Reklama

Edukacja najważniejsza

Długofalowym sposobem walki z wykluczeniem finansowym jest odpowiednia edukacja. W Europie podjęto już pewne inicjatywy w tej dziedzinie, skierowane do różnych kategorii wiekowych i grup społecznych

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Komisja Europejska utworzyła stronę internetową Dolceta www.dolceta.eu, zapewniającą edukację dorosłych konsumentów - strona ta jest tłumaczona na wszystkie języki urzędowe Unii (na razie z wyjątkiem rumuńskiego i bułgarskiego) i jest dostosowana do potrzeb każdego z rynków krajowych.
Uczniom szkół średnich rozdawana jest książeczka „Europe Diary”, informująca o ich prawach jako konsumentów. Zawiera ona m.in. rozdział dotyczący pieniądza i zadłużenia, w którym wyjaśnia się sposób działania instytucji i produktów finansowych oraz ostrzega przed zagrożeniami płynącymi z nadmiernego zadłużania się.
Zdaniem Parlamentu Europejskiego, rządy krajowe powinny odgrywać kluczową rolę w zapewnieniu edukacji finansowej, należy jednak opracować na szczeblu unijnym podstawowy program edukacyjny w dziedzinie finansów. Program ten winien obejmować wspólne zasady, które mogłyby być stosowane we wszystkich państwach członkowskich, a jednocześnie uwzględniać szczególne wymogi każdego państwa członkowskiego, a następnie być włączony do programu szkolnego. Należy też opracować specjalną strategię zwiększenia wiedzy na temat finansów w różnych grupach społecznych - wśród dzieci w szkołach podstawowych, nastolatków w szkołach średnich, studentów szkół wyższych, dorosłych i emerytów. Państwa członkowskie powinny utworzyć sieć edukacji finansowej, w której uczestniczyłby zarówno sektor rządowy, jak i pozarządowy.
Komisja Europejska ma też zachęcać państwa członkowskie do stworzenia specjalnej formy edukacji finansowej, zaprojektowanej dla klientów zbliżających się do końca kariery zawodowej lub pobierających świadczenia emerytalno-rentowe. Kwestia ta ma kluczowe znaczenie, ponieważ obecne systemy zabezpieczenia społecznego są tworzone w taki sposób, by ryzyko ponosili obywatele, a nie państwa. Istnieje też pomysł utworzenia linii budżetowej, dotyczącej organizacji programów edukacji finansowej na szczeblu unijnym oraz przeznaczenia środków finansowych na kampanie medialne zwiększające wiedzę konsumentów na temat problemów wynikających z niskiego poziomu wiedzy finansowej w UE - zwłaszcza by przeciwdziałać negatywnym skutkom publikowanych w mediach reklam, zachęcających do korzystania z rozmaitych „okazji” finansowych.
Im większą wiedzę mają klienci, tym lepsze decyzje są w stanie podejmować, umiejąc krytycznie ocenić przedstawioną im ofertę, oraz lepiej zrozumieć przekazane im informacje. Osoby, które zdobyły jakiekolwiek wykształcenie w kwestiach finansowych, znacznie częściej podejmują działalność finansową. Ponadto wyższy poziom edukacji finansowej może zachęcić także klientów o niższych dochodach do oszczędzania i planowania przyszłości. Edukacja finansowa, poza indywidualnymi korzyściami obywateli, może też przynieść korzyści gospodarce jako całości, przyczyniając się do stabilizacji finansowej, pomagając klientom w wyborze odpowiednich produktów i usług, a w efekcie prowadząc do obniżenia liczby niespłaconych kredytów oraz wyboru bardziej zróżnicowanych i przez to bezpieczniejszych oszczędności i inwestycji. Obywatele, którzy nabierają pewności w inwestowaniu, mogą zapewnić dodatkową płynność rynków kapitałowych.

redakcja@gb.pl

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2009-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Katecheci przeciwko zmianom zasad organizacji religii w szkołach

2024-05-21 16:42

[ TEMATY ]

katecheta

Bożena Sztajner/Niedziela

Nauczyciele ze Stowarzyszenia Katechetów Świeckich krytykują propozycję MEN zmian w zasadach organizacji lekcji religii w szkołach. Według nich spowodują one utratę pracy przez część katechetów. Opowiadają się za natomiast za wprowadzeniem obowiązkowych dla uczniów lekcji religii lub etyki.

Pod koniec kwietnia do konsultacji publicznych trafił projekt nowelizacji rozporządzenia ministra edukacji w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w publicznych przedszkolach i szkołach. Zaproponowano w nim uelastycznienie możliwość organizacji nauki religii i etyki. Łatwiej niż dotychczas będzie można tworzyć grupy dzieci z różnych roczników i oddziałów klasowych.

CZYTAJ DALEJ

Nie żyje Jan A.P. Kaczmarek - kompozytor, laureat Oscara

2024-05-21 12:48

[ TEMATY ]

śmierć

PAP/Adam Warżawa

Nie żyje Jan A.P. Kaczmarek, kompozytor muzyki filmowej, laureat Oscara za muzykę do "Marzyciela", twórca festiwalu Transatlantyk. Miał 71 lat. Informację podała Polska Fundacja Muzyczna.

"Po długiej i ciężkiej chorobie zmarł mój mąż Jan A.P. Kaczmarek. Do końca był wojownikiem ufającym, że wyzdrowieje i będzie dzielił się swoją twórczością z nami… Czuwałam przy nim do końca. Zmarł otoczony miłością. Wartością, w którą wierzył najmocniej" - napisała Aleksandra Twardowska-Kaczmarek cytowana przez Polską Fundację Muzyczną w mediach społecznościowych.

CZYTAJ DALEJ

Religijność Polaków: Powolny spadek deklaracji wiary, szybszy spadek praktyk

2024-05-21 17:45

[ TEMATY ]

badania

religijność

Karol Porwich/Niedziela

W Polsce następuje powolny spadek deklaracji wiary, a także szybszy spadek praktyk - podaje Centrum Badań Opinii Społecznej (CBOS). Z ogłoszonego dziś raportu nt. religijności Polaków w ostatnich dziesięcioleciach wynika, że spadek praktyk najszybciej postępuje wśród osób najmłodszych (w wieku 18-24 lata) oraz mieszkańców wielkich miast i osób lepiej wykształconych.

Za odejściem ludzi z Kościoła - przynajmniej według deklaracji badanych - nie stoi głównie pandemia czy afery pedofilskie, ale brak potrzeby, obojętność i strata zainteresowania. W drugiej kolejności za spadek praktyk religijnych Polaków odpowiada (wg badań z 2022 roku) ogólna krytyka Kościoła jako instytucji: jego zaangażowanie w politykę, hipokryzja, nieaktualny przekaz, a także krytyka jego przedstawicieli, księży i biskupów.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję