O. Patton: luty miesiącem kluczowym dla wojny w Ziemi Świętej
Luty będzie miesiącem kluczowym dla konfliktu w Strefie Gazy; zobaczymy bowiem, czy rozmowy prowadzone w Paryżu przynoszą owoce - mówi o. Francesco Patton, przełożony franciszkańskiej kustodii Ziemi Świętej. Zakonnik wyjaśnia, że jeżeli negocjacje się powiodą i rozpocznie się dialog, możliwe będzie osiągniecie punktu, w którym zakładnicy zostaną wypuszczeni i ustaną bombardowania.
Do zakończenia wojny konieczne jest wzajemne uznanie prawa do istnienia obu stron. „Potrzeba, by Żydzi uznali państwo palestyńskie, a Palestyńczycy zaakceptowali państwo Izrael. Bez tego nie będzie nigdy trwałego pokoju” - zaznacza o. Patton. Franciszkanin przypomina, że jest to też perspektywa Papieża, który wskazuje, by zastosować porozumienia z Oslo. Jak wyjaśnia o. Patton, nie chodzi tu o poszczególne zapisy, lecz samą ideę dwóch narodów posiadających swoje suwerenne państwa.
Ostatecznie jednak pokój musi również zejść głębiej - na poziom ludzkich serc. „Pierwszym krokiem jest ten wskazany przez rzeczniczkę rodzin zakładników, Rachel Goldberg-Polin, tj. współczucie dla wzajemnego cierpienia” - mówi o. Patton. Chodzi o to, by przejść od zamknięcia się we własnym bólu, który napędził przemoc w celu rozwiązania problemu, do dostrzeżenia także bólu innych. „Tylko w ten sposób można odwrócić wrogość” - podkreśla kustosz Ziemi Świętej.
Szczególną rolę do odegrania w nawróceniu serc ku pokojowi i braterstwu mają religie. O. Patton zaznacza, że potrzeba dialogu międzyreligijnego, gestów takich, jak podpisanie wspólnej deklaracji o braterstwie przez Franciszka i wielkiego imama Al-Azhar, Ahmada Al-Tayyeba.
„Mieszkańcy Strefy Gazy przeżywają najtrudniejszą sytuację do siedmiu lat. Od dwóch dni trwają bombardowania, które pochłonęły do tej pory 53 ofiary śmiertelne, w tym dziesięcioro dzieci. Władze informują, że liczba rannych sięga 320 osób” – zaznacza o Gabriel Romanelli, proboszcz parafii Świętej Rodziny w Gazie. Dodaje, że cały czas wystrzeliwane są również pociski ze Strefy w kierunku miast izraelskich. Duchowny stwierdza, że pilnie potrzebny jest rozejm, zanim na dobre zacznie się wojna.
„Paradoksalnie, w okresie koronawirusa, czyli przez około półtora roku panował spokój i nie było żadnych starć, ale wydaje się, że po obu stronach przygotowywano się na te złe dni. Ludzie próbują więc żyć, mówiąc: «To jest nasze życie, jest to prawie normalne!». Jakby ktoś powiedział: «Mieszkam na Alasce i tam jest lód oraz śnieg», a tu mówią: «To jest miejsce wojny i to przydarzyło mi się tutaj żyć», więc z ludzkiego punktu widzenia panuje desperacja. Widać to po młodych ludziach, bo każdy chciałby wyjechać - zauważa o. Romanelli. Z drugiej strony wiara chrześcijańska bardzo pomaga przezwyciężyć to wszystko, nie tyle zniechęceniem, ale nadzieją, że pomimo tylu złych rzeczy Pan położy im kres. Tak więc ludzie w pewnym sensie żyją tu spokojniej niż w innych miejscach, ponieważ są już bardzo, bardzo wypróbowani”.
W telegramie podpisanym przez kard. Parolina i zaadresowanym do abp. Aymonda – arcybiskupa Nowego Orleanu, Papież składa kondolencje z powodu zabitych i rannych w sylwestrowym ataku. W wyniku tragicznego zdarzenia zginęło 15 osób, a około 30 jest rannych.
Papież Franciszek wyraził „głęboki smutek” z powodu ataku, który miał miejsce w sylwestrową noc w Nowym Orleanie. W telegramie Ojciec Święty złożył kondolencje z powodu ofiar śmiertelnych i rannych. Zapewniając o „duchowej bliskości” z całą wspólnotą Papież „poleca dusze zmarłych miłosierdziu Wszechmogącego Boga i modli się o uzdrowienie i pocieszenie rannych i pogrążonych w żałobie”.
29 grudnia zainaugurowane zostały diecezjalne obchody Roku Świętego 2025. W archidiecezjach w Polsce wyznaczono Kościoły Jubileuszowe, w których aż do 28 grudnia 2025 r. można uzyskać łaskę odpustu zupełnego. W jaki sposób? Podpowiadamy.
Odpust, według Kodeksu prawa kanonicznego (kan. 992), „to darowanie przed Bogiem kary doczesnej za grzechy, odpuszczone już co do winy. Otrzymuje je wierny, odpowiednio przygotowany i po wypełnieniu określonych warunków, przez działanie Kościoła, który jako sługa odkupienia autorytatywnie rozporządza i dysponuje skarbcem zadośćuczynień Chrystusa i świętych”. Co to oznacza w praktyce? – Każdy grzech pociąga za sobą dwie rzeczy: winę oraz karę. Wina zostaje zgładzona raz z celebracją sakramentu pokuty i pojednania. Kiedy przystępujemy do spowiedzi, otrzymujemy rozgrzeszenie, to dokonuje się przebaczenie naszych grzechów i zgładzenie winy. Natomiast pozostaje jeszcze ta kara doczesna. Odpusty dotyczą właśnie jej – tłumaczy ks. Krzysztof Porosło w podcaście „Pielgrzymi nadziei. Podcast na Rok Święty”.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.