Wawel: Od dzisiaj dostępne odnowione wnętrze katedralnej kaplicy Jana Olbrachta
27 grudnia, w 563. rocznicę urodzin Jana Olbrachta, zwiedzającym udostępniono odnowione wnętrze kaplicy w katedrze na Wawelu, w której pochowano króla Polski.
Kompleksowe prace konserwatorskie na Wawelu trwały 2 lata i obejmowały wszystkie elementy kaplicy: sklepienie i strych, ściany, posadzkę, ołtarz z obrazem „Męczeństwo św. Andrzeja” oraz pomniki króla Jana Olbrachta i biskupa Jana Chojeńskiego.
Renowacji towarzyszyły badania historyczne i archeologiczne, których wyniki są nadal opracowywane.
Kaplica Jana Olbrachta powstała przez wydzielenie części kaplicy św. Jana po roku 1501, z inicjatywy królowej Elżbiety Rakuszanki, jako miejsce pochówku jej syna – Jana Olbrachta. Pomnik króla, z późnogotycką płytą z warsztatu Wita Stwosza, jest najstarszym polskim zabytkiem renesansu. Niezwykłą renesansową oprawę architektoniczną – w formie antycznego łuku triumfalnego – zaprojektował Franciszek Florentczyk.
Jan I Olbracht urodził się 27 grudnia 1459 roku w Krakowie, a zmarł 17 czerwca 1501 roku w Toruniu. Był trzecim synem, a czwartym z kolei dzieckiem Kazimierza Jagiellończyka i Elżbiety Rakuszanki z Habsburgów. Był królem Polski w latach 1492-1501.
Najsłynniejszy polski dzwon – dzwon Zygmunt z katedry wawelskiej
Kościelne dzwony od wieków stanowią nieodłączny element polskiego krajobrazu, ostatnio jednak wydaje się, że niektórym przeszkadzają.
Metoda wyrabiania dzwonów zarówno w przeszłości, jak i w czasach współczesnych jest ta sama. Modeluje się ich kształt z mieszaniny wosku i łoju zwierzęcego i oblepia gliną, by utworzyć w ten sposób formę odlewu. Formę tę wypala się w ogniu, żeby stała się twarda i żeby usunąć niepotrzebny wosk. Następnie wlewa się do niej rozcieńczony stop – mieszaninę miedzi i cyny, czasem także ołowiu, w odpowiednich proporcjach, i czeka, aż wystygnie. Niepotrzebną już formę trzeba rozbić, żeby wydobyć spiżowy instrument. Jeżeli cały proces przebiegł pomyślnie, odlew był doskonały i jedyny, niepowtarzalny. Serce dzwonu, zawieszane w jego wnętrzu i uderzające w najgrubsze miejsce kielicha, było zawsze wykuwane przez kowala z żelaza lub stali. Na pozór wydaje się to proste, ale każdy ludwisarz miał swoje własne sekrety, żeby dźwięk tak wykonanego dzwonu był doskonały, unikalny. Czasem zabierał te tajemnice do grobu.
Archiwum Parafii św. Trójcy w Gorzowie Wielkopolskim
Poranek Wielkiej Soboty miał być czasem ciszy, modlitwy i przygotowania serc na nadchodzącą Noc Zmartwychwstania. Mieszkańcy Łupowa, jak co roku, z oddaniem przyszli do swojego kościoła, by przygotować świątynię na najważniejsze święta. Zamiast ciszy – zderzyli się z krzykiem farby na ścianie. Ich kościół – zabytkowy, bliski, zadbany z miłością – został zdewastowany. Bezsensowne graffiti oszpeciło święte miejsce.
Na wieść o tym wydarzeniu bp Tadeusz Lityński napisał do naszego proboszcza poruszające słowa: „Zło nie śpi”. Ale równie szybko pokazało się, że dobro też nie śpi – dobro czuwa. Biskup Adrian Put wskazał możliwe działania, a pan Tomasz Kwiatkowski, Wójt Gminy Bogdaniec, błyskawicznie zareagował: zakupił z własnych środków potrzebne materiały, zapewnił konsultację z Konserwatorem Zabytków. Jeszcze tego samego dnia pan Sławek Podgórski i pan Darek Dobryniewski z ekipą przystąpili do pracy – zamalowali ślady wandalizmu z sercem, oddaniem i poświęceniem.
Ostatnie chwile życia Pana Jezusa, od nauczania wśród ludzi aż po śmierć na krzyżu i Zmartwychwstanie, mogli obejrzeć widzowie spektaklu plenerowego w Inowłodzu.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.