Reklama

Różańcowe radości, smutki i nadzieje (cz. III)

Niedziela płocka 43/2002

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

"Gdy się ukaże Chrystus, życie nasze, wtedy i wy z nim ukażecie się w chwale" - pisze św. Paweł w Liście do Kolosan (3, 4). Bolesną częścią Różańca nie można by się modlić, gdyby bólu i śmierci nie kończyła nadzieja zmartwychwstania. Nasza wiara, a z nią modlitwa, nie polega na przypominaniu sobie wydarzeń przeszłych. Nie możemy również mówić o poszczególnych czynach Jezusa w izolacji od całości Jego życia. Nie wolno świętować Wielkiego Piątku w takim nastroju, jakby nie następowała po nim Niedziela Zmartwychwstania. Nie potrafimy zrozumieć własnego życia bez myśli o potędze Boga, który pokonał śmierć i obiecał nam udział w tym zwycięstwie.
Wiara w zmartwychwstanie wyrasta z faktu historycznego. Świadkiem zwycięstwa Chrystusa jest Maryja. Ona poświadcza tę prawdę, bo najpełniej z ludzi doznała skutków zwycięstwa swego Syna.
Dwie ostatnie tajemnice części chwalebnej wskazują, że to, co się stało udziałem Matki Chrystusa, Bóg przygotował dla każdego z nas. Dziękujmy zatem za nadzieję udziału w chwale Bożej (por. Rz 5, 2).
"Jezus, który trzeciego dnia zmartwychwstał" (por. Mt 28, 6; Mk 16, 6; Łk 24, 6; J 20, 2, 9).
Zmartwychwstanie znajduje się w centrum chrześcijańskiej wiary: Bóg wskrzesił z martwych Jezusa, który za nas złożył w ofierze swoje życie. Jego zwycięstwo nad śmiercią jest zapowiedzią naszego życia w Bogu. Tak pisze św. Paweł w pierwszym Liście do Koryntian: "Chrystus bowiem zmartwychwstał jako pierwociny spośród tych, co pomarli (...) w Chrystusie wszyscy będą ożywieni" (15, 20-22). On pokonał najgroźniejszego wroga człowieka, jakim jest śmierć (por. 1 Kor 15, 26).
Ta tajemnica nadaje naszej modlitwie wielkanocny akcent.
"Jezus, który do nieba wstąpił" (por. Mk 16, 19; Łk 24, 51; Dz 1, 9).
Dość szybko po zmartwychwstaniu uczniowie przeżywali rozstanie z Jezusem. Wracał do Ojca. Jak świadczą Dzieje Apostolskie, w momencie Wniebowstąpienia czuli się opuszczeni: "Kiedy uporczywie wpatrywali się w Niego, jak wstępował do nieba, przystąpili do nich dwaj mężowie w białych szatach. I rzekli: "Mężowie z Galilei, dlaczego stoicie i wpatrujecie się w niebo? Ten Jezus, wzięty od was do nieba, przyjdzie tak samo, jak widzieliście Go wstępującego do nieba" (1,10-11).
Ponownie napełnia nas nadzieja. Dzięki niej można pokonać bolesne znaki usuwania Boga ze świata, z naszego osobistego życia. Jezus jest Panem historii. Nikt i nic Go z niej nie usunie. Różaniec jest ustawiczną modlitwą o powrót Pana w życie nasze i świata. Modląc się nim, ciągle wołamy: "Przyjdź, Panie Jezu!" (Ap 22, 20).
"Jezus, który nam zesłał Ducha Świętego" (Dz 2, 2-4).
Po wniebowstąpieniu Pan jest nadal obecny wśród swoich uczniów, choć w nowy sposób: "Gdy zaś (...) przyjdzie, Duch Prawdy doprowadzi was do całej prawdy. Albowiem nie będzie On mówił wam od siebie, ale powie to, co słyszy, oraz objawi wam rzeczy przyszłe. On mnie otoczy chwałą, ponieważ z mojego weźmie i wam objawi" (J 16,13-14).
Wypełnianie tej obietnicy rozpoczęło się w dniu Zesłania Ducha Świętego i spełnia się także dziś, ponieważ Duch Boży nadal działa w sercach ludzi wierzących. Tchnie kędy chce.
Tajemnica, którą rozważamy jest w sposób szczególny modlitwą w intencji Kościoła i wyznaniem wiary w Kościół. Jest on nie tylko społecznością słabych ludzi, ale także Ciałem Chrystusa, który jest ustawicznie obecny w swoim słowie i w sakramentach.
Jezus, który Ciebie Matko, Dziewico, wziął do nieba.
Kościół głosi prawdy, które zawiera Ewangelia i które z niej wynikają. Najważniejszym zaś słowem Ewangelii jest słowo obietnicy. Ono stanowi przedmiot naszej nadziei. W oparciu o Ewangelię Kościół naucza zatem: "Niepokalana Matka Boga, Maryja zawsze Dziewica, po zakończeniu ziemskiego życia z duszą i ciałem została wzięta do chwały niebieskiej". Tę prawdę wiary określił w uroczysty sposób papież Pius XII w roku 1950. Dogmat o wniebowzięciu Maryi nie jest jeszcze jednym zdaniem więcej na temat Matki Bożej, lecz wyraża ludzkie oczekiwania i nadzieje na pełnię życia w nowym świecie, w Królestwie Bożym. Opierają się one na Dobrej Nowinie o zbawieniu.
Modląc się tą tajemnicą, nie tylko rozważamy jedną z prawd wiary, ale także uczymy się żyć nadzieją i zawierzeniem Bogu.
Jezus, który Ciebie, Dziewico, ukoronował w niebie koroną chwały:
Ostatnia tajemnica części chwalebnej rozwija myśl zawartą w tajemnicy poprzedniej: Maryja wzięta do nieba jest ukoronowana chwałą. Była bowiem na ziemi najściślej zjednoczona z Boskim swoim Synem oraz dzieliła Jego los. Jezus nie mógł nie uczcić swojej Matki, która na ziemi uczestniczyła w Jego zbawczych tajemnicach i nigdy nie cofnęła słowa danego Bogu.
W Niej chrześcijanie otrzymują najlepszy obraz i zapowiedź przyszłości, jaką Bóg przygotował dla ludzi, których aż do końca umiłował. Słowa, które Matka Zbawiciela wyśpiewała, gdy nawiedziła Elżbietę: "wielkie rzeczy uczynił mi Wszechmocny" (Łk 1, 49), wypełniły się w fakcie, który nazywamy "ukoronowaniem chwałą nieba". Mówił Zbawiciel do św. s. Faustyny: "pokornych wywyższam aż do swego tronu, bo tak chcę".
Dla nas także czyni Bóg "wielkie rzeczy", dając łaskę wiary i chrztu oraz ustawicznie okazując swoje miłosierdzie. On także nas oczekuje w niebie, by dać nam udział w pełni życia i swojej chwale.

16 października br., w rocznicę wyboru na Stolicę Piotrową, Ojciec Święty Jan Paweł II ogłosił list apostolski Rosarium Virginis Mariae. Papież wprowadził do Różańca nową część - Tajemnice Światła, których treść związana jest z publicznym nauczaniem Pana Jezusa. Nowe tajemnice różańcowe to: Chrzest Pana Jezusa w Jordanie, Objawienie siebie na weselu w Kanie, Głoszenie Królestwa Bożego i wzywanie do nawrócenia, Przemienienie na górze Tabor, Ustanowienie Eucharystii.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2002-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Prof. Engelking, która oskarżała Polaków o współudział w Holokauście, została szefową rady Muzeum Auschwitz

2025-05-14 15:22

[ TEMATY ]

Auschwitz

Autorstwa Adrian Grycuk - Praca własna/commons.wikimedia.org

Prof. Barbara Engelking

Prof. Barbara Engelking

Prof. Barbara Engelking stanęła na czele rady Państwowego Muzeum Auschwitz-Birkenau – podały służby prasowe muzeum po zakończeniu pierwszego w nowej kadencji posiedzenia rady, której kadencja potrwa do 2028 roku.

Rada jest ciałem opiniodawczym, powołanym przez ministra kultury. Sprawuje między innymi nadzór nad wypełnianiem przez placówkę jej powinności wobec zbiorów i społeczeństwa, a także ocenia działalność muzeum i opiniuje jego zamierzenia.
CZYTAJ DALEJ

Kard. Ryś o konklawe i relacji z papieżem Leonem XIV

2025-05-13 14:00

[ TEMATY ]

konklawe

kardynał Grzegorz Ryś

Ks. Paweł Gabara

Kardynał Grzegorz Ryś, uczestnik ostatniego Konklawe, w pierwszym wywiadzie po powrocie z Rzymu opowiedział o przebiegu wyboru papieża Leona XIV, znaczeniu imienia nowego Ojca Świętego oraz priorytetach jego pontyfikatu. Wywiad został zrealizowany we współpracy redaktorów portalu Archidiecezji Łódzkiej i Niedzieli łódzkiej.

Liturgia i duchowość Konklawe „Konklawe to jedna wielka liturgia. Kardynałowie przez cały czas uczestniczą w nim w strojach chórowych, by uświadamiać sobie, że najważniejszym punktem odniesienia jest Pan Jezus” - podkreślił kardynał Ryś. Opisał moment składania przysięgi na Ewangelię: „Każdy z nas wypowiadał słowa: Biorę na świadka Jezusa Chrystusa, który mnie będzie sądził w dniu ostatecznym, że oddałem głos na tego, o którym myślę, że powinien być wybrany”. Wspomniał również o przejmującej ceremonii po wyborze papieża, gdy odczytano Ewangelię o św. Piotrze: „Gdy najstarszy kardynał diakon mówił — Ty jesteś Piotr — wszyscy mieliśmy ciarki. To doświadczenie, że słowo wypełnia się w konkretnej osobie”.
CZYTAJ DALEJ

Dziś ostatni dzień zgłoszeń do konkursu „Aktywna Parafia 2025”

2025-05-14 15:30

ekai.pl

Konkurs "Aktywna Parafia"

Konkurs Aktywna Parafia

Jeszcze tylko do końca środy 14 maja parafie z całej Polski mogą zgłaszać swój udział w piątej edycji ogólnopolskiego konkursu „Aktywna Parafia”. Celem inicjatywy jest promowanie wspólnot parafialnych, które prowadzą działalność duszpasterską, społeczną, charytatywną czy edukacyjną.

Konkurs ma na celu pokazanie szerokiej publiczności ciekawych a może nawet wyjątkowych parafii, w których zwykli ludzie dokonują niezwykłych rzeczy. Organizatorzy chcą pokazać działalność charytatywną, inicjatywy ewangelizacyjne, promowanie zdrowego trybu życia oraz budowanie wspólnoty przez społeczności lokalne. W tym roku wprowadzona zostaje nowa, ekologiczna kategoria w ocenie działalności parafii: „zaangażowanie na rzecz środowiska”.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję