Reklama

Miłość Chrystusa przynagla mnie, abym głosił Ewangelię

W Roku św. Pawła jubileuszowe - XX Spotkanie Stowarzyszenia Koordynatorów Katolickich Szkół Ewangelizacji z Europy (ACCSE/2000) odbyło się na Gibraltarze w dniach 30 kwietnia - 3 maja 2009 r. Zostało przygotowane przez Henry’ego Earle’a z Diecezjalnego Duszpasterstwa Młodzieży na Gibraltarze. Tematem spotkania były słowa Apostoła Narodów: „Miłość Chrystusa przynagla mnie, abym głosił Ewangelię”. Spotkanie zgromadziło 25 osób z 10 krajów. Głównymi mówcami byli o. Tom Forrest CSsR z Waszyngtonu, o. Jim Birmingham z Irlandii i ks. Paul Bear, wikariusz generalny Gibraltaru.

Niedziela Ogólnopolska 28/2009, str. 16-17

Gibraltar od strony cieśniny
Maria Kantor

Gibraltar od strony cieśniny<br>Maria Kantor

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Siostra Mary O’Duffy, dyrektor ACCSE/2000 Europa, otrzymała list od Ojca Świętego Benedykta XVI o następującej treści:
„Ojciec Święty z radością przyjął informację o XX spotkaniu Stowarzyszenia Koordynatorów Katolickich Szkół Ewangelizacji ACCSE/2000 Europa na Gibraltarze w dniach 30 kwietnia - 3 maja 2009 r. i przesyła wszystkim jego uczestnikom serdeczne pozdrowienia. Zauważając wybór tematu Pawłowego na tegoroczne spotkanie: «Miłość Chrystusa przynagla mnie, abym głosił Ewangelię», Jego Świątobliwość zachęca Was do czerpania inspiracji z niestrudzonych wysiłków tego wielkiego Apostoła, którego dwutysięczną rocznicę urodzin obchodzimy w tym roku. Tak jak życie św. Pawła zostało przemienione przez jego spotkanie ze Zmartwychwstałym Panem na drodze do Damaszku, tak życie współczesnych mężczyzn i kobiet otrzymuje radykalnie nowy kierunek, gdy poznają i pokochają Chrystusa naszego Zbawiciela. Jednak jakże mieli usłyszeć dobrą nowinę zbawienia, gdy im nikt nie głosił i jakże mogło się to stać, jeśli głosiciel nie został posłany (por. Rz 10, 14-15)? Zatem Ojciec Święty zachęca Was do podejmowania wysiłków promowania ewangelizacji we współczesnej Europie, by coraz więcej ludzi odkryło radość poznania i pokochania Chrystusa poprzez życiodajne spotkanie z przesłaniem Ewangelii.
Powierzając Was wszystkich wstawiennictwu Maryi, Pani Europy, gdy gromadzicie się w Jej sanktuarium, Ojciec Święty z radością udziela swego apostolskiego błogosławieństwa”.
Dwudzieste ACCSE/2000 Europa było okazją do dzielenia się pracą ewangelizacyjną w różnych krajach Europy, a szczególnie na Gibraltarze, gdzie Kościół katolicki obchodzi 700-lecie sanktuarium Matki Bożej, Pani Europy, i do wskazania nowych wyzwań, przed którymi stoi Europa. W czasie całego spotkania uczestnicy polecali Bogu zmarłego w lutym 2009 r. jezuitę o. Manuela Casanovę z Hiszpanii, pierwszego dyrektora ACCSE/2000.
O. Tom Forrest, dyrektor dzieła Nowa Ewangelizacja, przedstawił nowy projekt ewangelizacji do roku 2033 - Wielkiego Jubileuszu Śmierci i Zmartwychwstania Jezusa Chrystusa. W związku z tym postanowiono zmienić nazwę Stowarzyszenia na ACCSE/2033. Nowy projekt, obejmujący 21 lat przygotowań do roku 2033, zakłada skierowanie uwagi całego świata na tajemnicę Zbawienia. Pierwsze 3 lata to czas planowania. Rok 2012 ma ukazać objawienie mądrości Chrystusa przemawiającego do uczonych w świątyni jerozolimskiej. Następny okres został podzielony na dwie nowenny, pierwsza 2012-2021 będzie poświęcona mobilizacji ewangelizacyjnej kapłanów i biskupów, a nowenna 2021-2030 - ponownej katechizacji i mobilizacji świeckich do głoszenia Dobrej Nowiny. Lata 2030-33 powinny być poświęcone refleksji nad 3-letnią publiczną posługą Jezusa, a Rok Jubileuszowy 2033 - wielkim świętowaniem Misterium Zbawienia.
Szczególnym wydarzeniem naszego pobytu na Gibraltarze była wizyta i Msza św. w sanktuarium Matki Bożej, Pani Europy i Patronki Gibraltaru w dniu 1 maja 2009 r. Mszę św. celebrował bp Charles Caruana z Gibraltaru. Opowiedział nam dzieje kultu figury Maryi z Dzieciątkiem i przedstawił obchody 700-lecia kultu Matki Bożej, Pani Europy, które to sanktuarium obchodzi w tym roku (główna uroczystość, z udziałem kard. José Saraiva Martinsa - wysłannika Benedykta XVI, emerytowanego prefekta Kongregacji Spraw Kanonizacyjnych, odbyła się 5 maja).
Historia kultu Maryi na Gibraltarze rozpoczyna się w roku 1309, kiedy król Hiszpanii Ferdynand IV odbił Gibraltar z rąk muzułmańskich. Po tym zwycięstwie król złożył dziękczynienie Bogu i poświęcił kontynent europejski Matce Chrystusa, nadając Jej tytuł Pani Europy. Równocześnie przekształcił starożytny meczet znajdujący się na najdalszym południowym krańcu skały gibraltarskiej w katolickie sanktuarium, gdzie umieszczono niewielką figurę Maryi. W 1333 r. muzułmanie ponownie zajęli Gibraltar i katolicy musieli przenieść się do Hiszpanii, zabierając ze sobą figurę Maryi. Henryk IV, wnuk Ferdynanda IV, odbił Gibraltar w 1462 r. i ponownie sprowadził jej mieszkańców. Dobudowali dużą kaplicę do wschodniego muru meczetu i cały teren stał się sanktuarium Pani Europy. W XV wieku umieszczono w nim figurę Dziewicy z Dzieciątkiem. Była to niewielka drewniana rzeźba, pomalowana w kolorze czerwieni, błękitu i złota. Figura przedstawiała Maryję z Jezusem na kolanach siedzącą na prostym krześle. Na ich głowach były korony, a Maryja trzymała w prawej ręce berło z trzema kwiatami oznaczającymi Miłość, Prawdę i Sprawiedliwość. W ciągu dwustu lat sanktuarium zyskało sławę i popularność, zwłaszcza wśród marynarzy, którzy salutowali na cześć Pani Europy, przepływając przez Cieśninę Gibraltarską.
W 1540 r. tureccy piraci złupili sanktuarium i miasto, lecz figura Maryi ocalała. Nieszczęście spadło w 1704 r., kiedy flota brytyjsko-holenderska zdobyła Gibraltar. Złupili sanktuarium, a figurę zrzucili ze skały. Pozbierane części figurki zostały zabrane do Algeciras w Hiszpanii. Figurę Pani Europy umieszczono w kaplicy, którą nazwano na Jej cześć. Staraniem bp. Scandelli figura Maryi powróciła na Gibraltar w 1864 r. Zbudowano nową tymczasową kaplicę, gdzie umieszczono figurę. Sanktuarium zajęło wojsko. W 1940 r. Gibraltar stał się fortecą wojskową i cała ludność cywilna została ewakuowana na czas wojny najpierw do francuskiego Maroka, a następnie do Anglii, Irlandii Północnej, na Jamajkę i Maderę (pozostali tylko mężczyźni zaangażowani w służby wojskowe). Figura Maryi została przeniesiona do katedry, gdzie bezpiecznie przetrwała wojnę. Kościół katolicki na Gibraltarze odzyskał sanktuarium w 1961 r., a 7 października 1967 r. figura Maryi, Pani Europy, powróciła do swego sanktuarium, eskortowana przez Regiment Gibraltarski.
Tytuł „Pani Europy i Patronki Gibraltaru” oficjalnie zatwierdził Jan Paweł II w 1979 r. Wtedy także bp Rapallo poprosił Stolicę Apostolską o zmianę daty święta patronalnego na dzień 5 maja, gdy dowiedział się, że ten dzień będzie obchodzony jako Dzień Europy. Historycznie święto Maryi Pani Europy było obchodzone 15 sierpnia, ale bp Scandella zmienił je na 30 maja. Bp Rapallo poświęcił nowe sanktuarium 5 października 1980 r. Uroczystość koronacji figury Pani Europy miała miejsce 10 maja 1995 r. W roku 2002 została ona zabrana do Rzymu. Zorganizowano wtedy dużą pielgrzymkę wiernych z Gibraltaru. Ojciec Święty Jan Paweł II osobiście ukoronował i poświęcił figurę na audiencji generalnej. Od 5 maja 2008 do 5 maja 2009 r. diecezja gibraltarska świętowała jubileusz 700-lecia kultu Maryi Pani Europy i Patronki Gibraltaru. W swoim liście z tej okazji Ojciec Święty Benedykt XVI przypomniał słowa swego poprzednika Jana Pawła II z adhortacji apostolskiej „Ecclesia in Europa”:
„Czuwaj nad Kościołem w Europie:
niech będzie odzwierciedleniem
Ewangelii;
niech będzie autentycznym
miejscem komunii;
niech żyje swoją misją
głoszenia, celebracji i służby
Ewangelii nadziei
dla pokoju i radości wszystkich”.

Autorka była uczestnikiem spotkania ACCSE/2000 na Gibraltarze.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2009-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Dziś Wielki Piątek - patrzymy na krzyż

[ TEMATY ]

Wielki Piątek

Karol Porwich/Niedziela

Wielki Piątek jest dramatycznym dniem sądu, męki i śmierci Chrystusa. Jest to dzień, kiedy nie jest sprawowana Msza św. W kościołach odprawiana jest natomiast Liturgia Męki Pańskiej, a na ulicach wielu miast sprawowana jest publicznie Droga Krzyżowa. Jest to dzień postu ścisłego.

Piątek jest w zasadzie pierwszym dniem Triduum Paschalnego. Dni najważniejszych Świąt Kościoła są bowiem liczone zgodnie z tradycją żydowską, od zachodu słońca.
CZYTAJ DALEJ

Dlaczego godzina dziewiąta jest godziną piętnastą?

Niedziela lubelska 16/2011

Triduum Paschalne przywołuje na myśl historię naszego zbawienia, a tym samym zmusza do wejścia w istotę chrześcijaństwa. Przeżywanie tych najważniejszych wydarzeń zaczyna się w Wielki Czwartek przywołaniem Ostatniej Wieczerzy, a kończy w Wielkanocny Poranek, kiedy zgłębiamy radosną prawdę o zmartwychwstaniu Chrystusa i umacniamy nadzieję naszego zmartwychwstania. Wszystko osadzone jest w przestrzeni i czasie. A sam moment śmierci Pana Jezusa w Wielki Piątek podany jest z detaliczną dokładnością. Z opisu ewangelicznego wiemy, że śmierć naszego Zbawiciela nastąpiła ok. godz. dziewiątej (Mt 27, 46; Mk 15, 34; Łk 23, 44). Jednak zastanawiający jest fakt, że ten ważny moment w zbawieniu świata identyfikujemy jako godzinę piętnastą. Uważamy, że to jest godzina Miłosierdzia Bożego i w tym czasie odmawiana jest Koronka do Miłosierdzia Bożego. Dlaczego zatem godzina dziewiąta w Jerozolimie jest godziną piętnastą w Polsce? Podbudowani elementarną wiedzą o czasie i doświadczeniami z podróży wiemy, że czas zmienia się wraz z długością geograficzną. Na świecie są ustalone strefy, trzymające się reguły, że co 15 długości geograficznej czas zmienia się o 1 godzinę. Od tej reguły są odstępstwa, burzące idealny układ strefowy. Niemniej, faktem jest, że Polska i Jerozolima leżą w różnych strefach czasowych. Jednak jest to tylko jedna godzina różnicy. Jeśli np. w Jerozolimie jest godzina dziewiąta, to wtedy w Polsce jest godzina ósma. Zatem różnica czasu wynikająca z położenia w różnych strefach czasowych nie rozwiązuje problemu zawartego w tytułowym pytaniu, a raczej go pogłębia. Jednak rozwiązanie problemu nie jest trudne. Potrzeba tylko uświadomienia niektórych faktów związanych z pomiarem czasu. Przede wszystkim trzeba mieć na uwadze, że pomiar czasu wiąże się zarówno z ruchem obrotowym, jak i ruchem obiegowym Ziemi. I od tego nie jesteśmy uwolnieni teraz, gdy w nauce i technice funkcjonuje już pojęcie czasu atomowego, co umożliwia jego precyzyjny pomiar. Żadnej precyzji nie mogło być dwa tysiące lat temu. Wtedy nawet nie zdawano sobie sprawy z ruchów Ziemi, bo jak wiadomo heliocentryczny system budowy świata udokumentowany przez Mikołaja Kopernika powstał ok. 1500 lat później. Jednak brak teoretycznego uzasadnienia nie zmniejsza skutków odczuwania tych ruchów przez człowieka. Nasze życie zawsze było związane ze wschodem i zachodem słońca oraz z porami roku. A to są najbardziej odczuwane skutki ruchów Ziemi, miejsca naszej planety we wszechświecie, kształtu orbity Ziemi w ruchu obiegowym i ustawienia osi ziemskiej do orbity obiegu. To wszystko składa się na prawidłowości, które możemy zaobserwować. Z tych prawidłowości dla naszych wyjaśnień ważne jest to, że czas obrotu Ziemi trwa dobę, która dzieli się na dzień i noc. Ale dzień i noc na ogół nie są sobie równe. Nie wchodząc w astronomiczne zawiłości precyzji pomiaru czasu możemy przyjąć, że jedynie na równiku zawsze dzień równy jest nocy. Im dalej na północ lub południe od równika, dystans między długością dnia a długością nocy się zwiększa - w zimie na korzyść dłuższej nocy, a w lecie dłuższego dnia. W okolicy równika zatem można względnie dokładnie posługiwać się czasem słonecznym, dzieląc czas od wschodu do zachodu słońca na 12 jednostek zwanych godzinami. Wprawdzie okolice Jerozolimy nie leżą w strefie równikowej, ale różnica między długością między dniem a nocą nie jest tak duża jak u nas. W czasach życia Chrystusa liczono dni jako czas od wschodu do zachodu słońca. Część czasu od wschodu do zachodu słońca stanowiła jedną godzinę. Potwierdzenie tego znajdujemy w Ewangelii św. Jana „Czyż dzień nie liczy dwunastu godzin?” (J. 11, 9). I to jest rozwiązaniem tytułowego problemu. Godzina wschodu to była godzina zerowa. Tymczasem teraz godzina zerowa to północ, początek doby. Stąd współcześnie zachodzi potrzeba uwspółcześnienia godziny śmierci Chrystusa o sześć godzin w stosunku do opisu biblijnego. I wszystko się zgadza: godzina dziewiąta według ówczesnego pomiaru czasu w Jerozolimie to godzina piętnasta dziś. Rozważanie o czasie pomoże też w zrozumieniu przypowieści o robotnikach w winnicy (Mt 20, 1-17), a zwłaszcza wyjaśni dlaczego, ci, którzy przyszli o jedenastej, pracowali tylko jedną godzinę. O godzinie dwunastej zachodziło słońce i zapadała noc, a w nocy upływ czasu był inaczej mierzony. Tu wykorzystywano pianie koguta, czego też nie pomija dobrze wszystkim znany biblijny opis.
CZYTAJ DALEJ

Franciszek: droga Jezusa nas kosztuje w świecie, który wszystko kalkuluje

2025-04-19 00:12

PAP

„Droga Krzyżowa jest modlitwą tych, którzy są w drodze. Przecina nasze zwykłe ścieżki, abyśmy przeszli ze znużenia ku radości” - stwierdził papież Franciszek podczas Drogi Krzyżowej w Wielki Piątek w rzymskim Koloseum. Wzięło w niej udział ok. 18 tys. ludzi. Przewodniczył jej, w zastępstwie Ojca Świętego, wikariusz generalny diecezji rzymskiej, kard. Baldo Reina. Papieskie rozważania dotyczyły m.in. wolność, egoizmu, odpowiedzialności, wiary, hipokryzji, upokorzenia.

„Droga oferowana każdemu człowiekowi - podróż do wewnątrz, rachunek sumienia, zatrzymanie się na cierpieniach Chrystusa w drodze na Kalwarię” - podkreślił Franciszek i wskazał, że Droga Krzyżowa jest rzeczywiście zejściem Jezusa „ku temu światu, który Bóg kocha” (Stacja II). Jest także „odpowiedzią, przyjęciem odpowiedzialności” przez Chrystusa. On, „przybity do krzyża”, wstawia się, stawiając się „między skłóconymi stronami” (stacja XI) i prowadzi je do Boga, ponieważ Jego „krzyż burzy mury, anuluje długi, unieważnia wyroki, ustanawia pojednanie”. Jezus, „prawdziwy Jubileusz”, odarty z szat i objawiony nawet „tym, którzy patrzą, jak umiera”, patrzy na nich „jak na umiłowanych powierzonych przez Ojca”, ukazując swoje pragnienie zbawienia „nas wszystkich, każdego z osobna” (Stacja X)
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję