-18 września pielgrzymi naszej diecezji. Zgodnie z ideą Camino, pielgrzymowanie nie zakłada formowania zorganizowanej dużej grupy, stąd też niewielka ilość pątników biorąca udział we wrześniowej wyprawie. Wśród pielgrzymów znaleźli się zarówno wytrawni podróżnicy jak Zbigniew Curyl – dyrektor MDK w Świdnicy czy Bogumiła Kociumaka była dyrektor Zespołu Szkół w Pieszycach, jak i początkujący młodzi pielgrzymi ze szkół podstawowych.

Parafia św. Jakuba w Pieszycach

Trasa pielgrzymki wiodła przez urokliwe tereny Ślężańskiego Parku Narodowego. Następnie pielgrzymi maszerując przez pasmo Gór Sowich odwiedzili Dzierżoniów, Bielawę i Pieszyce, gdzie w kościele św. Jakuba Mszę świętą dla pielgrzymów sprawował ks. Marek Mielczarek wraz z ks. Dariuszem Sakalukiem. W kolejnych dniach pątnicy kierując się na Nową Rudę podziwiali widoki Gór Stołowych, a następnie przez Górę Wszystkich Świętych i Górę św. Anny doszli do sanktuarium w Wambierzycach.

archiwum prywatne

- Wędrując sowiogórskimi szlakami, poczuliśmy się jak w Hiszpanii. Nieustannie byliśmy zaskakiwani pięknymi krajobrazami i atrakcyjnymi miejscami wartymi odwiedzenia – opowiadali pielgrzymi.

2022-09-22 17:35

Ocena: +1 0

Niedzielne pielgrzymowanie Zawada – Pilzno

Niedziela przemyska 40/2021, str. I

droga św. Jakuba

Archiwum autora

Via Regia do Pilzna to niezwykle malownicza droga

Dziewiąty, ostatni, etap niedzielnego pielgrzymowania odbędzie się 10 października. Rozpocznie się Mszą św. w sanktuarium Matki Bożej w Zawadzie o godz. 8.00.

Z Zawady Droga Jakubowa prowadzi do Pilzna. Od kościoła w Zawadzie wspinamy się serpentyną, obok dróżek maryjnych, w kierunku widocznego lasu. Przechodzimy drogą przez tenże bukowy las. Za nim napotykamy skrzyżowanie, na którym skręcamy w lewo. Dochodzimy do zabudowań i skręcamy lekko w prawo, w leśną drogę biegnącą równolegle z asfaltową. Dochodzimy do skrzyżowania dróg i wybieramy drogę na wprost. Idąc kilka kilometrów wierzchowiną dochodzimy do skrzyżowania, skręcamy w prawo w górę. Tuż przed szczytem wzniesienia, na skrzyżowaniu, idziemy w prawo w kierunku lasu. Dalsza trasa biegnie początkowo przez las, potem obok wsi Stasiówka, następnie znowu przez las do wsi Braciejowa, a stamtąd do wsi Gumniska. Z Gumnisk kierujemy się do następnego lasu, przechodzimy obok pomnika żołnierzy Armii Krajowej poległych w 1944 r., na polanę Kałużówka – miejsce największej bitwy partyzanckiej AK Obwodu Dębickiego z Niemcami w dniach 23 i 24 sierpnia 1944 r.

To już czas! [Wywiad]

2022-12-05 10:03

ks. Marcin Milian

Szopka w parafii pw. św. Anny we Wrocławiu - Praczach - Odrzańskich - rok 2021

Adwent jest czasem przygotowania do świąt Narodzenia Pańskiego. W kościołach planuje się przygotowanie szopek bożonarodzeniowych i innych dekoracji. O podjęciu działań w tej kwestii opowiada ks. Marcin Milian, wikariusz parafii św. Anny we Wrocławiu - Praczach Odrzańskich.

ks. Łukasz Romańczuk: Dlaczego robimy dekoracje w kościołach?

UE/ Minister Adamczyk w Brukseli: Via Carpatia i CPK wpisane do sieci głównych szlaków komunikacyjnych Unii

2022-12-05 17:33

Bruksela

Via Carpatia

Andrzej Adamczyk/Twitter

Via Carpatia i Centralny Port Komunikacyjny zostały wpisane do sieci bazowej Transeuropejska Sieć Transportowa (TEN-T), czyli sieci głównych szlaków komunikacyjnych w UE - powiedział w poniedziałek w Brukseli minister infrastruktury Andrzej Adamczyk po spotkaniu unijnych ministrów odpowiedzialnych w swoich rządach za kwestie transportu.

"Dzisiaj bardzo ważny dzień dla Polski. Można powiedzieć wprost: nastąpiło zwieńczenie wieloletnich starań, których celem było wpisanie głównych korytarzy komunikacyjnych, szczególnie tych na wschodzie Polski, do sieci bazowej TEN-T - sieci głównych szlaków komunikacyjnych w Unii Europejskiej" - powiedział Adamczyk.