Reklama

Wiadomości

Raport: nowa podstawa programowa z historii zagraża polskiej edukacji

Centrum Edukacyjne Ordo Iuris opublikowało analizę projektu nowej podstawy programowej z historii dla szkoły podstawowej, przygotowanego przez Instytut Badań Edukacyjnych i Ministerstwo Edukacji Narodowej w ramach „Reformy26. Kompas jutra”. Wnioski płynące z raportu są alarmujące.

2025-12-05 13:23

[ TEMATY ]

historia

edukacja

gekaskr/fotolia.com

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Dr Artur Górecki, dyrektor Centrum Edukacyjnego Ordo Iuris i były pełnomocnik Ministra Edukacji i Nauki ds. podstaw programowych, ocenia, że proponowane zmiany nie tylko nie naprawiają szkód po redukcjach treści w 2024 roku, lecz pogłębiają kryzys edukacji historycznej w Polsce.

Najpoważniejsze zarzuty:

Brak spójnej wizji kształcenia.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Zerwanie z kulturą zakorzenienia.

Rezygnacja z obowiązkowych treści na rzecz ogólnikowych „efektów uczenia się”, co również prowadzi do rozmycia celów nauczania.

Porzucenie antropologicznych i dydaktycznych fundamentów, które dotychczas umożliwiały spójne i proporcjonalne wprowadzanie ucznia w świat historii.

Rozległe braki merytoryczne:

z podstawy znika cała cywilizacja Mezopotamii, Indii, Chin i Izraela;

nie pojawia się ani Bizancjum, ani początki islamu;

zanika również wątek reformacji, soboru trydenckiego i roli Kościoła katolickiego w Polsce;

usunięto konfederację barską, a także znaczącą część treści dotyczących roli Kościoła w okresu zaborów;

ograniczono wiedzę o antyku i średniowieczu, co oznacza poważne zerwanie z historycznymi źródłami europejskiej tożsamości, bez których uczniowie nie będą w stanie właściwie zrozumieć procesów zachodzących w późniejszych epokach, a także świata współczesnego.

Reklama

Chaos metodologiczny: niejasna terminologia, rozmycie podstawowych pojęć kultury i filozofii oraz niespójność wymagań, które utrudniają nauczycielowi planowanie pracy i ocenę postępów ucznia.

Zakłada się redukcję liczby godzin historii w szkole podstawowej, ogranicza zakres autonomii nauczycieli i rezygnuje z propedeutycznego wprowadzenia do przedmiotu w klasie IV, obciążając dzieci zbyt wcześnie zadaniami analitycznymi, które przekraczają ich możliwości rozwojowe.

Raport ostrzega też przed ideologizacją kształcenia. Projekt zastępuje kategorie prawdy i dobra względnymi „systemami wartości”, sugerując, że wszystkie interpretacje są równorzędne. W efekcie historia traci wymiar poznawczy i formacyjny, a szkoła przestaje pełnić funkcję, która powinna prowadzić ucznia ku mądrości, zdolności rozeznawania i rozumienia świata. Edukacja zostaje sprowadzona do zestawu procedur i kompetencji, pozbawionych zakorzenienia w rzeczywistości.

Centrum Edukacyjne Ordo Iuris jednoznacznie rekomenduje odrzucenie projektu w całości, wskazując, że błędy mają charakter fundamentalny i nie mogą zostać naprawione kosmetycznymi poprawkami. Konieczne jest opracowanie nowej propozycji opartej na realistycznej wizji człowieka, solidnych fundamentach cywilizacyjnych, chronologicznym porządku nauczania oraz właściwej równowadze między przekazywaniem wiedzy, rozwijaniem myślenia i wychowaniem.

W ocenie Ordo Iuris, projekt nowej podstawy programowej z historii nie służy ani nauczycielom, ani uczniom. Grozi obniżeniem jakości kształcenia, zerwaniem ciągłości kulturowej i wykorzenieniem młodego pokolenia z tradycji, która ukształtowała polską tożsamość.

Ocena: +4 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

MEN: przygotowujemy się do normalnej, stacjonarnej pracy szkół od września

[ TEMATY ]

szkoła

MEN

edukacja

Fotolia.com

Zdjęcie poglądowe

Zdjęcie poglądowe

Przygotowujemy się do normalnej, stacjonarnej pracy szkół i placówek oświatowych od września; jednocześnie pracujemy nad udoskonaleniem narzędzi on-line do nauki zdalnej, jako uzupełnienie tradycyjnych metod pracy - poinformowała PAP rzeczniczka resortu edukacji Anna Ostrowska.

W mediach pojawiły się informacje, że MEN przygotowuje się do kontynuowania zdalnej nauki od września, szykowane są przepisy i jednolita platforma edukacyjna dla wszystkich szkół; ulepszana jest też platforma epodreczniki.pl. Portal wp.pl poinformował we wtorek, że pod petycją w internecie "Nie dla zdalnej szkoły od września" podpisało się ponad 50 tys. osób. W petycji czytamy: "Jesteśmy zbulwersowani tym, że minister edukacji bierze udział w działaniach związanych z wdrażaniem nauczania zdalnego od września 2020 r., a nie planuje działań umożliwiających uczniom powrót do szkoły". Rodzice - jak podaje wp.pl - planują w piątek protest przed siedzibą MEN.
CZYTAJ DALEJ

Komunikat Diecezji Drohiczyńskiej

2025-12-03 19:55

[ TEMATY ]

Drohiczyn

Red.

W związku z ostatnio pojawiającymi się doniesieniami medialnymi dotyczącymi krzyży w Treblince, dementuję informację, jakoby do Kurii Diecezjalnej w Drohiczynie wpłynęło pismo od „środowisk żydowskich”, które by, bezpośrednio lub za pośrednictwem Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, żądały usunięcia krzyży w Treblince.

Wierzymy w dobre intencje osób i różnych środowisk, które chcą bronić krzyży, jednakże podstawą do podejmowania jakichkolwiek działań nie mogą być nieprawdziwe informacje.
CZYTAJ DALEJ

Korzyści zdrowotne wynikające z jedzenia borówek amerykańskich

2025-12-05 17:38

[ TEMATY ]

borówki

Materiał sponsorowany

Małe, granatowe owoce, duża moc. borówka amerykańska to źródło polifenoli, błonnika pokarmowego i witamin. W porcji 100 g dostarczasz niewiele kalorii, a dużo przeciwutleniaczy. Najcenniejsze są antocyjany ze skórki, które wspierają naczynia krwionośne, wzrok oraz regenerację po wysiłku.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję