Indonezja: na Zachodniej Sumatrze podpalono kościół katolicki
W rejonie wiejskim w dystrykcie Kinali (region West Pasaman) na Zachodniej Sumatrze wybuchł pożar, który poważnie uszkodził miejscowy kościół katolicki pw. Wniebowzięcia Najświętszej Mary Panny. O zdarzeniu, do którego doszło 4 maja tuż przed poranną niedzielną Mszą św., poinformował 7 bm. włoską agencję misyjną AsiaNews biskup diecezji Padang, na której terenie leży podpalona świątynia - Martinus D. Situmorang OFM. Zaznaczył, że policja obecnie bada sprawę.
Według biskupa, sprawcą podpalenia jest jedna osoba, której tożsamości dotychczas nie ustalono.
Źródła miejscowe utrzymują, że widziano człowieka, który dzień wcześniej przejechał motocyklem obok kościoła. Nie rozpoznano go, choć kilka osób zapytało go, czy czegoś szuka. Jadący odpowiedział, że szuka miejsca, gdzie mógłby zorganizować popularne na tym terenie walki kogutów. Gdy ludzie wyjaśnili mu, że tutaj nie ma tradycji tego rodzaju, osobnik odjechał.
Nazajutrz inne osoby opowiadały, że widziały innego mężczyznę w okolicy kościoła, ale sprawiał on wrażenie człowieka pracującego tutaj i nikt go o nic nie pytał. W kilka minut później kilku wiernych zobaczyło ogień wydobywający się ze świątyni. Na podstawie zeznań świadków ustalono, że podpalacz oblał ołtarz benzyną i podpalił ją. Gdy tylko udało się ugasić ogień, okazało się, że są wielkie straty i tylko duży krzyż pozostał nietknięty.
Kościół pw. Wniebowzięcia NMP położony jest ok. 160 km od Padangu – stolicy diecezji. 99 proc. miejscowych wiernych stanowią przybysze z Jawy, pracujący na okolicznych plantacjach drzew palmowych.
Sama diecezja Padang (ok. 141 tys. km kw.) obejmuje całą Zachodnią Sumatrę i kilka małych wysepek archipelagu Mentawai i jest zamieszkana przez ok. 110 tys. katolików. W odróżnieniu od tych małych atoli, gdzie przeważają katolicy, chrześcijanie innych wyznań lub animiści, tę część Sumatry zamieszkają w większości muzułmanie i uchodzi ona za drugą – po prowincji Aceh na północnym krańcu Sumatry – najbardziej „fundamentalistyczną” część Indonezji.
W 2018 r. ponad 3 tys. chrześcijan na świecie oddało swoje życie za wiarę. To więcej niż w 2017 r. Papież Franciszek wiele razy przypominał, że dziś więcej jest męczenników, niż w pierwszych wiekach.
Z dorocznego raportu Papieskiego Stowarzyszenia „Pomoc Kościołowi w Potrzebie” wynika, że aktualnie około 300 mln chrześcijan doznaje prześladowań, a w 38 krajach są oni dyskryminowani. W ciągu pierwszych pięciu miesięcy obecnego roku w samej tylko Nigerii prawie 500 chrześcijan zginęło z rąk radykalnych islamistów.
„Największe uliczne jasełka na świecie” - takie hasło widnieje na stronie internetowej Orszaku Trzech Króli. Barwne korowody 6 stycznia organizowane są już nie tylko w Polsce, ale też w wielu państwach Europy, np. w Ukrainie, Austrii czy we Włoszech, a także w Afryce i obu Amerykach. A wszystko po to, by… „uczcić trzech króli” - jak potocznie się mówi, nawet w niektórych kościołach. Tymczasem…. święta Trzech Króli właściwie nie ma, mimo że jest to jedno z najstarszych świąt chrześcijańskich.
Do zamieszania przyczyniła się sama nazwa święta Trzech Króli, której używa się tylko w niektórych krajach, m.in. w Polsce. Ona sugeruje, że to „mędrcy świata, monarchowie” (jak śpiewamy w znanej kolędzie) są 6 stycznia najważniejsi. Takie określenie uformowało się w średniowieczu pod wpływem szerokiego kultu relikwii "trzech króli", które cesarz niemiecki Barbarossa zabrał z Mediolanu i przywiózł do Kolonii. To tam powstała ogromna katedra, która do dziś zachowuje te relikwie. Przez wieki przybywało tam wielu pielgrzymów. Kult "Trzech Króli" zdominował święto 6 stycznia, kiedy to czytana jest co roku Ewangelia według św. Mateusza o przybyciu mędrców że Wschodu do Betlejem, gdzie odnaleźli oni Dzieciątko, upadli przed Nim na twarz, oddali Mu pokłon i złożyli dary. Ale to wcale nie oni znajdują się w centrum obchodów święta 6 stycznia, którego właściwa nazwa brzmi: Uroczystość Objawienia Pańskiego. To Pan jest w centrum tego Święta. To Jego wielbimy za to, że przez swe narodzenie objawił się światu. A pokłon mędrców ze Wschodu, czyli pogan, jedynie potwierdza że przyszedł On nie tylko do narodu wybranego, ale do wszystkich ludzi dobrej woli, którzy Go szukają i przed Nim chylą głowę.
Orszak Trzech Króli w parafii św. Stanisława Kostki we Wrocławiu
Parafialny Orszak Trzech Króli odbył się w parafii św. Stanisława Kostki we Wrocławiu. Wzięli w nim udział: dzieci, młodzież, starsi i najstarsi mieszkańcy parafii.
Przeszli ulicami osiedla, dając świadectwo swojej wiary a na koniec wraz z Trzema Królami złożyli pokłon Dzieciątku i spotkali się w sali parafialnej na wspólnym kolędowaniu.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.