Najnowszy numer „L’Osservatore Romano” (9-10/2012) w dużej części jest poświęcony pielgrzymce papieskiej do Libanu. Benedykt XVI odwiedził Liban jako trzeci papież. W 1997 r. był tam Jan Paweł II, a w 1964 r. Paweł VI w drodze na Międzynarodowy Kongres Eucharystyczny w Bombaju zatrzymał się w Bejrucie i wygłosił przemówienie na lotnisku.
Pielgrzymka była bardzo przychylnie komentowana przez media, które podkreślały jego odwagę oraz znaczenie świadectwa, jakie złożył, zwracając się do wszystkich mieszkańców Bliskiego Wschodu, chrześcijan i muzułmanów, i wzywając ich, by wspólnie położyli kres przemocy i wojnom. Papież często nawiązywał do sytuacji w pobliskiej Syrii, z troską mówił o chrześcijanach, którzy zmuszeni są do opuszczania ziemi, gdzie ich przodkowie od wieków żyli w zgodzie z innymi wspólnotami religijnymi, nawoływał do jedności i zgody. Był to również wielki krok w kierunku osiągnięcia jedności z prawosławnymi Kościołami chrześcijańskimi. Jak powiedział kard. Kurt Koch, przewodniczący Papieskiej Rady ds. Popierania Jedności Chrześcijan, „ta podróż przysłużyła się w wielkim stopniu pogłębieniu relacji ekumenicznych i pobudziła do poszukiwania pełnej jedności chrześcijan”.
W „L’Osservatore Romano”, oprócz wszystkich przemówień papieskich z pielgrzymki do Libanu, zamieszczony jest program obchodów Roku Wiary, który rozpocznie się już wkrótce, 11 października, uroczystą Mszą św. na Placu św. Piotra, odprawianą przez Papieża z uczestnikami Synodu i przewodniczącymi Konferencji Episkopatu. Program ten znajduje się również na stronie internetowej codziennego wydania „L’Osservatore Romano” www.osservatoreromano.va wraz z innymi tekstami, dotyczącymi aktualnych wydarzeń i debat.
(Red.)
Polskie wydanie „L’Osservatore Romano” można zamówić pod adresem: Księża Pallotyni, ul. Wilcza 8, 05-091 Ząbki k. Warszawy.
Kard. Tagle miał "poratować" przyszłego papieża... cukierkami
Filipiński kardynał Luis Antonio Tagle w szczególny sposób wspierał papieża Leona XIV na finiszu konklawe. Kard. Tagle powiedział na konferencji prasowej w Rzymie, że kiedy kard. Robert Francis Prevost, który siedział obok niego na konklawe, zdał sobie sprawę podczas liczenia głosów, że zostanie wybrany, zaczął ciężko oddychać, dlatego zaproponował przyszłemu papieżowi słodycze.
„Zawsze mam przy sobie słodycze. Kard. Prevost siedział obok mnie. Kiedy usłyszałem, że ciężko oddycha, zapytałem go: 'Chcesz cukierka? A on odpowiedział: 'Dobrze, daj mi jednego, proszę'”. To był jego „pierwszy `akt miłosierdzia` wobec nowego papieża”, zażartował kard. Tagle, który przed konklawe sam był typowany jako potencjalny następca zmarłego papieża Franciszka.
Do wersji od lat istniejącej w naszej przestrzeni internetowej niezbędnika katolika, która każdego miesiąca inspiruje do modlitwy miliony katolików, dołączamy wersję papierową. Każdego miesiąca będziemy przygotowywać niewielki i poręczny modlitewnik, który dotrze do Państwa rąk razem z naszym tygodnikiem w ostatnią niedzielę każdego miesiąca.
15 maja 1891 r. papież Leon XIII ogłosił encyklikę "Rerum novarum". Ta data, jak i wybór kard. Prevosta na papieża Leona XIV jest okazją do przypomnienia treści tego dokumnetu.
Wspomniany dokument papieski, ogłoszony 15 maja 1891 z podtytułem „encyklika w sprawie robotniczej”, wskazywał zarówno na zakres tematyczny poruszanych w nim zagadnień, jak i na głównych jego odbiorców: świat pracy, rozumiany szeroko, a więc obejmujący i pracobiorców, i pracodawców. Zanim dokument ten ujrzał światło dzienne, jego autor ogłosił kilka innych encyklik o tematyce społecznej, choć z pewnością nie tej rangi, m.in.: „Quod Apostolici muneris” z 28 grudnia 1878 – o prawno-moralnych podstawach porządku społecznego oraz istnienia warstw i klas społecznych; „Humanum genus” z 20 kwietnia 1884 – m.in. o korporacyjnym ustroju średniowiecza, mającym stanowić wzór dla tworzenia nowych form organizowania się społeczeństwa; „Immortale Dei” z 1 listopada 1885 – o chrześcijańskim ustroju państwa; „Diuturnum illud” z 29 czerwca 1887 – o pochodzeniu władzy państwowej; „Libertas” z 20 czerwca 1888 – o wolności osoby ludzkiej; „Sapientiae christanae” z 10 stycznia 1890 – o społecznych obowiązkach katolików.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.