Każdemu człowiekowi dał Bóg wstydliwość, aby go wyróżniała od zwierząt i zabezpieczała od życia wyuzdanego. Wstydliwość przeto nie jest ani wymysłem ludzi, ani wynalazkiem religii, lecz jest naturalnym odruchem rozumnej natury ludzkiej, stworzonej przez Boga”. Tak zaczyna się krótki tekst dotyczący mody i moralności. Temat odwieczny, ale z jaką troską nieznany autor (brak podpisu) martwi się, że „dzisiejsze ubiory rażą swoją nieskromnością i niesłychaną próżnością”! Nikt by pewnie dzisiaj nie przypuszczał, że pod koniec lat dwudziestych ubiegłego wieku kobieta mogła „świecić golizną i nagością, bo straciła wstydliwość i skromność”. Patrząc przez pryzmat dzisiejszej mody i podejścia współczesnego społeczeństwa do moralności, te problemy sprzed ponad 80 lat mogą wydawać się śmieszne. Ale czy obawy te nie miały swego uzasadnienia? Najbardziej podoba mi się tekst napisany z iskrą humoru - w stylu zapewne charakterystycznym dla tamtej epoki. Te słowa nie wymagają już komentarza.
„Niewolnicą mody jest kobieta; wolna i niewolna; mądra i głupia; dawna i nowa. Każe jej moda włożyć na głowę garnek, rondel, kubeł - włoży go. Każe jej się moda odziać w beczkę stalową (krynolina) - odzieje się, choćby wyglądała jak spuchnięta dynia. Wszystko jedno: modne - jest dla niej zawsze piękne, gustowne, choćby było śmieszne, potworne. I niewolnicą błyskotek, gałganków jest kobieta. Dość widzieć, jak jedna kobieta lustruje drugą od góry do dołu, od dołu do góry, badawczo, krytykuje albo zazdrośnie, by zrozumieć jej niemoc i pożądliwość wobec błyskotek i gałganków”.
Święty Paweł VI uważał go za wzór do naśladowania dla wszystkich współczesnych księży cierpiących na kryzys tożsamości.
Święty Jan z Ávili urodził się w rodzinie szlacheckiej o korzeniach żydowskich. Już jako 14-latek studiował prawo na uniwersytecie w Salamance, a potem filozofię i teologię w seminarium w Alcalá. Od samego początku jednak chciał służyć biednym. Po śmierci swoich rodziców rozdał majątek ubogim, a na przyjęcie po święceniach kapłańskich zaprosił dwunastu żebraków i osobiście im usługiwał. Jego wielkim pragnieniem były misje w Ameryce, jednak na polecenie arcybiskupa Sewilli został misjonarzem ludowym. Głosząc misje w Andaluzji, katechizował dzieci, uczył dorosłych modlitwy, był gorliwym spowiednikiem. W 1531 r. trafił do więzienia inkwizycji, gdyż oskarżono go o herezję iluminizmu (przeświadczenie, że prawdę można poznać wyłącznie intuicyjnie, dzięki oświeceniu umysłu przez Boga). Po licznych interwencjach oczyszczono go jednak z zarzutów i został uwolniony. Założył m.in. uniwersytet w Baeza, na południu Hiszpanii. Powołał także do istnienia stowarzyszenie życia wewnętrznego. Prowadził korespondencję duchową m.in. z Ludwikiem z Granady, Ignacym Loyolą i Teresą z Ávili.
Felek, któremu wstrzyknięto chlorek potasu do serca w 9 miesiącu ciąży nie był jedyny. W latach 2022-2024 w szpitalu w Oleśnicy pod pretekstem troski o zdrowie psychiczne kobiet zabito 378 dzieci, w tym wiele dzieci zdrowych oraz dzieci w zaawansowanych ciążach. Niestety, wiele wskazuje na to, że dzieci będą dalej ginąć! - alarmuje Fundacja Grupa Proelio.
Dotychczasowe protesty przyniosły pewne rezultaty: prokuratura wszczęła śledztwo w sprawie uśmiercenia Felka, Naczelna Izba Lekarska przekazała sprawę do Rzecznika Odpowiedzialności Zawodowej a Ministerstwo Zdrowia wszczęło kontrolę w sprawie Felka. Te działania są jednak stanowczo niewystarczające, a - co więcej - wiele ostatnich wydarzeń może wskazywać na to, że są to jedynie działania pozorowane.
Wielka radość i aplauz mieszkańców Genazzano. Papież Leon XIV złożył dziś po południu wizytę w tamtejszym sanktuarium augustiańskim Matki Bożej Dobrej Rady.
Tłum mieszkańców i pielgrzymów zebrał się w sobotnie popołudnie wokół kościoła Matki Bożej Dobrej Rady w Genazzano niedaleko Rzymu. Papież Leon XIV odwiedził to augustiańskie sanktuarium.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.