Reklama

Kościół

Ukazało się polskie tłumaczenie Dyrektorium o Katechizacji

Katecheza ma mieć charakter kerygmatyczny i być elementem ewangelizacji – zakłada nowe Dyrektorium o Katechizacji. Dokument zatwierdzony 23 marca br. przez papieża Franciszka, zaprezentowany został 25 czerwca br. w Watykanie. Właśnie ukazało się jego polskie tłumaczenie.

[ TEMATY ]

episkopat

katecheza

katecheta

Konferencja Episkopatu Polski

BP KEP

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Katecheza ma mieć charakter kerygmatyczny i winna być elementem ewangelizacji – zakłada nowe Dyrektorium o Katechizacji, którego polskie tłumaczenie prezentowane jest dziś w Warszawie, w sekretariacie KEP. Obszerny, ponad 200-stronicowy dokument, uaktualnia poprzednie Dyrektorium, wydane przez Stolicę Apostolską w 1997 r. Z jeszcze większą mocą wskazuje, że każdy chrześcijanin jest misjonarzem, a Kościół powinien szukać nowych sposobów przekazu wiary w obliczu wyzwań, które stawia świat cyfrowy i globalizacja kultury.

Na bardziej jednoznacznie misyjny charakter nowego dokumentu wskazuje fakt, że jego przygotowaniem nie zajmowała się jak poprzednio Kongregacja ds. Duchowieństwa, lecz Papieska Rada ds. Krzewienia Nowej Ewangelizacji. Nowe Dyrektorium zatwierdzone zostało 23 marca 2020 r. przez papieża Franciszka. Watykańska prezentacja dokumentu odbyła się 25 czerwca br.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Dyrektorium o Katechizacji podzielone jest na 3 części i 12 rozdziałów. Część pierwsza – „Katecheza w ewangelizacyjnej misji Kościoła” mówi o przekazywaniu Bożego objawienia. Zwraca uwagę na ewangelizacyjną misję Kościoła oraz na rolę katechezy w tej misji. Wiele miejsca poświęca też powołaniu i formacji katechetów, którzy mają być prawdziwymi świadkami wiary. Dyrektorium zwraca uwagę, że powołanie katechetyczne dotyczy różnych osób różnych stanów – począwszy od biskupów, kapłanów i diakonów, poprzez osoby konsekrowane i katechetów świeckich, wśród których szczególna rola przypada chrześcijańskim rodzicom i dziadkom.

Reklama

Część druga poświęcona jest procesowi katechizacji. Punktem wyjścia jest przedstawienie Bożej pedagogii wiary. Omówiona jest również m.in. metodologia w katechezie a następnie różne formy katechezy skierowane do różnych grup odbiorców – katecheza rodzinna, katecheza z dziećmi, katecheza w świecie młodych, katecheza z dorosłymi, osobami starszymi, osobami z niepełnosprawnością, imigrantami, emigrantami, czy osobami zmarginalizowanymi.

Podziel się cytatem

Część trzecia „Katechizacja w Kościołach partykularnych” zwraca uwagę na katechezę w różnych kontekstach społeczno – kulturowych. Uznaje m.in. specyfikę Kościołów wschodnich i omawia wyzwania, które stoją przed parafiami, ruchami i stowarzyszeniami w Kościele, czy szkołami katolickimi, które w coraz większym stopniu powinny się stawać „wspólnotami wiary”. Zwraca również uwagę na specyficzne potrzeby związane z katechezą w wielkich miastach, w środowisku wiejskim, w kontekście ekumenicznym i wieloreligijnym itp . Podejmuje także temat wyzwań, jakie stawia przed człowiekiem kultura cyfrowa.

Reklama

„Nowe dyrektorium dostosowuje się do tego, co o katechizacji mówi Papież Franciszek w adhortacji Evangeli gaudium. Papież chce katechezy kerygmatycznej. Dlatego też całe nasze dyrektorium kieruje się tą intuicją. Oznacza to, że ewangelizacja i katecheza muszą stanowić jedną całość. Katecheza jest bowiem jednym z etapów ewangelizacji. Nie jest dla niej alternatywą. Katecheza to wielki proces, który dokonuje się w różnych dziedzinach, od liturgii po świadectwo posługi charytatywnej, od modlitwy osobistej po wymiar moralny. Chcemy jednak, aby w tym wielkim procesie katechizacji jego najsilniejszym elementem było pierwsze głoszenie Jezusa Chrystusa“ - mówił abp Rino Fisichella, przewodniczący Papieskiej Rady ds. Krzewienia Nowej Ewangelizacji w rozmowie z Radiem Watykańskim w związku z czerwcową prezentacją dokumentu w Watykanie.

Polskie tłumaczenie dokumentu ukazało się w Wydawnictwie JEDNOŚĆ. Autorką przekładu z języka włoskiego jest Aleksandra Soroka-Kulma. Tekst merytorycznie skonsultował ks. dr hab. Andrzej Kiciński, profesor KUL.

Papieska Rada ds. Krzewienia Nowej Ewangelizacji, Dyrektorium o Katechizacji, Wydawnictwo JEDNOŚĆ, Kielce, 2020

2020-09-03 11:24

Ocena: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Przewodniczący Episkopatu: Musimy docenić dwie godziny religii w szkole

Musimy docenić dwie godziny religii w szkole. Przeniesienie ich do parafii byłoby bardzo trudne – powiedział przewodniczący Konferencji Episkopatu Polski abp Stanisław Gądecki podczas prezentacji polskiego tekstu Dyrektorium o Katechizacji, która odbyła się w Sekretariacie Konferencji Episkopatu Polski.

Przewodniczący Episkopatu dodał, że jest to tematyka, która interesuje wiele tysięcy katechetów i katechetyków. Jest to wielkie gremium, które zdaje sobie sprawę, że w katechezie zachodzą głębokie procesy modernizacyjne. „Nie tylko rozległość tematów, które w tym tekście się znajdują, ale precyzja i prostota, z jaką podnoszone są w niej pewne tematy, jest bardzo podnosząca na duchu” – zaznaczył.
CZYTAJ DALEJ

Zapomniany patron leśników

Niedziela zamojsko-lubaczowska 40/2009

wikipedia.org

św. Jan Gwalbert

św. Jan Gwalbert

Kto jest patronem leśników? Pewien niemal jestem, że mało kto zna właściwą odpowiedź na to pytanie. Zapewne wymieniano by postaci św. Franciszka, św. Huberta. A tymczasem już od ponad pół wieku patronem tym jest św. Jan Gwalbert, o czym - przekonany jestem, nawet wielu leśników nie wie. Bo czy widział ktoś kiedyś w lesie, czy gdziekolwiek indziej jego figurkę, obraz itd.? Szczerze wątpię.

Urodził się w 995 r. (wg innej wersji w 1000 r.) w arystokratycznej rodzinie we Florencji. Podczas wojny między miastami został zabity jego brat Ugo. Zgodnie z panującym wówczas zwyczajem Jan winien pomścić śmierć brata. I rzeczywiście chwycił za miecz i tropił mordercę. Dopadł go przy gospodzie w Wielki Piątek. Ten jednak błagał go o przebaczenie, żałując swego czynu i zaklinając Jana, by go oszczędził. Rozłożył ręce jak Chrystus na krzyżu. Jan opuścił miecz i powiedział: „Idź w pokoju, gdzie chcesz; niech ci Bóg przebaczy i ja ci przebaczam” (według innej wersji wziął go nawet do swego domu w miejsce zabitego brata). Kiedy modlił się w pobliskim kościółku przemówił do niego Chrystus słowami: „Ponieważ przebaczyłeś swojemu wrogowi, pójdź za Mną”. Mimo protestów rodziny, zwłaszcza swojego ojca, wstąpił do klasztoru benedyktynów. Nie zagrzał tu jednak długo miejsca. Podjął walkę z symonią, co nie spodobało się jego przełożonym. Wystąpił z klasztoru i usunął się na ubocze. Osiadł w lasach w Vallombrosa (Vallis Umbrosae - Cienista Dolina) zbudował tam klasztor i założył zakon, którego członkowie są nazywani wallombrozjanami. Mnisi ci, wierni przesłaniu „ora et labora”, żyli bardzo skromnie, modląc się i sadząc las. Poznawali prawa rządzące życiem lasu, troszczyli się o drzewa, ptaki i zwierzęta leśne. Las dla św. Jana Gwalberta był przebogatą księgą, rozczytywał się w niej, w każdym drzewie, zwierzęciu, ptaku, roślinie widział ukrytą mądrość Boga Stwórcy i Jego dobroć. Jan Gwalbert zmarł 12 lipca 1073 r. w Passigniano pod Florencją. Kanonizowany został w 1193 r. przez papieża Celestyna III, a w 1951 r. ogłoszony przez papieża Piusa XII patronem ludzi lasu. Historia nadała mu także tytuł „bohater przebaczenia” ze względu na wielkie miłosierdzie, jakim się wykazał. Założony przez niego zakon istnieje do dzisiaj. Według jego zasad żyje około 100 zakonników w ośmiu klasztorach we Włoszech, Brazylii oraz Indiach. Jana Paweł II przypominał postać Jana Gwalberta. W 1987 r. w Dolomitach odprawił Mszę św. dla leśników przed kościółkiem Matki Bożej Śnieżnej. Mówił wówczas: „Jan Gwalbert (...) wraz ze swymi współbraćmi poświęcił się w leśnym zaciszu Apeninów Toskańskich modlitwie i sadzeniu lasów. Oddając się tej pracy, uczniowie św. Jana Gwalberta poznawali prawa rządzące życiem i wzrostem lasu. W czasach, kiedy nie istniała jeszcze żadna norma dotycząca leśnictwa, zakonnicy z Vallombrosa, pracując cierpliwie i wytrwale, odnajdywali właściwe metody pomnażania leśnych bogactw”. Papież Polak wspominał św. Jana także w 1999 r. przy okazji obchodów 1000-lecia urodzin świętego. Mimo to jego postać zdaje się nie być powszechnie znana. Warto to zmienić. Emerytowany profesor Uniwersytetu Przyrodniczego im. Augusta Cieszkowskiego w Poznaniu, leśnik i autor wspaniałych książek na temat kulturotwórczej roli lasu, Jerzy Wiśniewski, od wielu już lat apeluje i do leśników i do Episkopatu o godne uczczenie tego właściwego patrona ludzi lasu. Solidaryzując się z apelem zacnego profesora przytoczę jego słowa: „Warto by na rozstajach dróg, w rodzimych borach i lasach stawiano nie tylko kapliczki poświęcone patronowi myśliwych, ale także nieznanemu patronowi leśników. Będą to miejsca należnego kultu, a także podziękowania za pracę w lesie, który jest boskim dziełem stworzenia. A kiedy nadejdą ciemne chmury związane z pracą codzienną, reorganizacjami, bezrobociem, będzie można zawsze prosić o pomoc i wsparcie św. Jana Gwalberta, któremu losy leśników nie są obce”.
CZYTAJ DALEJ

Castel Gandolfo: bogata historia letniej rezydencji papieży

2025-07-09 19:01

[ TEMATY ]

Castel Gandolfo

Vatican Media

Leon XIV jest szesnastym papieżem, który wypoczywa w Castel Gandolfo – miejscowości wybranej na letnią rezydencję papieży, począwszy od połowy XVII w. Pałac Apostolski, odwiedzony trzykrotnie przez Franciszka, został przez niego udostępniony dla zwiedzających w 2016 r. Część muzealna pozostanie otwarta również podczas pobytu Leona XIV w dniach 6-20 lipca i 15-17 sierpnia.

10 maja 1626 r. Urban VIII (Antonio Barberini) stał się pierwszym papieżem, który zatrzymał się w Castel Gandolfo. Od tego czasu do dziś ta miejscowość położona w regionie Lacjum gości papieży w okresie letnim.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję