Do rabbiego Akiby, niemal współczesnego Jezusowi, pewnego razu na rynku miał podejść namiestnik miasta, pytając o świętość szabatu: „Jaka jest różnica między szabatem a pozostałymi dniami?” - dziwił się rządca. Akiba odpowiedział - typowo po żydowsku - pytaniem: „A jaka jest różnica między tobą a mieszkańcami miasta?”. Padła dumna odpowiedź: „Jestem namiestnikiem ustanowionym przez cesarza. Tak mu się podobało”. „Szabat został ustanowiony przez Boga. Tak Mu się podobało” - odpowiedział rezolutnie rabbi.
Również właścicielowi winnicy z Jezusowej przypowieści podobało się zapłacić robotnikom, którzy pracowali godzinę, tak samo jak tym, którzy trudzili się cały dzień: „Przyjacielu, nie czynię ci krzywdy; czy nie o denara umówiłeś się ze mną? Weź, co twoje, i odejdź! Chcę też i temu ostatniemu dać tak samo jak tobie. Czy mi nie wolno uczynić ze swoim, co chcę? Czy na to złym okiem patrzysz, że ja jestem dobry?” (Mt 20,13-15). Spoglądanie złym okiem na czyjąś dobroć nie wyszło z mody przez dwadzieścia stuleci. Franz Grillparzer pisał kiedyś, że podstawą zazdrości u kobiet jest miłość, u mężczyzn zaś - próżność. W tym przypadku podstawą zazdrości była nie tyle próżność, co chęć próżnowania. Jeśli - zgodnie z intencją Jezusa - pod postacią gospodarza winnicy należy widzieć samego Boga, celem przypowieści jest nie tyle potępienie zazdrości, co pochwała Bożej wspaniałomyślności i wielkoduszności (pomijając dywagacje na temat tego, czy Bóg ma „duszę”). Pytał kiedyś Jezus: „Zmusza cię ktoś, by iść z nim tysiąc kroków? Idź dwa tysiące!” (por. Mt 5,41). „Ktoś chce zabrać twój płaszcz? Oddaj mu i szatę!” (por. Łk 6,29). Właśnie tak postąpił właściciel winnicy wobec najemnych pracowników. Właśnie tak postępuje Bóg ze mną…
Czytałem wczoraj, że ma powstać nowy religijny kanał TV. Zainteresowany temat zacząłem sprawdzać, jaką linię ma koncern go prowadzący. Przeglądając programy TV emitowane przez tego wydawcę natknąłem się na serial, który uwielbiałem w późnym dzieciństwie - “Zdarzyło się jutro”. Było w nim coś niezwykłego. Gary Hobson, zwyczajny facet z Chicago, codziennie rano dostawał gazetę z przyszłości. Nie był superbohaterem w pelerynie, nie miał broni ani pieniędzy, ale miał tylko poczucie misji i odpowiedzialności. Wiedział co się może wydarzyć i miał świadomość, że brak reakcji może doprowadzić do tragedii.
Przypominając sobie niektóre wątki przyszła mi myśl, że główny bohater dzień po dniu walczy o nadzieję. Wielu bohaterów, którym pomaga Gary to ludzie będący na skraju życia, przejawiający brak nadziei. A on swoją postawą i słowem namawiał, że jeszcze nie wszystko stracone, że można się podnieść, że jeszcze jest czas, że można inaczej.
Podczas II wojny światowej pochodząca ze Śląska siostra protestowała przeciwko okrucieństwom wobec żydowskich kobiet. Gestapo pobiło ją za to tak, że zmarła. Wspomnienie bł. Marii Antoniny Kratochwil jest obchodzone 2 października wraz z innymi Siostrami Szkolnymi de Notre Dame, które zostały zamordowane podczas II wojny światowej.
Zgromadzenie Sióstr Szkolnych de Notre Dame zostało założone przez bł. Marię Teresę Gerhardinger i oficjalnie uznane przez papieża Piusa IX w 1833 roku. Głównym obszarem ich działalności jest edukacja i wychowanie; obecnie działają one w 28 krajach Europy, Afryki, Ameryki i Azji. Siostry i członkowie stowarzyszonej z nimi wspólnoty świeckich należą do międzynarodowej Sieci „Shalom”, która na poziomie globalnym angażuje się na rzecz sprawiedliwości, pokoju i ochrony stworzenia.
Brakuje im wody, jedzenia, dachu nad głową. Żyją w ciągłym strachu. Pomoc humanitarna nie dociera do potrzebujących, gdyż jest blokowana.
Kryzysu nie rozwiązują zrzuty pomocy z powietrza. Kościelne organizacje pomocowe obecne są w rejonie od samego początku konfliktu i starają się docierać z najmniejszą nawet pomocą przez parafię św. Rodzinie w Gazie. W wyniku konfliktu zginęło do tej pory około 65 tysięcy osób. Ci, którzy przeżyli, byli wielokrotnie przesiedlani. Schronienia szukają w prowizorycznych obozach dla uchodźców.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.