Reklama

Wiadomości

Śląskie/ Zimą liczne zmiany w kursowaniu pociągów na remontowanych liniach kolejowych

Remonty linii kolejowych w woj. śląskim będą od nowego rozkładu jazdy wiązały się z licznymi zmianami w kursowaniu pociągów; dotyczą one m.in. odcinków linii Tychy – Katowice – Częstochowa czy Katowice – Bielsko-Biała. Nadal niedostępne będzie połączenie Katowice – Bytom – Tarnowskie Góry.

[ TEMATY ]

pociąg

Monika Jaworska

Kolejarze dbają o bezpieczne podróże.

Kolejarze dbają o bezpieczne podróże.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Chodzi o wprowadzany od niedzieli 10 grudnia br. nowy, przyszłoroczny rozkład jazdy na kolei. Jego kształt wiąże się z prowadzonymi i planowanymi pracami zarządcy kolejowej infrastruktury, spółki PKP Polskie Linie Kolejowe. O wiążących się z nimi utrudnieniach i innych zmianach poinformował na piątkowym spotkaniu prasowym nowy rzecznik samorządowego przewoźnika Koleje Śląskie Bartłomiej Wnuk.

Wnuk zwrócił uwagę m.in., że największy wpływ na kształt rocznego rozkładu jazdy ma modernizacja magistrali E-65 na odcinku Będzin - Katowice - Zebrzydowice. Inwestycja jest podzielona na pięć etapów: (umownie) zagłębiowski, katowicki, tysko-pszczyński, czechowicki i zebrzydowicki. Prace na pierwszym i trzecim są realizowane od października br., a przebudowa węzła czechowickiego dobiega końca i nie ogranicza już ruchu pasażerskiego.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

"Rozpoczęcia przebudowy katowickiego węzła kolejowego i odcinka do Zebrzydowic spodziewamy się w najbliższych miesiącach, jednak to od zarządcy infrastruktury zależy, kiedy ostatecznie rozpoczną się prace. W dalszym ciągu będzie realizowana modernizacja tzw. magistrali węglowej (linia kolejowa nr 131) na odcinku Chorzów Batory – Nakło Śląskie. W trakcie roku rozpocznie się przebudowa linii kolejowej nr 97 na odcinku Żywiec – Sucha Beskidzka" - wymienił Wnuk.

Dodał, że na najbliższe 12 miesięcy zaplanowano też liczne prace związane z remontami lub budową wiaduktów, w tym szczególnie w Bielsku-Białej, Częstochowie (prace związane z budową nowego połączenia drogowego wymagają okresowo zamykania fragmentu stacji), Lublińcu, Myszkowie oraz pomiędzy Trzebinią a Krakowem. Wszystko to wpłynie na bieżącą organizację ruchu kolejowego, wprowadzaną w pięciu tzw. korektach rozkładu.

W trakcie pierwszej z nich (10 grudnia 2023 r. – 9 marca 2024 r.) największe ograniczenia przepustowości, polegające na wprowadzeniu ruchu jednotorowego (wahadłowego), zaplanowano na odcinkach: Kobiór – Pszczyna – Goczałkowice-Zdrój, Czechowice-Dziedzice Południowe – Bielsko-Biała Główna, Poraj – Myszków oraz Chorzów Batory – Ruda Chebzie (ze względu na trwający do 22 grudnia remont wiaduktu w Świętochłowicach). Zmiany w organizacji ruchu przewidziano też na odcinkach Herby Stare – Lisów oraz Mysłowice – Nowy Bieruń.

Reklama

Autobusowa komunikacja zastępcza będzie kursować zamiast pociągów: całodobowo na odcinku Katowice – Tarnowskie Góry, a na odcinku Tychy – Czechowice-Dziedzice nocami w dni robocze. Roboty na stacjach i przystankach lub w ich pobliżu obejmą: Będzin, Bielsko-Białą Północ, Częstochowę, Lubliniec oraz Tychy. Przystanek Bielsko-Biała Północ nadal nie będzie obsługiwany w związku z budową wiaduktu nieopodal.

W pojedyncze noce w styczniu pociągi relacji S1 i S9 zostaną skierowane drogą okrężną przez Częstochowę Stradom, a pociągi relacji S9 przez Łazy. Prace na wiadukcie w Tychach będą skutkować wariantami kursowania pociągów w pojedyncze dni lutego.

Wraz z wdrożeniem nowego rocznego rozkładu jazdy i udostępnieniem przez PLK odbudowanej linii kolejowej nr 182 Koleje Śląskie rozpoczną kursowanie na nowej trasie S9 Tarnowskie Góry – Zawiercie - Częstochowa z obsługą lotniska Katowice w Pyrzowicach (10 par pociągów dziennie). Bezpośredniego połączenia kolejowego z Katowic na razie nie uruchomiono wobec planowanej przebudowy węzła katowickiego i prac na linii S8 (w przypadku trasy przez Tarnowskie Góry).

Od 10 grudnia powróci bezpośrednie połączenie KŚ z Katowic do Bohumina. Będzie to pięć par połączeń dziennie Katowice – Bohumin – Katowice własnym taborem 21WEa, czyli produkowanym przez Pesę pociągiem elf II, który przeszedł w ostatnich miesiącach badania na dopuszczenie do ruchu w Republice Czeskiej, zgodne z aktualnymi przepisami. Od 11 czerwca br. Koleje Śląskie uruchamiały trzy pary połączeń kolejowych w relacji Bohumin – Chałupki – Bohumin taborem zapewnianym odpłatnie przez Koleje Czeskie.

Reklama

Ze względu na prace na magistrali E-65 pociąg Sprinter Ornak będzie kursować tylko w dni wolne. W sezonie zimowym będzie kursować w soboty, niedziele i święta od 23 grudnia do 7 stycznia oraz od 27 stycznia do 11 lutego. Kończąca się modernizacja infrastruktury na odcinku Sucha Beskidzka – Zakopane spowoduje, że Ornak pojedzie nową łącznicą omijającą stację Chabówka. Pociąg skończy bieg w stacji Zakopane bliżej centrum miasta.

Zmiany obejmą też inne weekendowe pociągi Sprinter. Połączenia przyspieszone nie będą wydłużane do/z Gliwic, w zamian do Gliwic (trasą przez Knurów) zostanie wydłużony pociąg Sprinter Salmopol kursujący dotychczas pomiędzy Żywcem i Rybnikiem.

Ponadto pociągi KŚ zatrzymają się na nowych przystankach Wodzisław Śląski Centrum, Pawłowice Śląskie Centrum oraz Chabówka Stadion (w woj. małopolskim). Nowy rozkład jazdy nie przewiduje postojów w Będzinie oraz Chabówce, a także bezpośredniego połączenia relacji S41 Tychy Lodowisko – Częstochowa (kursy S41 zamiast z Tychów pojadą jako linia S1 z Gliwic).

Dokładne godziny odjazdów oraz terminy kursowania pociągów dostępne są w liniowym rozkładzie publikowanym na stronie internetowej Kolei Śląskich oraz w internetowych wyszukiwarkach połączeń i na plakatach PKP PLK, dostępnych m.in. na dworcach kolejowych i peronach.

Koleje Śląskie należą do samorządu woj. śląskiego; na kilkunastu liniach w regionie przewożą ponad 20 mln pasażerów rocznie. Tabor przewoźnika liczy obecnie 62 pociągi. W efekcie tegorocznych przetargów w perspektywie lat 2025-26 liczba ta ma zwiększyć się o 25-30 nowych pociągów.(PAP)

autor: Mateusz Babak

mtb/ mick/

2023-12-08 11:09

Ocena: 0 -1

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Pociąg do zmian?

Niedziela sosnowiecka 4/2020, str. VIII

[ TEMATY ]

Polska

kolej

Polska

Chiny

pociąg

Piotr Lorenc

Euroterminal Sławków: uroczyste przecięcie wstęgi

Euroterminal Sławków: uroczyste przecięcie wstęgi

9,5 tys. km w 12 dni pokonał 950-metrowy pociąg z chińskiego Xi’an do Sławkowa. To pierwszy taki przejazd otwierający oficjalnie tzw. Nowy Jedwabny Szlak.

W kontenerach transportowanych z Chin znalazły się m.in. sprzęt elektroniczny, części samochodowe, materiały papiernicze oraz odzież. Przedstawiciele Euroterminala w Sławkowie zwracają uwagę, że skład, który dotarł tam 6 stycznia br. był rekordowy co najmniej z dwóch powodów – długości i szybkości pokonania tak długiej trasy.

CZYTAJ DALEJ

Bolesna Królowa Polski. 174. rocznica objawień Matki Bożej Licheńskiej

2024-04-30 20:50

[ TEMATY ]

Licheń

Sanktuarium M.B. w Licheniu

Mijały niespokojne lata. Nadszedł rok 1850. W pobliżu obrazu zawieszonego na sośnie zwykł wypasać powierzone sobie stado pasterz Mikołaj Sikatka. Temu właśnie człowiekowi objawiła się trzykrotnie Matka Boża ze znanego mu grąblińskiego wizerunku.

MARYJA I PASTERZ MIKOŁAJ

<...> Mijały niespokojne lata. Nadszedł rok 1850. W pobliżu obrazu zawieszonego na sośnie zwykł wypasać powierzone sobie stado pasterz Mikołaj Sikatka. Znający go osobiście literat Julian Wieniawski tak pisał o nim: „Był to człowiek wielkiej zacności i dziwnej u chłopów słodyczy. Bieluchny jak gołąb, pamiętał dawne przedrewolucyjne czasy. Pamiętał parę generacji dziedziców i rodowody niemal wszystkich chłopskich rodzin we wsi. Żył pobożnie i przykładnie, od karczmy stronił, w plotki się nie bawił, przeciwnie – siał dookoła siebie zgodę, spokój i miłość bliźniego”.

CZYTAJ DALEJ

Izabela Kloc: polskie kopalnie mogły zostać zamknięte. Cudem udało się je ocalić

2024-05-01 06:54

[ TEMATY ]

Łukasz Brodzik

Izabela Kloc

Łukasz Brodzik

Izabela Kloc

Izabela Kloc

Polityka unijna mogła w bardzo krótkim tempie doprowadzić do zamknięcia polskich kopalni węgla. Tylko dzięki aktywnej postawie rządu Zjednoczonej Prawicy i polskich eurodeputowanych udało się to zastopować - twierdzi Izabela Kloc, europoseł Prawa i Sprawiedliwości.

- Frans Timmermans jeszcze całkiem niedawno tłumaczył przedsiębiorcom, że koszty związane z emisją dwutlenku węgla będą mogli przerzucać na konsumentów. Jeśli taka filozofia jest w Komisji Europejskiej, to Europa skazana jest na porażkę - dodaje europoseł EKR-u.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję