Reklama

Kościół nad Odrą i Bałtykiem

Muzyka z kościele

Organy, gospel, Vivaldi

Tegoroczne Polickie Dni Muzyki odbywały się pod honorowym patronatem metropolity szczecińsko-kamieńskiego abp. Andrzeja Dzięgi, a ich program był bogatszy niż w latach ubiegłych i niezwykle urozmaicony

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Reklama

Inauguracja imprezy 19 października miała miejsce jak zwykle w kościele pw. św. Kazimierza. Sprawujący kierownictwo artystyczne „Dni” Paweł Osuchowski powitał organizatorów, sponsorów, gości z Niemiec i wszystkich słuchaczy, po czym burmistrz Polic Władysław Diakun w krótkim przemówieniu oficjalnie otworzył imprezę. Bohaterem inaugurującego koncertu był wybitny organista, profesor krakowskiej Akademii Muzycznej Andrzej Białko, który swą sztukę wykonawczą zaprezentował w ośmiopunktowym programie rozpoczętym słynną Toccata d-moll Bacha, po której nastąpiły utwory Francka, Liszta, Surzyńskiego, Vierne’a, Widora, Boveta i Merkela. Niezawodna technika gry, interesująca rejestracja wykorzystująca dyspozycję 55-głosowego instrumentu produkcji szwajcarskiego organmistrza Metzlera, trafne uchwycenie stylu poszczególnych pozycji programu cechowały występ artysty. Kapitalnym pomysłem była jego wizualizacja - projekcja obrazu na ścianie absydy pozwalała słuchaczom obserwować grę solisty na trzech manuałach i na pedale, widzieć jego twarz pełną skupienia i pogody, a także instrument - nie tylko zewnętrzny prospekt, lecz również „wnętrze” organów. W ostatniej pozycji programu - Sonacie organowej Merkela na cztery ręce (i cztery nogi) - do mistrza dołączył się jego syn Michał Białko. Wypełniający ławy świątyni liczni słuchacze długotrwałym aplauzem dziękowali artystom, w odpowiedzi na co Andrzej Białko zdecydował się bisować.

Zupełnie odmienny charakter miał sobotni koncert w kościele pw. Niepokalanego Poczęcia NMP zatytułowany „Radość przez śpiew”. Tytuł był adekwatny do typu koncertu wypełnionego radosnym śpiewem zespołu „Rainbow Gospel Chor” z Neheim w Westfalii (Niemcy). 26-osobowy chór mieszany wykonał kilkanaście utworów gospelowych w różnych opracowaniach, w tym także oryginalną XIX-wieczną kompozycję Sarah Adams i Edwarda Bickerstetha „Nearer my got to thee” (która jest śpiewana w naszych kościołach „Być bliżej Ciebie chcę”). Wykonaniem dyrygował od keyboardu Albert Göken, w niektórych pozycjach towarzyszyła także gra saksofonisty, zaś zespół momentami ilustrował gestem treści śpiewanych pieśni. W programie wokalnym pojawiły się także dwa swego rodzaju „przerywniki” instrumentalne - występ pięcioosobowego zespołu „Sounds Good” grającego na różnego rodzaju bębnach i innych instrumentach perkusyjnych. W wykonywaniu kilku ostatnich pozycji programu chóralnego wziął też udział Policki Chór Kameralny „Postscriptum” pod dyrekcją Marzeny Więch, który świetnie dostosował się do stylu pełnego swobodnej radości śpiewu niemieckich gości. Szkoda tylko, że brak sprawnego nagłośnienia utrudniał nieraz zrozumienie niewątpliwie interesujących zapowiedzi poszczególnych punktów programu.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Wieczór sobotni wypełnił występ Miki Urbaniak w programie „Follow You” w Miejskim Ośrodku Kultury w Policach, zaś w niedzielne południe w kościele pw. św. Kazimierza sprawowana był Msza św. z oprawą muzyczną realizowaną przez zespoły biorące udział w Polickich Dniach Muzyki.

Ostatnią odsłoną imprezy w niedzielne popołudnie 21 października stanowił „Koncert Narodów” w kościele pw. Niepokalanego Poczęcia NMP. Wystąpili: Orkiestra Fundacji Akademia Muzyki Dawnej (Famd.pl), Barocktrompeten Ensemble Berlin, Chór Collegium Mariorum ZUT w Szczecinie oraz soliści Joanna Tylkowska - sopran, Adrianna Bujak-Cyran - sopran, Łukasz Dulewicz - kontratenor. Koncert poświęcony w całości twórczości Antonia Vivaldiego - czołowego obok Bacha i Haendla kompozytora epoki baroku - rozpoczęto Concerto grosso d-moll, po którym nastąpił motet „In furore iustissimae irae” z udziałem dwóch wymienionych śpiewaczek. Główną pozycją programu była Gloria D-dur - rodzaj 12-częściowej kantaty z udziałem wszystkich wykonawców koncertu pod dyrekcją Pawła Osuchowskiego. Wysoki kunszt artystyczny dał się zauważyć w śpiewie solistów w duecie sopranowym i w dwóch ariach altowych wykonywanych przez kontratenora, a także w śpiewie chóru i w grze orkiestry solidnie przygotowywanych i nienagannie zaprezentowanych. Całość zrobił wielkie wrażenie na licznie zgromadzonych słuchaczach, którzy gorąco przyjęli tę wspaniałą muzykę. Na zakończenie burmistrz Władysław Diakun podziękował wszystkim, którzy się przyczynili do sprawnego przebiegu Polickich Dni Muzyki, po czym ogłosił oficjalnie zakończenie imprezy, zaś Paweł Osuchowski zaprosił słuchaczy na spotkanie w przyszłym roku.

2012-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Muzyka wieku – upamiętnienie

Gdzie sztuka spotyka się z wiarą, muzyka miesza z intymnym wyznaniem wiary, tam owoc ludzkiego intelektu, wsparty wrażliwością i talentem, osiąga wyżyny.

Tak było 18 maja br., kiedy to w setną rocznicę urodzin Karola Wojtyły – św. Jana Pawła II w bazylice Świętego Krzyża dwóch wybitnych artystów oddało hołd wielkiemu Polakowi. Tak się dzieje i dziać się będzie, gdy sięgniemy po znakomity album Tryptyk rzymski – Jan Paweł II w interpretacji Włodka Pawlika i Artura Żmijewskiego. To piękno zaklęte w bitach płyty kompaktowej.
CZYTAJ DALEJ

Wakacyjna propozycja: Caravaggio w Rzymie na Rok Jubileuszowy

2025-07-18 10:37

[ TEMATY ]

Rzym

Caravaggio

Wojciech Rogacin / Family News Service

Caravaggio w Rzymie

Caravaggio w Rzymie

Ogromną popularnością cieszy się w Rzymie wystawa Caravaggio 2025. Zorganizowana z okazji Roku Jubileuszowego, ogłoszonego przez papieża Franciszka, gromadzi wielkie arcydzieła artysty, który z Rzymem związany był w swoich najbardziej burzliwych i twórczych latach. 18 lipca przypada 415. rocznica śmierci Caravaggia.

Cztery sale na parterze pięknego palazzo Barberini od 7 marca zajmują jedne z najbardziej znanych dzieł Michalangelo Merisiego, powszechnie znanego jako Caravaggio.
CZYTAJ DALEJ

Francja: zmarł kard. André Vingt-Trois, emerytowany arcybiskup Paryża

2025-07-18 17:26

[ TEMATY ]

zmarły

Paryż

Notre‑Dame

kard. André Vingt‑Trois

Vatican Media

Katedra Notre-Dame w Paryżu

Katedra Notre-Dame w Paryżu

Osiemdziesiąt dwa uderzenia dzwonów we wszystkich kościołach diecezji paryskiej uczczą o godz. 17.00 pamięć o kard. André Vingt-Trois, arcybiskupie Paryża w latach 2005-2017, który zmarł wczesnym popołudniem w wieku 82 lat.

Pasterz, ojciec i przyjaciel
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję