Reklama

Encykliki 25-lecia

„Redemptoris Mater”

Na zakończenie encykliki „Redemptoris Mater” Jan Paweł II ustanowił czas od zesłania Ducha Świętego 1987 r. do uroczystości Wniebowzięcia Matki Bożej 1988 r. Rokiem Maryjnym. Aby głębiej wprowadzać wiernych w ten szczególny czas, kolejną encyklikę poświęcił Papież Maryi, Matce Odkupiciela.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Maryja w tajemnicy Chrystusa

Rozpoczynając swoje maryjne rozważania, Jan Paweł II odwołuje się do prawdy, że człowiek jest objęty planem zbawienia. Ten plan jest związany z osobą Chrystusa, bo w Nim się najpełniej objawia. Szczególne miejsce w tym Bożym planie zbawienia zajmuje Maryja, Matka Jezusa. Zwiastowanie to ten moment, kiedy zostaje Ona wprowadzona w tajemnicę Chrystusa. Anioł wita Ją słowami: „Bądź pozdrowiona, łaski pełna, Pan z Tobą”. Ta łaska, która wypełnia Maryję, ma swoje źródło w Bożej miłości, a owocem tej miłości jest wybranie. Maryja została wybrana na Matkę Zbawiciela. W tajemnicy Wcielenia Chrystus staje się człowiekiem. To zjednoczenie Boga z naturą ludzką dokonuje się przez Maryję, dlatego jest w Niej pełnia łaski. Pełna łaski - to także wolna od grzechu pierworodnego. Maryja od początku swego istnienia należała do Chrystusa, swego Stworzyciela, któremu potem dała życie ziemskie jako Matka. Maryja jest tą Niewiastą z Księgi Rodzaju, której Syn niszczy zło i grzech. Staje w centrum walki między dobrem i złem i zmagań towarzyszącym dziejom ludzkości. Ale przez swoją pełnię łaski jest znakiem Bożego wybrania, potężniejszego od zła i grzechu, jest znakiem nadziei dla człowieka. Druga, obok pełni łaski, szczególna cecha Matki Bożej to wiara. Pełnia łaski to dar otrzymany od Boga, a wiara ukazuje jak odpowiedziała Ona na ten dar. „Błogosławiona, któraś uwierzyła...” - mówi św. Elżbieta, pozdrawiając Maryję. Mówiąc o wierze, Papież przywołuje nauczanie Soboru, że Bogu należy okazać posłuszeństwo wiary czyli powierzyć się woli Bożej. Takie posłuszeństwo okazała Maryja w chwili Zwiastowania: „Oto ja, służebnica Pańska, niech mi się stanie według Twego słowa”. Jej wiara porównywana była do wiary Abrahama. On stał się ojcem narodu wybranego, a Maryja Matką Zbawiciela. Ale obok słów, że będzie Matką Mesjasza, Maryja słyszała też słowa Symeona, że jej duszę miecz przeniknie. Już od narodzenia Jezusa w skrajnym ubóstwie, poprzez ucieczkę do Egiptu, aż po wypełnienie misji Jezusa na krzyżu towarzyszyło Matce Bożej cierpienie, niezrozumienie i ból. Kiedy Święta Rodzina wróciła z Egiptu do Nazaretu, nadszedł czas „życia ukrytego”. Papież mówi o życiu Maryi ukrytym z Chrystusem w Bogu przez wiarę. W miarę jak Jezus wzrastał w mądrości, a potem jak nauczał, Maryja szła w swojej pielgrzymce wiary, obcując z tajemnicą Syna. To zjednoczenie przez wiarę z Chrystusem trwało aż do krzyża. Maryja przy zwiastowaniu usłyszała, że Jej Syn będzie wielki, że będzie panował i otrzyma tron Dawida. Krzyż zdaje się temu przeczyć, a przecież i tu Maryja okazuje swoje posłuszeństwo wiary. Przez wiarę, podkreśla Ojciec Święty, Maryja uczestniczy w odkupieńczej śmierci Syna. To posłuszeństwo Matki Bożej staje się przeciwwagą dla nieposłuszeństwa Ewy. Przez Ewę przyszła śmierć, przez Maryję - życie. Dalsze rozważania dotyczą macierzyństwa Maryi. Jest Ona nie tylko Matką według ciała - bo urodziła Jezusa - ale należy do tych, którzy słuchają słów Bożych i wypełniają je, stając się matką i braćmi Jezusa. W Kanie Galilejskiej pięknie widać, jak macierzyństwo Maryi nabiera nowego wymiaru w postaci troski o ludzi i dostrzegania ich potrzeb. Maryja nie tylko widzi, czego ludziom brak, lecz wstawia się do Syna, pośredniczy, wskazuje Jezusowi ludzkie potrzeby. Ale też uczy ludzi wypełniać Bożą wolę: „Zróbcie wszystko, cokolwiek wam powie”. Analizując Ewangelię św. Jana, Papież zatrzymuje się następnie na „testamencie z Krzyża”. Przypomina, że to był ten moment, kiedy Maryja została Matką wszystkich ludzi. To nowe macierzyństwo stało się odbiciem i przedłużeniem jej Bożego macierzyństwa.

Reklama

Maryja w pielgrzymującym Kościele

Kościół, podobnie jak naród wybrany idący do ziemi obiecanej, jest ludem pielgrzymującym. I w tej drodze - uczy Jan Paweł II w 2 rozdziale maryjnej encykliki - towarzyszy Kościołowi Maryja, która uwierzyła i szła w pielgrzymce wiary. Od chwili narodzin Kościoła podczas zesłania Ducha Świętego, Maryja jest obecna w pielgrzymowaniu ludzi. Maryja jest tą, która uwierzyła pierwsza, która towarzyszyła Chrystusowi od narodzin poprzez czas życia w Nazarecie i działalność publiczną, aż do Krzyża. Widzimy, jak wypełniają się słowa Elżbiety „Błogosławiona, któraś uwierzyła...”. Te słowa towarzyszą Maryi wszędzie tam, gdzie ludzie poznają Chrystusa. Wiara Maryi staje się, według słów Papieża, oparciem dla wiary ludzi. Papież wspomina także o szczególnych miejscach na ziemi, gdzie wierni szukają spotkania z Maryją. Mówi o geografii pobożności maryjnej, przywołując takie miejsca, jak Ziemia Święta, Rzym, Lourdes, Fatima czy też Jasna Góra. W pielgrzymującym Kościele rozbrzmiewa od wieków Magnificat - w Liturgii Nieszporów, w modlitwie wspólnot i osób indywidualnych. W tej modlitwie Maryja wyznaje swą wiarę, świadoma, że w Jej osobie wypełniają się Boże obietnice. Powtarzając hymn Maryi, Kościół wyznaje wiarę w Boga, którego imię jest święte, który jest wszechmocny i czyni wielkie rzeczy.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Pośrednictwo macierzyńskie

Ostatnią część encykliki o Matce Zbawiciela poświęca Papież sprawie pośrednictwa Maryi. Przypomina, że jedynym pośrednikiem między Bogiem a ludźmi jest Chrystus. Ale Kościół uznaje także macierzyńskie pośrednictwo Maryi. Ojciec Święty przywołuje znów opis zwiastowania, kiedy Maryja godzi się na Boże macierzyństwo i całkowicie oddaje siebie woli Bożej. Od zwiastowania szła w pielgrzymce wiary aż do stóp krzyża, gdzie została Matką ludzi. A potem w Wieczerniku w dzień zesłania Ducha Świętego tworzy się szczególna więź między Nią a Kościołem, bo ten Kościół był owocem krzyża i zmartwychwstania Jej Syna. Matka Boża wstawia się za ludźmi i tak współdziała w zbawczej misji Syna. Wielokrotnie punktem wyjścia do rozważań dla Ojca Świętego jest nauczanie Soboru Watykańskiego II. Przywołuje więc określenie soborowe, że Maryja jest pierwowzorem Kościoła w porządku wiary, miłości i zjednoczenia z Chrystusem. Dlatego czcimy Maryję jako dziewicę i matkę, bo Ona jest obecna w tajemnicy Chrystusa i tajemnicy Kościoła. A Kościół także nazywany jest „dziewicą i matką”. Jest matką, gdyż przez chrzest rodzi ludzi do nowego życia Bożego i jest dziewicą wierną swemu Oblubieńcowi. Kościół strzeże wiary otrzymanej od Chrystusa i jak Maryja rozważa i zachowuje słowo Boże w swym sercu. Papież mówi dalej, że w tym Kościele kult Maryi łączy się z kultem Eucharystii, bo Matka Boża prowadzi ludzi do Eucharystii. Mówiąc o macierzyństwie Maryi Jan Paweł II podkreśla, jaki szczególny związek łączy matkę z każdym dzieckiem i że ta więź przekłada się na relację Maryi i każdego ucznia Chrystusa - „Oto syn Twój”. To macierzyństwo jest darem Jezusa dla każdego człowieka na ziemi. Między Matką a dziećmi rodzi się zawierzenie. Kiedy chrześcijanin - jak św. Jan - przyjmuje Maryję do siebie, wprowadza Ją w swoje wewnętrzne życie. A Ona zaczyna się nim opiekować i staje się wzorem wiary i służby.

***

Maryjną encyklikę zamyka modlitwa do Chrystusa i Jego Matki. Wołanie o wspomożenie ludu, który upada, ale pragnie powstawać, ludu, który wraz z całym stworzeniem staje zadziwiony wobec tak wielkiej miłości Boga, który zesłał na świat swojego Syna, by z Maryi Dziewicy stał się człowiekiem i świat zbawił.

2003-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Kryzys powołań czy kryzys powołanych?

Tę wspólną troskę o powołania powinno się zacząć nie tylko od tygodniowego szturmowania nieba, ale od systematycznej modlitwy.

Często wspominam pewną rozmowę o powołaniu. W czasach gdy byłem rektorem seminarium, poprosił o nią młody student. Opowiedział mi trochę o sobie, o dobrze zdanej maturze i przypadkowo wybranym kierunku studiów. Zwierzył się jednak z największego pragnienia swojego serca: że głęboko wierzy w Boga, lubi się modlić, że jego największe pasje dotyczą wiary, a do tego wszystkiego nie umie uciec od przekonania, iż powinien zostać księdzem. „Dlaczego więc nie przyjdziesz do seminarium, żeby choć spróbować wejść na drogę powołania?” – zapytałem go trochę zdziwiony. „Bo się boję. Gdyby ksiądz rektor wiedział, jak się mówi u mnie w domu o księżach, jak wielu moich rówieśników śmieje się z kapłaństwa i opowiada mnóstwo złych rzeczy o Kościele, seminariach, zakonach!” – odpowiedział szczerze. Od tamtej rozmowy zastanawiam się czasem, co dzieje się dziś w duszy młodych ludzi odkrywających w sobie powołanie do kapłaństwa czy życia konsekrowanego; z czym muszą się zmierzyć młodzi chłopcy i młode dziewczyny, których Pan Bóg powołuje, zwłaszcza tam, gdzie ziemia dla rozwoju ich powołania jest szczególnie nieprzyjazna. Kiedy w Niedzielę Dobrego Pasterza rozpoczniemy intensywny czas modlitwy o powołania, warto zacząć nie tylko od analiz dotyczących spadku powołań w Polsce, od mniej lub bardziej prawdziwych diagnoz tłumaczących bolesne zjawisko malejącej liczby kapłanów i osób życia konsekrowanego, ale od pytania o moją własną odpowiedzialność za tworzenie przyjaznego środowiska dla wzrostu powołań. Zapomnieliśmy chyba, że ta troska jest wpisana w naturę Kościoła i nie pojawia się tylko wtedy, gdy tych powołań zaczyna brakować. Kościół ma naturę powołaniową, bo jest wspólnotą ludzi powołanych przez Boga, a jednocześnie jego najważniejszym zadaniem jest, w imieniu Chrystusa, powoływać ludzi do pójścia za Bogiem. Ewangelizacja i troska o powołania są dla siebie czymś nieodłącznym, a odpowiedzialność za powołania dotyczy każdego człowieka wierzącego. Myśląc więc o powołaniach, zacznijmy od siebie, od osobistej odpowiedzi na to, jak ja sam buduję klimat dla rozwoju swojego i cudzego powołania. Indywidualna i wspólna troska o powołania nie może wynikać z negatywnych nastawień. Mamy się troszczyć o powołania nie tylko dlatego, że bez nich nie uda nam się dobrze zorganizować Kościoła, ale przede wszystkim z tego powodu, iż każdy człowiek jest powołany przez Boga i potrzebuje naszej pomocy, aby to powołanie rozeznać, mieć odwagę na nie odpowiedzieć i wiernie je zrealizować w życiu.

CZYTAJ DALEJ

Popatrzcie, jaką miłością obdarzył nas Ojciec

2024-04-16 14:14

Niedziela Ogólnopolska 16/2024, str. 20

[ TEMATY ]

Bóg

Adobe Stock

We współczesnym Kościele nasila się tendencja do sprowadzania, a nawet ograniczania, jego misji do płaszczyzny horyzontalnej, poziomej. Ukazywane są i podkreślane rozmaite obowiązki, które dotyczą wyznawców Jezusa Chrystusa, znacznie rzadziej natomiast mówi się, w co i dlaczego mają oni wierzyć. Ta strategia ewangelizacyjna, przypominająca budowanie domu od dachu, spotyka się czy to z obojętnością, czy z odrzuceniem, przy czym nie wiadomo, który z tych dwóch skutków jest gorszy.

CZYTAJ DALEJ

Protestant nowym ambasadorem Unii Europejskiej przy Stolicy Apostolskiej

2024-04-20 18:25

[ TEMATY ]

Unia Europejska

Stolica Apostolska

Adobe Stock

Martin Selmayr został mianowany nowym ambasadorem Unii Europejskiej przy Stolicy Apostolskiej. Ten 53-letni protestant z Niemiec, od 2000 roku mieszkający w Belgii, ma zastąpić na tym stanowisku Holenderkę, Alexandrę Valkenburg, która zajmuje je od czterech lat.

Nominację Selmayra ogłosił wysoki komisarz UE ds. polityki zagranicznej Josep Borrell. Aby objął on swe stanowisko, potrzebna jest jeszcze formalna zgoda Stolicy Apostolskiej. Dotychczas Selmayr reprezentował UE w Austrii.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję