Reklama

Kultura

Tak narodził się renesans

Ponad 160 dzieł sztuki antycznej i wczesnorenesansowej można podziwiać na wystawie pt. „Przebudzeni. Ruiny antyku i narodziny włoskiego renesansu” na Zamku Królewskim w Warszawie.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Na tej wyjątkowej wystawie zgromadzono dzieła sztuki antycznej i wczesnorenesansowej, które zostały wypożyczone z najbardziej prestiżowych muzeów Florencji, Rzymu, Paryża, Londynu, Waszyngtonu. Ekspozycja została zaplanowana w ramach jubileuszu – pod auspicjami UNESCO – 50. rocznicy odbudowy Zamku Królewskiego w Warszawie, którego partnerem jest ORLEN.

Motywem przewodnim ekspozycji prezentującej światowej klasy dzieła włoskiego quattrocento jest pamięć o antyku jako niewyczerpanym źródle artystycznych inspiracji. – Wystawa opowiada o sztuce włoskiego quattrocento, prawdopodobnie najdonioślejszego przełomu kulturalnego w historii. Przełomu spowodowanego odkrywanymi z zapałem zabytkami i ideami starożytnych Rzymian i Greków, który skutkował przemianami we wszystkich dziedzinach życia, w całej Europie – powiedział w trakcie otwarcia wystawy minister kultury i dziedzictwa narodowego prof. Piotr Gliński.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Kultura odrodzonego świata

Reklama

Wystawa nawiązuje do okresu bardzo ważnego dla całej kultury europejskiej, gdy właśnie w XV-wiecznej Italii wszystkie ideały i wartości wywiedzione z antyku zostały wydobyte z rzymskich gruzów i ustawione na piedestale jako ideał zapomnianego piękna. – Wystawa quattrocento jest dla nas niezwykle cenna i bliska, bo mówi o naszych wspólnych antycznych i renesansowych korzeniach. Z tych antycznych ideałów czerpali wiedzę i inspirację także najwięksi luminarze polskiej kultury, która bez licznych przedstawicieli elit studiujących w Padwie czy Bolonii nie nabrałaby tej rzymskiej i łacińskiej siły – podkreślił prof. Gliński.

Wystawa jest próbą spojrzenia na wielką przemianę, którą Europa zawdzięcza XV-wiecznym włoskim artystom i ich mecenasom – papieżom oraz lokalnym władcom, szukającym w śladach potęgi starożytnego Rzymu inspiracji potrzebnej do stworzenia kultury nowego, odrodzonego świata. Zdaniem prof. Glińskiego, wystawa opowiada nie tylko o odkrywaniu i kultywowaniu rzymskich wartości estetycznych, ale także o tym, że od samego początku przyjęcia chrześcijaństwa w parze z nimi szły wartości etyczne. Rzymskie ideały męstwa, honoru, sprawiedliwości i poczucia obowiązku wobec wspólnoty są ponadczasowe. – Polacy od wieków podkreślają swoją przynależność do cywilizacji łacińskiej, która wyrosła na wielkim dziedzictwie rzymskim. Podstawą trwania naszej tożsamości narodowej, naszej kultury od jej zarania jest rzymska forma chrześcijaństwa – rzymski katolicyzm, łacińskość kultury – oraz republikanizm – wskazał minister.

Pierwszy raz w Polsce

Nad wystawą patronat honorowy objęli: prezydent Andrzej Duda, minister kultury i dziedzictwa narodowego Piotr Gliński oraz minister kultury Włoch Gennaro Sangiuliano. Ponad 40% eksponatów pochodzi właśnie z Italii. – Będziemy współpracowali z panem ministrem Glińskim, aby to dzisiejsze wydarzenie, ta wystawa była pierwszym z całego szeregu wyjątkowych wydarzeń kulturalnych, które wspólnie będziemy realizować – zapowiedział minister kultury Włoch.

Reklama

Dyrektor Zamku Królewskiego w Warszawie dr hab. Wojciech Fałkowski zaznaczył, że to wystawa o kulturze włoskiej, która ufundowała nowożytną kulturę europejską. – Wystawa opowiada o tym, że czasami warto się obejrzeć za siebie, że można stamtąd czerpać piękne wzorce i inspiracje. Odkrywana na nowo tradycja może stworzyć zupełnie nowy świat i nową sztukę – powiedział dr Fałkowski.

Zgromadzone na wystawie eksponaty sztuki antycznej i wczesnorenesansowej – rzeźby, obrazy, rysunki, grafiki, unikatowe rękopisy oraz inkunabuły – pozwolą zwiedzającym poczuć atmosferę quattrocento – okresu, który przyniósł światowej sztuce wyzwolenie twórczej energii na niespotykaną wcześniej skalę. – Na ekspozycji prezentujemy dzieła wielkich mistrzów, takich m.in. jak Antico, Filarete, Bramante, Perugino, Mantegna, Bellini czy Botticelli. Większość z nich jest w Polsce po raz pierwszy – podkreślił dyrektor Zamku Królewskiego w Warszawie.

Dialog dwóch epok

„Przebudzeni...” to wystawa, która mówi o potrzebie sięgania do dziedzictwa antyku. Przypomina, że istnieją w naszej europejskiej kulturze nieprzemijające fascynacje, tropy, idee, dlatego też głównym tematem wystawy jest ukazanie roli, którą odegrały w sztuce wczesnego renesansu fascynacja i odkrywanie okruchów świata antycznego. Narracja utrzymana jest w konwencji sennej wizji, w której kolejne prezentowane zagadnienia łączą się ze sobą na zasadzie ciągu skojarzeń. – Dziełom z XV wieku i pierwszych dekad XVI wieku towarzyszą starożytne zabytki. Od pierwszej do ostatniej sali dzieła sztuki obu epok nawiązują ze sobą dialog, pokazując, na czym polegało odrodzenie antycznych form i w jaki sposób pracowali ówcześni artyści – wyjaśnił kurator wystawy dr Mikołaj Baliszewski.

Jest to pierwsza w Polsce wystawa zgłębiająca temat w sposób tak gruntowny i wszechstronny na przykładzie cennych zabytków sztuki antycznej i wczesnorenesansowej – rzeźb, malarstwa, rysunków i grafik. Ponad 160 obecnych na niej eksponatów zostało wypożyczonych z ponad pięćdziesięciu instytucji i kolekcji prywatnych, wśród których znalazły się m.in.: Galeria Uffizi (Florencja), Galeria Borghese (Rzym), Luwr, Muzeum Brytyjskie i Narodowa Galeria Sztuki w Waszyngtonie.

Na ekspozycji znalazły się rzadko podróżujące zabytki z najbardziej prestiżowych muzeów i bibliotek świata, jak np. Hypnerotomachia Poliphili (Walka Polifila o miłość we śnie) – jedna z najbardziej fascynujących ksiąg quattrocento, odzwierciedlająca fascynację antykiem kilku pokoleń włoskich humanistów. Przypisywana Francescowi Colonnie opowiada historię Polifila, który śniąc, przemierza mistyczne krajobrazy pełne antycznych pałaców, świątyń i ogrodów.

2023-09-05 14:52

Oceń: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Otwarte drzwi

Niedziela sandomierska 47/2021, str. VII

[ TEMATY ]

wystawa

Sandomierz

Zamek Królewski

Archiwum prywatne

Oryginał znajduje się w skarbcu na Wawelu

Oryginał znajduje się w skarbcu na Wawelu

Na Zamku Królewskim w Sandomierzu można do końca listopada oglądać koronę króla Kazimierza Wielkiego.

Kolejny raz Muzeum Okręgowe otwiera swoje drzwi za darmo dla wszystkich chętnych. Placówka drugi raz znalazła się w prestiżowym gronie rezydencji królewskich biorących udział w akcji Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Wszyscy chętni mogą zobaczyć wystawy stałe z dziedzin m.in. etnografii, historii, literatury i sztuki. Oprócz tego została specjalnie zorganizowana wystawa, na której znajduje się tylko jeden obiekt. Jest to korona królewska, która prezentowana jest w baszcie gotyckiej. Odnaleziona ona została w 1910 r. w Sandomierzu i jak mówią historycy należała do króla Kazimierza Wielkiego, jej powstanie datowane jest na drugą połowę XIV wieku. – Jest to rodzaj korony hełmowej, w której władca wyruszał w podróże lub używał jej podczas działań wojennych. Oryginał znajduje się w skarbcu na Wawelu, a my posiadamy jej wierną kopię – powiedziała Anna Boroń z Muzeum Okręgowego. Jak pisaliśmy w jednym z wcześniejszych numerów Niedzieli Sandomierskiej dużym zainteresowaniem odwiedzających muzeum cieszy się wystawa dotycząca 100– lecia działalności muzeum w Sandomierzu. Prezentowane są na niej najciekawsze eksponaty. To m.in. złote dukaty, pamiątki rękopiśmienne po literatach związanych z Sandomierzem oraz Nikifora i Stanisława Ignacego Witkiewicza. Jest tam również odłupek krzemienny, który był wpisany do inwentarza muzealnego pod numerem pierwszym. Akcja zorganizowana przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Darmowy listopad w rezydencjach królewskich ”, ma na celu zachęcanie ludzi do odwiedzania tego typu placówek i zapoznawania się z dziedzictwem kulturowym. Oprócz Muzeum Okręgowego w Sandomierzu swoje zbiory bezpłatnie udostępniają także: Zamek Królewski w Warszawie, Zamek Królewski na Wawelu, Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie, Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie, Muzeum Zamkowe w Malborku, Muzeum Narodowe w Poznaniu oraz Muzeum Żup Krakowskich w Wieliczce.
CZYTAJ DALEJ

Leon XIV - Papież misjonarz

2025-05-08 19:49

[ TEMATY ]

Papież Leon XIV

PAP/EPA/FABIO FRUSTACI

Sześćdziesięciodziewięcioletni kard. Robert Francis Prevost, to pierwszy papież augustianin i drugi po Franciszku papież z kontynentu amerykańskiego, choć w przeciwieństwie do swego poprzednika, pochodzi z Ameryki Północnej. Nowy Biskup Rzymu urodził się 14 września 1955 r. w Chicago, w stanie Illinois, jako syn Louisa Mariusa Prevosta, pochodzenia francusko-włoskiego, oraz Mildred Martínez, pochodzenia hiszpańskiego. Ma dwóch braci - Louisa Martina i Johna Josepha.

Przeczytaj także: Habemus Papam - MAMY PAPIEŻA !
CZYTAJ DALEJ

Papież Leon XIV - „Serce duszpasterza, doświadczenie w zarządzaniu, globalna wizja”

2025-05-09 17:44

[ TEMATY ]

biogram

zakonnik

Papież Leon XIV

PAP/VATICAN MEDIA HANDOUT

Papież Leon XIV

Papież Leon XIV

Kim jest nowy papież Leon XIV? Pierwszy biskup Rzymu urodzony w Ameryce Północnej jest potomkiem imigrantów z Europy. Ostro krytykuje politykę migracyjną administracji Donalda Trumpa. Z wykształcenia jest matematykiem i kanonistą. Jako zakonnik-augustianin został misjonarzem, a następnie biskupem, który przez osiem lat kierował diecezją Chiclayo w Peru. Przez ostatnie dwa lata był prefektem Dykasterii ds. Biskupów. Jest fanem baseballu i tenisistą amatorem. Jeździ konno. Słucha jazzu.

Kathleen Sprows Cummings, wykładająca historię na amerykańskim Uniwersytecie Notre Dame, w trzech punktach charakteryzuje nowego papieża: „serce duszpasterza, doświadczenie w zarządzaniu, globalna wizja”.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję