Trauma z dzieciństwa dwukrotnie zwiększa ryzyko zaburzeń zdrowia psychicznego
Traumatyczne doświadczenia z dzieciństwa są związane z większym prawdopodobieństwem wystąpienia problemów zdrowia psychicznego – wynika z badań opublikowanych w piśmie „The Lancet Psychiatry”.
Zespół psychologów z Wielkiej Brytanii, Brazylii i Afryki Południowej przeanalizował dane dotyczące ponad 4000 brazylijskich dzieci od momentu narodzin do 11. roku życia.
Dzieci, które do szóstego roku życia doświadczyły traumy, były w większym stopniu narażone na zaburzenia lękowe oraz ogólne zaburzenia zdrowia psychicznego. Jeśli trauma doświadczana była pomiędzy 6. a 11. rokiem życia, wzrastało ryzyko ogólnych zaburzeń, a także nerwicy, ADHD, zaburzeń nastroju oraz opozycyjno-buntowniczych.
Ryzyko wszystkich tych zaburzeń było o 50-100 proc. większe u dzieci po traumie niż u rówieśników, którzy tak trudnych i stresujących doświadczeń nie mieli.
Traumę definiowano zarówno jako bezpośrednie doświadczenia dzieci (m.in. przemoc czy wykorzystywanie), jak zdarzenia, których były świadkami (np. śmierć lub cierpienie bliskiej osoby).
„Ponad 1/3 biorących udział w badaniach dzieci doświadczyła przed 11. rokiem życia jakiegoś rodzaju traumy, co świadczy o tym, z jak bardzo powszechnym problemem mamy do czynienia” – mówi dr Andreas Bauer z Federalnego Uniwersytetu Pelotas w Brazylii.
Ciągle prosisz dzieci o wypełnienie podstawowych obowiązków, a one i tak unikają ich realizacji? Poświęcasz dużo energii, by przynaglać dzieci do nauki, ścielenia łóżka i mycia zębów, bo brak im systematyczności? Z podobnymi trudnościami mierzy się wielu rodziców.
Chcę się z tobą podzielić kilkoma sprawdzonymi poradami, które pomogą ci w uczeniu dzieci systematyczności.
Dwie nowe świątynie katolickie otwarto w Chinach na początku maja. Agencja Fides informuje, że biskup Hankou-Wuhan, Franciszek Cui Qingqi, dokonał 10 maja konsekracji kościoła Chrystusa Króla w mieście Xiaogan. Tego samego dnia biskup Taiyuan, Paweł Meng Ningyou, poświęcił inny kościół w Guzhai.
Poświęcenie nowych kościołów w Chińskiej Republice Ludowej stanowi konkretny znak wytrwałości, jaką wykazują chińskie wspólnoty katolickie na drodze wiary, która trwa mimo zmieniających się okoliczności historycznych. Są o tym głęboko przekonani chińscy biskupi, kapłani i wierni świeccy.
Katolicka Nauka Społeczna powołana jest do dostarczenia kluczy interpretacyjnych, które wprowadzają dialog między nauką a sumieniem, dając tym samym zasadniczy wkład w wiedzę, nadzieję i pokój – wskazał Ojciec Święty podczas spotkania z członkami Fundacji Centesimus Annus Pro Pontifice. W Rzymie odbywa się doroczna międzynarodowa konferencja i zgromadzenie ogólne.
Indoktrynacja jest niemoralna, gdyż „uniemożliwia krytyczne myślenie, narusza świętą wolność sumienia – nawet jeśli jest ono błędne – i zamyka się na nowe refleksje, bo odrzuca ruch, zmianę, ewolucję idei wobec nowych wyzwań” – powiedział Papież. Nauczanie Kościoła zaś jest poważną, spokojną i rygorystyczną refleksją; ono chce nas nauczyć jak zbliżać się do sytuacji i do ludzi. „To właśnie poważne podejście, rygor i spokój są tym, czego należy uczyć się z każdej doktryny – również Katolickiej Nauki Społecznej” – dodał Leon XIV.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.