Watykan: zakonna sieć zwalczająca handel żywym towarem
Proceder handlu żywym towarem wciąż przybiera na sile. W niektórych częściach globu jest już bardziej dochodowy niż handel narkotykami. Szacuje się, że zyski handlarzy przekraczają 32 mld dolarów rocznie. Te dramatyczne dane przytoczono na konferencji prezentującej w Watykanie akcję „Graj na rzecz życia. Ujawnij proceder handlu ludźmi”.
Inicjatywa wiąże się z rozpoczynającymi się w wkrótce w Brazylii mistrzostwami świata w piłce nożnej. Promuje ją organizacja „Talita kum”, czyli „Dziewczynko, mówię ci, wstań”. Jest to ogólnoświatowa zakonna sieć walki z handlem żywym towarem. Jej przedstawiciele przypominają, że masowe imprezy sportowe są nie tylko wielkim świętem, ale zarazem stwarzają liczne okazje do wykorzystywania ludzi.
Koordynatorka akcji „Graj na rzecz życia” s. Gabriella Bottani przypomniała, że w Brazylii zjawisko handlu ludźmi jest powszechne. Ofiary z tego kraju trafiają często na rynki międzynarodowe. Dzieci i dziewczęta porywa się czy też zwodzi fałszywymi obietnicami pracy lub lepszych warunków życia. Mundial to nie tylko znaczny wzrost rynku seksualnych niewolników. To także, ze względu na większy napływ ludzi, okazja do przeprowadzania nielegalnych adopcji czy handlu narządami do przeszczepów.
Swe działania ogólnoświatowa zakonna sieć walki z handlem żywym towarem koncentruje na uwrażliwianiu opinii publicznej na ten proceder przez obecność w mediach i portalach społecznościowych. Powstał też specjalny „zielony telefon”, gdzie można zgłaszać przypadki wykorzystywania, a również prosić o konkretną pomoc. Akcję popiera episkopat Brazylii, który swą ostatnią Kampanię Braterstwa poświęcił właśnie bolesnemu problemowi handlu ludźmi. Papież Franciszek nazwał ten handel prawdziwą plagą i otwartą raną współczesności.
Usuwanie z urzędu biskupów, którzy błędnie reagowali na przypadki wykorzystywania seksualnego przez duchownych świadczy o tym, że normy ogłoszone przez Franciszka działają – uważa o. Adam Żak, koordynator ds. ochrony dzieci i młodzieży z ramienia Konferencji Episkopatu Polski i dyrektor Centrum Ochrony Dziecka przy Akademii „Ignatianum” w Krakowie. Skomentował on dla KAI trwający w Watykanie „szczyt” na temat ochrony małoletnich w Kościele przed wykorzystywaniem seksualnym.
Przypomniał, że od 2016 r. obowiązuje motu proprio Franciszka „Come una madre amorevole” (Jak miłująca matka), definiujące odpowiedzialność przełożonych kościelnych i ustanawiające procedury, w jaki sposób reagować na ich błędy, zaniedbania czy zaniechania. Zwrócił uwagę, że na watykańskim spotkaniu mocno podkreślana jest przejrzystość, jak również konieczność nie tylko przyjęcia odpowiedzialności, ale także „zdania sprawy z włodarstwa swego”. Obwarowanie tego regułami mogłoby się znaleźć w takim vademecum. Byłoby ono obowiązujące jako „pomoc w zachowaniu norm prawnych, które są jasno zdefiniowane i określają sposób postępowania” kościelnych przełożonych.
Watykański sekretarz stanu kardynał Pietro Parolin wyraził opinię, że obecnie "przedwczesne" jest mówienie o ewentualnej podróży papieża Leona XIV na Ukrainę. Jak dodał, papież rozważy, co zrobić w reakcji na zaproszenie.
Kardynał Parolin nawiązując do zaproszenia, jakie otrzymał Leon XIV od prezydenta Ukrainy Wołodymyra Zełenskiego podczas telefonicznej rozmowy w poniedziałek, zaznaczył: "Teraz papież rozważy, co zrobić, ale jak ja mam powiedzieć: tak albo nie?".
Pozytywny wizerunek rodziny, zachęta do budowania trwałych relacji oraz pokazanie, że rodzina może liczyć na wsparcie - takie m.in. cele przyświecają kampanii społecznej „Wybieram rodzinę”, zainicjowanej przez Związek Dużych Rodzin Trzy Plus. Oficjalna inauguracja kampanii miała miejsce dziś podczas spotkania w kawiarni Agere Contra w Warszawie. Podczas spotkania mówiono również o 13 Ogólnopolskim Zjeździe Dużych Rodzin, który zaplanowany jest od 6 do 8 czerwca w Zakopanem. Odbył się też krótki panel na temat problemów demograficznych.
O idei kampanii, zainicjowanej przez Elżbietę Majkę z ZDR opowiedziała Korina Bulenda - Nowak, specjalistka ds. komunikacji ZDR. Podkreśliła, że kampania „Wybieram rodzinę” skierowana jest przede wszystkim do młodych ludzi, którzy stają przed wyborem swojej drogi życiowej. Kampania ma pokazać wartość rodziny, wartość życia we wspólnocie, w której mamy z kim dzielić troski i radości. Zaznaczyła, że nie chodzi o to, by przedstawiać rzeczywistość wyidealizowaną i "cukierkową" ale taką, w której mimo różnych trudności jest w sumie więcej radości.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.