Reklama

Niedziela Częstochowska

Pani Dulska - klasyczna treść, nowe spojrzenie

[ TEMATY ]

teatr

Wojciech Mścichowski

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Kolejny raz częstochowski Teatr im. A. Mickiewicza obdarował swoją publiczność artystyczną perełką, tym razem przygotowaną z okazji obchodzonego 27 marca Międzynarodowego Dnia Teatru. Podczas premiery 29 marca zaprezentowano znaną kilku pokoleniom widzów sztukę Gabrieli Zapolskiej „Moralność pani Dulskiej”, tym razem w reżyserii i ze scenografią Eweliny Pietrowiak. Kostiumy, obrazujące zmieniające się epoki przygotowała Katarzyna Nesteruk, muzykę - Łukasz Borowiecki, współpraca choreograficzna Artur Żymełka.

Częstochowianie pamiętają tę sztukę, wystawioną na deskach naszego Teatru w 1997r. w reżyserii Ignacego Gogolewskiego, z udziałem Emilii Krakowskiej. Jednak obecna aranżacja, zachowując treść i główny wątek autorki z początków XX wieku, zupełnie odbiega od ukształtowanego przez lata pojęcia „dulszczyzny”. Jak mówi reżyser, jest to uwspółcześnione spojrzenie na sprawę osobistej moralności. Tutaj, główna bohaterka nie jest „jazgoczącym koczkodanem”, lecz uroczą (za sprawą świetnej gry Agaty Ochota-Hutyry) czterdziestolatką, konsekwentną w działaniu, przekonaną o słuszności swego postępowania i moralności.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Współczesna Dulska właśnie tak zaprojektowała swój dom, życie i otoczenie, wierząc, że stanowi to normalną przystań, której trzeba bronić bez względu na cenę jaką trzeba za to płacić. Bohaterka świadomie przyjmuje podwójną moralność, wierząc głęboko w swoje racje. Widziana oczyma Eweliny Pietrowiak i wykreowana przez Agatę Hutyrę dzisiejsza pani Dulska odbiega od dotychczasowych standardów tzw. „rechoczącej komedii”, stwarzając jednak widzowi okazję do wyłowienia pewnych dotykających go elementów komediowych, zmuszając do refleksji nad własnym postępowaniem i postrzeganiem moralności w codziennym życiu. W tej sztuce reżyser nie chce moralizować, lecz jak mówi, poprzez wielowątkowość i tragizm postaci w poszczególnych epizodach stara się zdjąć klapki z oczu współczesnego widza.

Oprócz częstochowskich aktorów gościnnie występują cztery nowe twarze, a pośród nich debiutantka sceniczna Ewelina Rucińska. Miłym akcentem tegorocznego Dnia Teatru w Częstochowie stała się otwarta 27 marca w Sali kameralnej wystawa zdjęć Piotra Dłubaka przypominająca postać zmarłego przed rokiem aktora Andrzeja Iwińskiego, człowieka który uwielbiany przez kolegów, przez ponad 30 lat swoim wdziękiem, humorem i talentem ubogacał częstochowską scenę.

Na spektakl Teatr zaprasza w dniach 29,30 marca oraz 1,2,3,26,27 kwietnia br.

Obsada: Agata Ochota-Hutyra (Dulska), Antoni Rot (Dulski), Oriana Soika (gościnnie)Mela, Sylwia Karczmarczyk (Hesia), Daniel Misiewicz (gościnnie)Zbyszko, Agata Pruchniewska (gościnnie)Juliasiewiczowa, Ewelina Rucińska (gościnnie)Hanka, Agnieszka Łopacka(lokatorka), Czesława Monczka(Tadrachowa).

2014-03-27 10:36

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

"Klątwa" pod lupą prokuratury!

[ TEMATY ]

teatr

spektakl "Klątwa"

Paweł Bugira

Skandaliczny spektakl obraża uczucia religijne i jest publicznym nawoływaniem do popełnienia zabójstwa
CZYTAJ DALEJ

Bł. Marek z Aviano – duchowy przywódca odsieczy wiedeńskiej

[ TEMATY ]

bł. Marek z Aviano

Joanna Łukaszuk-Ritter

Bracia Mniejsi Kapucyni z diecezji wiedeńskiej w szczególny sposób czczą pamięć bł. Marka z Aviano.

W wiedeńskim kościele kapucynów pod wezwaniem Matki Boskiej Anielskiej na Neuer Markt znajduje się grób tego słynnego na całą Europę kaznodziei, misjonarza i dyplomaty. 13 sierpnia przypada rocznica śmierci bł. ojca Marka – wybinego kapucyna uważanego za jednego z głównych bohaterów epopei wiedeńskiej z 1683 r.
CZYTAJ DALEJ

W 2026 roku zabieg konserwatorski „Sądu Ostatecznego” w Kaplicy Sykstyńskiej

2025-08-13 18:34

[ TEMATY ]

Sąd Ostateczny

Kaplica Sykstyńska

Vatican Media

Nowy kierownik Pracowni Konserwacji Malarstwa i Materiałów Drewnianych Muzeów Watykańskich, Paolo Violini, w rozmowie z Vatican News opowiada o emocjach związanych z koordynowaniem ochrony dzieł fundamentalnych dla ludzkości. Zapowiada restaurację Loggii Rafaela oraz, do Wielkanocy, specjalny zabiek konserwatorski przy arcydziele Michała Anioła w Kaplicy Sykstyńskiej.

W 2026 roku planowany jest nadzwyczajny zabieg konserwatorski „Sądu Ostatecznego” Michała Anioła, a wcześniej – restauracja Loggii Rafaela. To właśnie w duchu „wielkich” historii sztuki nowy kierownik Pracowni Konserwacji Malarstwa i Materiałów Drewnianych Muzeów Watykańskich, Paolo Violini, podejmuje swoje nowe obowiązki. Z początkiem sierpnia zastąpił Francescę Persegati, która od 2017 roku kierowała instytucją założoną sto lat temu przez Biagia Biagettiego. Violini w rozmowie z mediami watykańskimi zapowiada pierwsze wyzwania, które na niego czekają.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję