Pięć dni spotkań, warsztatów i dyskusji pod hasłem „Wiara – Kultura – Ekonomia” nie tylko pozwoliło uczestnikom na wymianę doświadczeń, ale także na nawiązanie nowych form współpracy. W trakcie wydarzenia, które koordynował ks. kan. Sławomir Augustynowicz z Głuszycy, odbywały się codzienne Msze św., koncerty, warsztaty, a także siedem paneli dyskusyjnych.
Nie tylko misja
Jedną z bardziej inspirujących debat był panel VII – pt. Media – niewykorzystana szansa w Kościele, który przyciągnął uwagę nie tylko osób związanych z mediami, ale także szerokiej publiczności. Moderator Miłosz Manasterski zaprosił do rozmowy czołowych ekspertów, w tym Monikę Przybysz (UKSW Warszawa), Mariusza Książka (Instytut Niedziela), Piotra Pietrusa (Telewizja EWTN) oraz dziennikarza Piotra Czyszkowskiego.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
W trakcie panelu zastanawiano się, dlaczego Kościół nie w pełni wykorzystuje potencjał mediów. Już na wstępie przypomniano o słowach św. Maksymiliana Marii Kolbego, który jeszcze przed II wojną światową dostrzegł ogromną siłę mediów w przekazie wartości chrześcijańskich. Z jednej strony podkreślano wielki potencjał, jaki tkwi w mediach społecznościowych, z drugiej jednak paneliści nie kryli rozczarowania brakiem dostatecznego zaangażowania Kościoła w ich pełne wykorzystanie.
Profesjonalnie i skutecznie
Reklama
Prof. Monika Przybysz zwróciła uwagę na fakt, że mimo iż w parafiach podejmowane są działania na rzecz profesjonalizacji mediów, to jednak wciąż wiele z nich pozostaje bez stron internetowych czy kont na platformach społecznościowych. – Przegapiamy rewolucję mediów społecznościowych. Nie wystarczy być w mediach – trzeba być obecnym w sposób profesjonalny i skuteczny. Często widzimy profile parafialne czy diecezjalne, które są prowadzone chaotycznie, z małymi zasięgami. Kościół musi podjąć wysiłek edukacji w tej dziedzinie, by rzeczywiście dotrzeć do ludzi – zarówno tych wierzących, jak i poszukujących – podkreśliła.
Z kolei Mariusz Książek wskazał na trudności, z jakimi borykają się tradycyjne media katolickie, takie jak „Niedziela”. Jak podkreślił, obecnie większość takich tytułów działa w warunkach dużego deficytu finansowego, co znacząco utrudnia ich rozwój i docieranie do szerszej publiczności. – Po 1989 r. narodziło się wiele katolickich mediów, ale większość z nich dziś już nie istnieje. Co poszło nie tak? Myślę, że brakowało odpowiedniego modelu finansowania oraz wsparcia. Utrzymanie tygodnika takiego jak „Niedziela” to ogromne wyzwanie – wymaga nie tylko zaangażowania, ale i pieniędzy. To, co robimy, to misja, ale także biznes. I ten biznes musi się spinać, by móc pełnić tę misję – stwierdził dyrektor Instytutu Niedziela.
Rozmówcy byli zgodni, że przyszłość Kościoła w mediach wymaga profesjonalizacji i zaangażowania nie tylko księży, ale i świeckich. Media katolickie muszą być obecne zarówno wśród wierzących, jak i poszukujących oraz niewierzących – przekaz ma być atrakcyjny i docierać do szerokiego grona odbiorców.
Więcej o wydarzeniu na www.swidnica.niedziela.pl.