Reklama

Przegląd „Niedzieli” z lat 1926-39

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

4 kwietnia 1926 r., na Niedzielę Wielkanocną, z inicjatywy bp. Teodora Kubiny ukazał się pierwszy numer „Niedzieli”- tygodnika katolickiego dla diecezji częstochowskiej. Mija zatem 84. rok istnienia pisma i wchodzimy w rok jego 85-lecia. Z tej okazji warto przybliżyć cenną monografię bibliograficzno-prasoznawczą pt. „Tygodnik Katolicki «Niedziela» 1926-1939” pióra Agnieszki Bajor i Zbigniewa Żmigrodzkiego, wydaną kilka lat temu przez Wydawnictwo Akademii Polonijnej EDUKATOR w Częstochowie. Jest to, jak dotąd, jedyne tak szerokie opracowanie dotyczące „Niedzieli”, monografia zrobiona z dużą znajomością warsztatu i z dużą starannością.

Historia, założenia pisma, ludzie

Reklama

W pracy omówiono najważniejsze aspekty funkcjonowania pisma, takie jak historia powstania, założenia programowe, osoby: założyciela - bp. Teodora Kubiny i pierwszych redaktorów - ks. Wojciecha Mondrego i ks. Stanisława Gałązki. Poruszono również inne problemy, zwłaszcza dotyczące nakładu i kolportażu, formy wydawniczej, dokonano także przeglądu zawartości pisma. Aby podołać temu zadaniu, autorzy przejrzeli wszystkie roczniki „Niedzieli” z lat 1926-39, których komplet posiada tylko Biblioteka Jagiellońska.
Monografia mimo swojego niewątpliwego waloru naukowego jest napisana w sposób bardzo przystępny, językiem komunikatywnym, trafiającym do każdego czytelnika. Ma również wymiar poznawczy przez omawianie tematów aktualnych zarówno kilkadziesiąt lat temu, jak i dziś. Prasa katolicka - zarówno wtedy, jak i obecnie - jest niezwykle ważna dla prawidłowego rozwoju osobowości Polaków. Rozumiał to bardzo dobrze pierwszy biskup częstochowski Teodor Kubina, który w 1923 r. założył w Katowicach „Gościa Niedzielnego”, a po objęciu w 1925 r. rządów w nowo powstałej diecezji częstochowskiej opracował założenia programowe dla „Niedzieli” i polecił ks. Wojciechowi Mondremu wydawanie tego pisma. O tym, jak leżało mu na sercu to dzieło, mogą świadczyć następujące słowa: „...gdyby św. Paweł, wielki Apostoł Chrystusowy, dziś znowu przyszedł na świat, aby jak przed 1900 laty znowu rozszerzać na ziemi Królestwo Chrystusowe, to by przede wszystkim w tym celu stworzył pismo, gazetę lub dziennik katolicki. Bo nie ma dziś skuteczniejszego apostolstwa Chrystusowego jak właśnie słowo drukowane”. Bp Kubina troszczył się o swe dzieło i był z niego dumny. W czasie wizyty w 1929 r. u papieża Piusa XI przekazał mu pięknie wydany numer „Niedzieli” o Kongresie Eucharystycznym i rocznik 1927 w skórzanej oprawie. Ojciec Święty bardzo tygodnik chwalił, błogosławił jego pracownikom i czytelnikom, polecał, aby wszyscy go kupowali.
„Niedziela” przeznaczona była dla każdego, a zwłaszcza dla rodzin, stąd jej tematyka musiała być różnorodna. Zgodnie z dyrektywami biskupa, miała pisać prawdę, powinna była być pozbawiona fałszu i silnego kontekstu politycznego. Miała być poświęcona głównie religii i apostolstwu, tak by czynić z wiernych katolików czynu. Choć była pismem religijnym, poruszała także tematykę edukacyjną, polityczną i gospodarczą, a to dlatego, że większości czytelników nie stać było na jakąkolwiek inną gazetę. Wysuwano na czoło rolę „Niedzieli” dla diecezji, dla księży, którzy mogli się nią posługiwać w pracy duszpasterskiej.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Nakład, kolportaż

Bardzo ciekawe i wnikliwe są rozważania dotyczące nakładu i kolportażu. Nakład pierwszego numeru, 7 tys. egzemplarzy, rozszedł się błyskawicznie i systematycznie rósł, osiągając w 1936 r. liczbę 16 tys. prenumeratorów. Ta liczba została osiągnięta dużym wysiłkiem samej redakcji i niektórych księży. Rozprowadzano „Niedzielę” różnymi metodami, np. w soboty przez kościelnych i ministrantów, na wsiach przez sołtysów i ich rodziny, w miastach przez chłopców z Krucjaty Eucharystycznej, w niedzielę przed Mszą św. Zasadniczą rolę odgrywali, oczywiście, księża. Niektórzy, świadomi znaczenia prasy, organizowali np. Dni Dobrej Prasy i osiągali w sprzedaży tygodnika bardzo dobre rezultaty. W parafii w Kłobucku np. dzięki dużemu zaangażowaniu i dobrym pomysłom sprzedano w ciągu trzech miesięcy 1929 r. 6400 egzemplarzy „Niedzieli”.

Treść tygodnika

Jeśli chodzi o zawartość treściową tygodnika, najciekawsza była ona, zdaniem autorów monografii, w początkowym okresie wydawania pisma. Eksperymentowano wówczas z różnorodną, urozmaiconą tematyką. Późniejszy okres stał się czasem zastoju, artykuły były niekiedy tasiemcowe i na słabym poziomie, zwłaszcza sprawozdania z pielgrzymek. „Niedziela” znów stała się ciekawsza po 1933 r., poruszano wtedy palące problemy polityczne, związane z hitleryzmem i komunizmem. Autorzy monografii bardzo szczegółowo i ciekawie opisują zawartość pisma w poszczególnych latach. Pismo mimo pewnych braków poruszało jednak wiele tematów aktualnych do dziś, jak choćby problem sekt, alkoholizmu, problemy małżeńskie, szkolne, problemy związane z bezrobociem i inne. „Niedziela” była pismem popularnym na miarę ówczesnych możliwości i oczekiwań czytelniczych i ugruntowywała w swoich odbiorcach idee polskości i katolicyzmu.
Dziś „Niedziela” to inne pismo, piękne graficznie, starające się o wysoki poziom, mające swoje miejsce na ogólnopolskim rynku wydawniczym. Ale poruszane problemy się nie zmieniają, a nawet w wyniku globalizacji i łatwości komunikowania się między ludźmi, narastają. Tym bardziej należy się wdzięczność autorom monografii o przedwojennej „Niedzieli” za przybliżenie tych problemów, ale także historii i zasług tygodnika dzisiejszemu jej czytelnikowi.

2010-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Policja: 11-letnia Patrycja została odnaleziona; Child Alert odwołany

2025-05-15 07:19

[ TEMATY ]

Child Alert

Adobe Stock

11-letnia Patrycja została odnaleziona - poinformowała w czwartek rano policja. W związku z tym odwołano Child Alert.

Child Alert policja uruchomiła w środę. Nastolatka zaginęła we wtorek, po wizycie u dziadków nie wróciła do domu.
CZYTAJ DALEJ

Bez Ewangelii pozostajemy w relacji jedynie do naszych przekonań

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

Jerozolima – Kościół św. Piotra in Gallicantu[/fot. Grażyna Kołek

Rozważania do Ewangelii J 13, 16-20.

Czwartek, 15 maja
CZYTAJ DALEJ

Związek Dużych Rodzin Trzy Plus inauguruje kampanię społeczną „Wybieram rodzinę”

2025-05-15 16:16

[ TEMATY ]

rodzina

Związek Dużych Rodzin

Adobe Stock

Pozytywny wizerunek rodziny, zachęta do budowania trwałych relacji oraz pokazanie, że rodzina może liczyć na wsparcie - takie m.in. cele przyświecają kampanii społecznej „Wybieram rodzinę”, zainicjowanej przez Związek Dużych Rodzin Trzy Plus. Oficjalna inauguracja kampanii miała miejsce dziś podczas spotkania w kawiarni Agere Contra w Warszawie. Podczas spotkania mówiono również o 13 Ogólnopolskim Zjeździe Dużych Rodzin, który zaplanowany jest od 6 do 8 czerwca w Zakopanem. Odbył się też krótki panel na temat problemów demograficznych.

O idei kampanii, zainicjowanej przez Elżbietę Majkę z ZDR opowiedziała Korina Bulenda - Nowak, specjalistka ds. komunikacji ZDR. Podkreśliła, że kampania „Wybieram rodzinę” skierowana jest przede wszystkim do młodych ludzi, którzy stają przed wyborem swojej drogi życiowej. Kampania ma pokazać wartość rodziny, wartość życia we wspólnocie, w której mamy z kim dzielić troski i radości. Zaznaczyła, że nie chodzi o to, by przedstawiać rzeczywistość wyidealizowaną i "cukierkową" ale taką, w której mimo różnych trudności jest w sumie więcej radości.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję