Reklama

Kościół

Anty-religia. Jak świat chce dziś zniszczyć Kościół?

Co leży u podstaw haseł nawołujących dziś do równości, sprawiedliwość i tolerancji? Kiedy człowiek w swym biegu zgubił Boga i jakie mogą być tego konsekwencje? Jak wrócić do prawdziwej definicji Prawdy, która jest zakorzeniona w tym, kim Jest Pan Bóg? Na te pytania odpowiada w swojej najnowszej książce „Godne to i sprawiedliwe” wybitny teolog - Scott Hahn i przypomina, jakimi wartościami każdy wierzący powinien się kierować w swoim życiu.

[ TEMATY ]

Kościół

Artur Stelmasiak

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Książka objęta jest patronatem Tygodnika Niedziela.

Istnieją takie rzeczywistości, które kształtujemy, i takie, do których musimy się dostosować. Ludzie zostali w specjalny sposób wyznaczeni przez Boga do zarządzania Jego stworzeniem. Jednak nie oznacza to, że sprawujemy nad nim – ani że kiedykolwiek moglibyśmy sprawować – absolutną kontrolę.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Na przykład w momencie pisania tej książki ludzie jeszcze nie wynaleźli maszyny do kształtowania pogody. Codzienne warunki pogodowe są poza naszą kontrolą i musimy się do ich realiów dopasowywać. Jeśli założymy podkoszulek w chłodny październikowy poranek albo zostawimy w domu parasol podczas burzy, to nie możemy obwiniać pogody za naszą niedogodność: nie dostosowaliśmy sposobu organizacji naszego dnia do rzeczywistości.

Materiał prasowy

O ile większej niedogodności powinniśmy zatem oczekiwać, jeśli nie dostosujemy naszych dusz do rzeczywistości kosmicznej hierarchii świata; jeśli skierujemy naszą wolę do walki z Panem; jeśli ustalimy własne oceny prawdy i fałszu, dobra i zła, piękna i brzydoty wbrew Bogu, który jest prawdą, dobrem i pięknem! Możemy nie odczuwać niedogodności cielesnej, jak w przypadku ulewy, i moglibyśmy nawet czuć się przez chwilę całkiem dobrze, kumulując ziemskie przyjemności – ale dusza będzie niespokojna, dopóki, według słów św. Augustyna, nie spocznie w Bogu.

CZAS AUTODESTRUCJI

Reklama

Jednym z podstawowych błędów naszej nowoczesnej, liberalnej epoki jest mit autokreacji. Rozszerzyliśmy oświeceniowy indywidualizm do całego metafizycznego credo, które stwierdza wbrew wszelkiej logice, że każdy człowiek może tworzyć swoją własną rzeczywistość. Dostrzegamy to w sposób szczególny oczywiście w ideologii transgenderowej, ale jest ona tylko wyjątkowo przerażającym symptomem ogólnej choroby – choroby, która zaczyna się od zapewnienia, że możemy tworzyć naszą własną rzeczywistość religijną.

ZOBACZ WIĘCEJ W KSIAŻCE „GODNE TO I SPRAWIEDLIWE”

Nierozpoznanie Bożego porządku nie unieważnia go ani nie unicestwia. Kosmiczna hierarchia bytów nie przestaje istnieć ani mieć znaczenia, jeśli uznamy, że sprawia kłopot przy naszej pogoni za przyjemnością, władzą i zyskiem. Kiedy dziecko układa proste puzzle i upiera się wepchnąć pięciokąt w miejsce o kształcie sześciokąta, to nigdy mu się to do końca nie uda. Będzie się tylko coraz bardziej irytować, aż wreszcie albo dostanie ataku złości, albo zaakceptuje rzeczywistość i sięgnie po prawidłowy kawałek.

Nasze próby odwrócenia porządku świata nigdy się naprawdę nie powiodą. To, co dobre, pozostanie dobrym; to, co prawdziwe, pozostanie prawdziwym. Ludzie i cywilizacje, jak poirytowane dziecko, będą stawać się jedynie coraz bardziej wzburzeni, próbując sprawiać, by preferowana przez nas rzeczywistość odpowiadała autentycznemu stanowi rzeczy.

FAŁSZYWA RELIGIA

Próby obalenia Bożego porządku rzadko ujawniają się czy nawet są postrzegane jako takie. Bardziej prawdopodobne jest formułowanie ich roszczeń w kategoriach pojęć takich jak równość i tolerancja. Jednak ten język zawsze skrywa istotne twierdzenia dotyczące dobra i zła – oraz prawdziwej i fałszywej religii – które zawsze kreują wypaczoną równoważność między prerogatywami człowieka i Boga.

Reklama

Święty Tomasz z Akwinu stwierdził, że bezwzględna jednolitość i równość nie tworzą najwyższego piękna; można to całkiem łatwo wywnioskować z faktu, że Bóg stworzył świat pełen różnorodności i hierarchii. Piękno natomiast można odnaleźć najpełniej w uporządkowanym układzie rzeczy, które są różne i nierówne. Nie jest to obserwacja jedynie estetyczna, lecz ma ona także zasadnicze znaczenie dla sprawiedliwości w świecie. Jeśli sprawiedliwość oznacza, jak powiedzieliśmy, oddawanie każdemu tego, co mu się należy, to wymaga uznania, że posiadamy rozmaite obowiązki w stosunku do różnych bytów i aspektów stworzenia. Nie ma sensu mówienie, że jesteśmy winni taką samą cześć Bogu, królowi, dziecku, koniowi i skale. Hierarchia stworzeń jest hierarchią sprawiedliwości.

RÓWNOŚĆ I SPRAWIEDLIWOŚĆ?

Prawdziwa „równość w sprawiedliwości” jest, mówiąc językiem Tomasza, proporcjonalna. Pociąga ona za sobą uznanie i zachowywanie naturalnej nierówności. Połączenie sprawiedliwości i ścisłej równości jest szczególnym, współczesnym nawykiem umysłu, który brzmi i wygląda ładnie, ale przy analizowaniu szybko się rozpada. W kategoriach relacji między człowiekiem a innymi rzędami bytów fałszywa równość albo niesprawiedliwie wynosi człowieka do poziomu Boga, albo niesprawiedliwie degraduje człowieka do poziomu zwierząt.

Czy w relacjach między ludźmi ta koncepcja sprawiedliwości wymaga ścisłej hierarchii klas w społeczeństwach ludzkich, takich jak hierarchia istniejąca w systemie kastowym klasycznej kultury hinduskiej, w której rodziny tkwią przez pokolenia w określonych rolach społecznych?

Wcale nie. Jednak oznacza ona, że Boża opatrzność musi docierać do kompetentnych władz w różnych dziedzinach życia społecznego: władz świeckich w odniesieniu do doczesnego dobra wspólnego, hierarchii kościelnej w przypadku nadprzyrodzonego dobra wspólnego, rodziców w przypadku dobra wspólnego rodziny i tak dalej. I dlatego wedle sprawiedliwości jesteśmy winni specjalną cześć tym, którzy mają nad nami władzę, a szczególną troskę tym, nad którymi my władzę sprawujemy.

PYCHA I WIELKI UPADEK

Reklama

W szczególnej relacji władzy i sprawiedliwości, istniejącej między człowiekiem a Bogiem, wynoszenie ludzkich spraw do poziomu boskiego (lub, może nawet częściej, degradowanie Bożych prerogatyw do poziomu ludzkiego) jest zawsze swego rodzaju pychą. Czasami dzieje się tak, gdy wynosimy naszą indywidualną autonomię ponad posłuszeństwo Bożej opatrzności, ale może się też wydarzyć w ujęciu zbiorowym, kiedy grupy narodowe, etniczne, klanowe i w inny sposób oparte na tożsamości uważają swoje własne prerogatywy i dobro wspólne za równorzędne Bożym lub od nich wyższe.

Zaczyna się to od pychy i – jak zawsze w jej przypadku – rozszerza się. Pycha buntuje się przeciwko służeniu, przeciwko posłuszeństwu, przeciwko podporządkowaniu, przeciwko rzeczywistości. Ale nigdy nie prowadzi do autentycznej wolności; odrzucając wyzwalający porządek Bożego stworzenia, przynosi nam tylko niewolę.

FRAGMENTY Z KSIĄŻKI SCOTTA HAHNA „GODNE TO SPRAWIEDLIWE”

2023-09-25 09:20

Ocena: +4 -1

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Bóg posłużył się nami

Niedziela lubelska 43/2012, str. 6

[ TEMATY ]

Kościół

Paweł Wysoki

Liturgii z poświęceniem kościoła przewodniczył abp Stanisław Budzik

Liturgii z poświęceniem kościoła przewodniczył abp Stanisław Budzik

W kościele parafialnym pw. Miłosierdzia Bożego w Kraśniku, zbudowanym w ciągu zaledwie czterech lat „trudem rąk i hojnością serc”, została odprawiona pierwsza Msza św. 7 października uroczystej liturgii z obrzędem pobłogosławienia świątyni przewodniczył abp Stanisław Budzik

Na ten dzień duszpasterze i wierni z parafii przy ul. św. s. Faustyny czekali niemal dwie dekady. Parafia na kraśnickim osiedlu Piaski została erygowana w 1994 r. przez abp. Bolesława Pylaka. Od początku wspólnota pw. Miłosierdzia Bożego korzystała z tymczasowej kaplicy. Trudu budowy duchowej wspólnoty podjął się pierwszy proboszcz parafii ks. kan. Edward Łatka. Od 2007 r. dzieło kontynuuje jego następca ks. kan. Wiesław Szewczuk, który już zdążył wpisać się w historię Kraśnika jako budowniczy kościoła. - Cieszę się, że jest nam dane wspólnie świętować odpust ku czci św. Faustyny w nowym kościele - mówił ks. Proboszcz, witając Metropolitę Lubelskiego, licznie zgromadzonych kapłanów i wiernych, a wśród nich tych, którym nowa świątynia zawdzięcza swe powstanie. Budowa kościoła, nad wejściem którego zostały umieszczone słowa „Jezu, ufam Tobie”, jest świadectwem żarliwej modlitwy, wytężonej pracy, a nade wszystko głębokiego zawierzenia Bożej Opatrzności. Ks. W. Szewczuk wspomina, że jeszcze 5 lat temu wybudowanie nowego kościoła wydawało się rzeczą niemożliwą, a dziś zostało już niewiele do ukończenia. - Śp. abp Józef Życiński posłał mnie tu, bym rozpoczął budowę kościoła. Miał nadzieję, że w ciągu 5 lat uda nam się postawić kościół w stanie surowym. Dzięki wielkiej życzliwości parafian, mieszkańców i władz Kraśnika oraz innych dobrodziejów udało nam się wykonać powierzone zadanie - mówi z dumą ks. Proboszcz. W czasie budowy wiele razy zdarzały się sytuacje, które były świadectwem działania Opatrzności Bożej. - Jesienią 2007 r., gdy parafialna kasa była pusta, przyszła do mnie starsza kobieta. Wręczyła mi kopertę, w której było 15 tys. zł. Wszystkie oszczędności przeznaczyła na budowę kościoła pw. Miłosierdzia Bożego. Zresztą, na słowa miłosierdzie Boże wciąż otwierały się serca parafian, osób prywatnych i urzędników, tak, że w krótkim czasie udało nam się wykonać wiele pracy. Bez modlitwy, uczciwości, zaufania, solidnej pracy i ofiarności nie byłoby tego kościoła. Za tym wszystkim stoi Pan Bóg, ale też ludzie: ich praca i ofiara. Z serca im za to dziękuję - mówi ks. Proboszcz. Plac pod budowę kościoła został poświęcony wiosną 2008 r., a już rok później zostały wmurowane kamienie węgielne w ściany pnącej się w górę świątyni. Architektura kościoła zaprojektowanego przez Romana Orlewskiego nawiązuje do tradycji chrześcijańskiej. - Jest to świątynia trzynawowa, z dwiema bocznymi kaplicami, chórem, wieżą z prezbiterium i zakrystiami, pod którymi znajdują się pomieszczenia dla grup modlitewnych, młodzieżowych i ministrantów - opisuje ks. Szewczuk. - Mamy nadzieję, że do czerwca przyszłego roku uda nam się wykonać tabernakulum i przenieść Najświętszy Sakrament do nowego kościoła. Wówczas już na stałe przeniesiemy się tu ze sprawowaniem liturgii - planuje ks. Proboszcz. Po chwili dodaje: - Mocno wierzę, że to wszystko co wspólnie zrobiliśmy, to wspaniałe dzieło Boga, który posłużył się nami. Świat wmawia nam, że Boga nie ma, a ja, patrząc na parafian zaangażowanych w budowę kościoła, ludzi dobrych, mądrych, ofiarnych i odważnych, wiem, że Bóg jest pierwszym budowniczym. Abp Stanisław Budzik, dziękując wspólnocie parafialnej za trud wzniesienia świątyni i stałą gotowość troski o dom Boży, przypominał, jak wielkim skarbem jest kościół. - Gdy Salomon wznosił w Jerozolimie wspaniałą świątynię, zdawał sobie sprawę, że Bóg nie może zamieszkać w domu ludzką ręką uczynionym. Jednak to, co nie było możliwe w czasach Salomona, stało się faktem w czasach Kościoła. Bóg, stwórca świata i człowieka, przyjął ludzką postać, stał się Bogiem z nami, żył naszym życiem, chodził naszymi drogami, umarł naszą śmiercią, zmartwychwstał i wstąpił do nieba, ale obiecał, że zostanie z nami po wszystkie czasy. Ta obietnica spełnia się w sakramencie Eucharystii. Dlatego nasze kościoły różnią się od świątyń innych religii. Tam co najwyżej znajdują się symbole Bożej obecności, a w naszych kościołach mieszka Bóg żywy, zmartwychwstały Chrystus obecny w sakramencie ołtarza - podkreślał ks. Arcybiskup. Pasterz wyjaśniał, że „świątynia jest uprzywilejowanym miejscem spotkania z Bogiem, zgromadzenia Ludu Bożego, gdzie rozlega się Słowo Boże, i gdzie sprawowane są sakramenty; miejscem spotkania człowieka z łaską Chrystusa, gdzie doświadczamy Bożego Miłosierdzia”. Prosił zgromadzonych, by podążając drogą wiary, nadziei i miłości nie ustawali w trosce o miejsce, które „zbudowali trudem rąk i hojnością serc”.
CZYTAJ DALEJ

Jest wiele dróg, ale nie wiadomo, dokąd prowadzą

[ TEMATY ]

Ewangelia

maj

rozważanie

ks. Mariusz Słupczyński

Adobe Stock

Rozważanie do Ewangelii J 14,6-14

Czytania liturgiczne na 6 maja 2025;
CZYTAJ DALEJ

Licheń: 150. zebranie plenarne przełożonych żeńskich zgromadzeń zakonnych

2025-05-06 15:24

[ TEMATY ]

siostry

Licheń

zebranie plenarne

żeńskie zgromadzenia zakonne

Hubert Gościmski

Siostry podczas odnowienia ślubów zakonnych 2 lutego w świdnickiej katedrze

Siostry podczas odnowienia ślubów zakonnych 2 lutego w świdnickiej katedrze

150. Zebranie Plenarne Konferencji Wyższych Przełożonych Żeńskich Zgromadzeń Zakonnych potrwa od 6 do 8 maja w Licheniu. W obradach weźmie udział ponad 160 sióstr - przełożonych prowincjalnych i generalnych z około stu żeńskich zgromadzeń zakonnych posługujących w Polsce.

Tematem przewodnim spotkania będzie "Życie konsekrowane w dobie 'popołudnia chrześcijaństwa'. Wezwanie do głębi". W ciągu trzech dni zagadnienie to poprowadzi w formie wykładów S. prof. Beata Zarzycka ZSAPU, profesor uczelni Instytutu Psychologii Wydziału Nauk Społecznych Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję